Matkailutuotteen tuotekehityksen ja markkinoinnin suunnittelu : Pyöräilyelämyksiä Espanjassa
Surama, Marja-Liisa; Vilkas, Anna (2011)
Surama, Marja-Liisa
Vilkas, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101121280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101121280
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa elämyksellinen pyöräilymatka Espanjan halki. Koska työmme on toiminnallinen opinnäytetyö, ideoimme ja suunnittelimme matkastamme konkreettisen matkailutuotteen. Hyödynsimme prosessissa palveluiden tuot-teistamiseen ja markkinointiin pohjautuvaa teoriaa. Työllämme ei ollut varsinaista toimek-siantajaa, mutta sponsorisopimus suomalaisen polkupyörävalmistaja Tunturin kanssa oli kon-taktimme työelämään.
Prosessi lähti käyntiin keväällä 2010 ja eteni ensin teoriaan perehtymisellä, matkan suunnitte-lulla ja lopulta toteutuksella. Itse pyöräilymatka, jonka teimme Espanjaan toukokuussa 2010, toimi eräänlaisena tuotetestauksena. Matkan jälkeen työstimme kokemaamme elämykseen sekä työmme teoriaan pohjautuvan idean matkailutuotteesta. Työhömme haastattelimme myös elämysmatkailuun perehtynyttä Sami Hokkasta, jolla on kokemusta matkailutuotteen tuotteistamisesta sekä markkinoinnista.
Opinnäytetyömme olemme jakaneet neljään suurempaan teoriaosioon: matkailuun, matkailu-tuotteeseen, tuotteistamiseen ja markkinointiin. Näiden osioiden jälkeen esittelemme raken-tamamme idean matkailutuotteesta, joka kulkee nimellä Pyöräilyelämyksiä Espanjassa.
Itse idea matkailutuotteesta rakentui tuotekehitysprosessin avulla. Tämän lisäksi mietimme erilaisia markkinointikeinoja ja -kanavia, jolla tuoteideamme saavuttaisi haluttua näkyvyyttä. Osana sponsorisopimusta teimme myös matkakertomuksen Tunturin omaan Bike Style -lehteen. Kertomus ja kuvat julkaistaan vuoden 2011 Bike Style –lehdessä.
Prosessi lähti käyntiin keväällä 2010 ja eteni ensin teoriaan perehtymisellä, matkan suunnitte-lulla ja lopulta toteutuksella. Itse pyöräilymatka, jonka teimme Espanjaan toukokuussa 2010, toimi eräänlaisena tuotetestauksena. Matkan jälkeen työstimme kokemaamme elämykseen sekä työmme teoriaan pohjautuvan idean matkailutuotteesta. Työhömme haastattelimme myös elämysmatkailuun perehtynyttä Sami Hokkasta, jolla on kokemusta matkailutuotteen tuotteistamisesta sekä markkinoinnista.
Opinnäytetyömme olemme jakaneet neljään suurempaan teoriaosioon: matkailuun, matkailu-tuotteeseen, tuotteistamiseen ja markkinointiin. Näiden osioiden jälkeen esittelemme raken-tamamme idean matkailutuotteesta, joka kulkee nimellä Pyöräilyelämyksiä Espanjassa.
Itse idea matkailutuotteesta rakentui tuotekehitysprosessin avulla. Tämän lisäksi mietimme erilaisia markkinointikeinoja ja -kanavia, jolla tuoteideamme saavuttaisi haluttua näkyvyyttä. Osana sponsorisopimusta teimme myös matkakertomuksen Tunturin omaan Bike Style -lehteen. Kertomus ja kuvat julkaistaan vuoden 2011 Bike Style –lehdessä.