Autokauppa Suomessa 2000-luvulla : kehitys ja siihen vaikuttaneet tekijät
Koivuniemi, Tiina (2011)
Koivuniemi, Tiina
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102102221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102102221
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on antaa kuva autokaupan kehityksestä Suomessa 2000-luvulla. Tavoitteena on myös selvittää, mitkä tekijät ovat vaikuttaneet kehitykseen. Vaikutusta pyritään ensisijaisesti tarkastelemaan taloustieteellisestä näkökulmasta. Työssä luodaan myös katsaus autokaupan tulevaisuuden näkymiin Suomessa. Tämä opinnäytetyö sisältää casen, jossa pyritään selvittämään, onko Autotalo Laakkosen Lahden toimipisteen kehitys 2000-luvulla ollut yhteneväistä maanlaajuisen kehityksen kanssa, vai onko siinä poikkeamia.
Opinnäytetyön alussa on kaksi teorialukua, joista ensimmäisessä selvitetään, mitä talouden suhdannevaihteluilla tarkoitetaan ja minkälainen vaikutus niillä on talouteen ja sitä kautta kulutuskäyttäytymiseen. Toisessa luvussa keskitytään tarkastelemaan kulutusta kuluttajien näkökulmasta, muun muassa eri hyödykkeitä, kulutusmenoja ja kysyntää sekä psykologisia tekijöitä, joilla on oma vaikutuksensa kulutuspäätöksiin. Teoria perustuu pääosin taloustieteen kirjallisuuteen.
Teoriaosuuden jälkeen alkaa varsinainen autokauppaan keskittyvä osuus. Neljännessä luvussa on tehty katsaus autokaupan kehityksestä Suomessa ja tekijöistä, jotka ovat vaikuttaneet autokaupan kehitykseen. Katsaus perustuu enimmäkseen Autoalan Tiedotuskeskuksesta ja Tilastokeskuksesta saatuihin tilastoihin. Viidennessä luvussa käydään läpi autokaupan nykytila sekä pohditaan tulevaisuuden näkymiä. Kuudes luku keskittyy työn varsinaiseen caseen, jossa verrataan Autotalo Laakkosen autokaupan kehitystä maanlaajuiseen autokaupan kehitykseen Suomessa. Sekä viidennessä että kuudennessa luvussa on käytetty Autotalo Laakkosen henkilöstön haastatteluita osana tietopohjaa. Opinnäytetyön päätteeksi käydään yhteenvedossa läpi työn tärkeimmät tulokset ja oivallukset.
Suurimmat muutokset autokaupassa ovat seurausta talouden suhdannevaihteluista sekä julkisten päätöksentekijöiden laatimista uudistuksista autoverotuksessa. Merkittävimmät vaikuttaneista tekijöistä olivat vuonna 2007 Yhdysvalloista alkunsa saanut lama sekä vuoden 2003 ja 2008 autoverouudistukset. Autotalo Laakkosen autokaupan kehitys ei huomattavasti poikkea maanlaajuisesta kehityksestä, vaan se on elpymässä taantuman vaikutuksista Suomen autokaupan tavoin. Ylivoimaisesti tärkein tekijä tulevaisuuden kannalta on ympäristöystävällisyys autokaupassa.
Opinnäytetyön alussa on kaksi teorialukua, joista ensimmäisessä selvitetään, mitä talouden suhdannevaihteluilla tarkoitetaan ja minkälainen vaikutus niillä on talouteen ja sitä kautta kulutuskäyttäytymiseen. Toisessa luvussa keskitytään tarkastelemaan kulutusta kuluttajien näkökulmasta, muun muassa eri hyödykkeitä, kulutusmenoja ja kysyntää sekä psykologisia tekijöitä, joilla on oma vaikutuksensa kulutuspäätöksiin. Teoria perustuu pääosin taloustieteen kirjallisuuteen.
Teoriaosuuden jälkeen alkaa varsinainen autokauppaan keskittyvä osuus. Neljännessä luvussa on tehty katsaus autokaupan kehityksestä Suomessa ja tekijöistä, jotka ovat vaikuttaneet autokaupan kehitykseen. Katsaus perustuu enimmäkseen Autoalan Tiedotuskeskuksesta ja Tilastokeskuksesta saatuihin tilastoihin. Viidennessä luvussa käydään läpi autokaupan nykytila sekä pohditaan tulevaisuuden näkymiä. Kuudes luku keskittyy työn varsinaiseen caseen, jossa verrataan Autotalo Laakkosen autokaupan kehitystä maanlaajuiseen autokaupan kehitykseen Suomessa. Sekä viidennessä että kuudennessa luvussa on käytetty Autotalo Laakkosen henkilöstön haastatteluita osana tietopohjaa. Opinnäytetyön päätteeksi käydään yhteenvedossa läpi työn tärkeimmät tulokset ja oivallukset.
Suurimmat muutokset autokaupassa ovat seurausta talouden suhdannevaihteluista sekä julkisten päätöksentekijöiden laatimista uudistuksista autoverotuksessa. Merkittävimmät vaikuttaneista tekijöistä olivat vuonna 2007 Yhdysvalloista alkunsa saanut lama sekä vuoden 2003 ja 2008 autoverouudistukset. Autotalo Laakkosen autokaupan kehitys ei huomattavasti poikkea maanlaajuisesta kehityksestä, vaan se on elpymässä taantuman vaikutuksista Suomen autokaupan tavoin. Ylivoimaisesti tärkein tekijä tulevaisuuden kannalta on ympäristöystävällisyys autokaupassa.