Managing a project : Scancomings Tourplan project
Ellilä, Jaana (2009)
Ellilä, Jaana
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904262180
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904262180
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on projektin hallinta, sekä projektin tehtävien delegointitaidot. Opinnäytetyö perustuu Scancomingin (DMC) Tourplanprojektiin, jonka ensimmäinen vaihe pitää sisällään varausjärjestelmän päivittämisen ja kehittämisen. Tämän opinnäytetyön tavoite osana projektia oli varausjärjestelmän kehittäminen. Tourplanprojekti on tällä hetkellä keskeytetty määrittelemättömäksi ajaksi johtuen yrityksen lukuisista henkilöstövaihdoksista. Suoritin joukon haastatteluja Scancomingin FIT, GROUP ja TICKETS osastojen henkilökunnalle selvittääkseni projektin edistymistä sekä saavutettujen tavoitteiden toimivuutta käytännön työssä. Haastattelut tehtiin Scancomingin FIT, Group ja Ticketsosastojen työntekijöille. Haastattelut suoritettiin Scancomingin Lontoon toimiston kokoustilassa. Haastattelut olivat luonteeltaan vapaamuotoisia. Haastattelutilanteelle pyrittiin luomaan rento ilmapiiri, jotta kaikki haastateltavat tuntisivat olonsa mukavaksi ja kykenisivät kertomaan mielipiteensä projektista ja sen tuloksista avoimemmin. Teoriapohjana tässä opinnäytetyössä käytettiin projektin hallintaa, delegaatiotaitoja sekä laadullisen tutkimuksen teoriaa.
Tourplanprojektin ensimmäistä vaiheen valmistuttua mm. kaikki viestintä Scancomingin ja asiakkaan välillä on yhtenäistä ja automatisoitua jokaisessa maassa. Tämä mahdollistaa henkilökunnan tehokkaamman työskentelyn, koska nämä kykenevät reagoimaan nopeammin asiakkaalta tuleviin kyselyihin/varauksiin. Scancoming kiinnittää myös tulevaisuudessa enemmän huomiota teknologian kehittymiseen, jonka avulla suurimmat asiakkaat linkitetään suoraan Scancomingin online varausjärjestelmään. Onlinevarausjärjestelmällä voidaan taata, että asiakkaat saavat tarvitsemansa huoneet suoraan kiintiöstä ja he saavat myös näin ollen välittömästi vahvistuksen varauksestaan. Onlinevarausjärjestelmää on jo alettu käyttää, mutta se kärsii vielä pienistä ns. ”lastentaudeista”, esim. ajoittaisista information kulkukatkoksista. Projektin ensimmäisen vaiheen valmistuttua Scancoming pystyy reagoimaan markkinoiden tarpeeseen modernilla, kilpailukykyisellä ja ammattitaitoisella tavalla.
Tourplanprojektin ensimmäistä vaiheen valmistuttua mm. kaikki viestintä Scancomingin ja asiakkaan välillä on yhtenäistä ja automatisoitua jokaisessa maassa. Tämä mahdollistaa henkilökunnan tehokkaamman työskentelyn, koska nämä kykenevät reagoimaan nopeammin asiakkaalta tuleviin kyselyihin/varauksiin. Scancoming kiinnittää myös tulevaisuudessa enemmän huomiota teknologian kehittymiseen, jonka avulla suurimmat asiakkaat linkitetään suoraan Scancomingin online varausjärjestelmään. Onlinevarausjärjestelmällä voidaan taata, että asiakkaat saavat tarvitsemansa huoneet suoraan kiintiöstä ja he saavat myös näin ollen välittömästi vahvistuksen varauksestaan. Onlinevarausjärjestelmää on jo alettu käyttää, mutta se kärsii vielä pienistä ns. ”lastentaudeista”, esim. ajoittaisista information kulkukatkoksista. Projektin ensimmäisen vaiheen valmistuttua Scancoming pystyy reagoimaan markkinoiden tarpeeseen modernilla, kilpailukykyisellä ja ammattitaitoisella tavalla.