Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Rokkikaupan asiakastyytyväisyystutkimus ja asiakasprofiilin kartoitus

Eronen, Pilvi; Hartikainen, Lisa (2010)

 
Avaa tiedosto
Eronen Pilvi_Hartikainen Lisa.pdf (760.3Kt)
Lataukset: 


Eronen, Pilvi
Hartikainen, Lisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120317112
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Sony Music Entertainment Finland Oy:n ‎oheistuoteyksikön Rokkikaupan asiakastyytyväisyyden tasoa ja asiakkaiden profiilia. Asiakas-‎tyytyväisyyttä lisäämällä voidaan pyrkiä kasvattamaan myyntiä ja ennaltaehkäisemään asia-‎kasmenetyksiä. Tavoitteena oli myös tuottaa tietoa markkinoinnin päätöksenteon tueksi. Lisäksi ‎asiakaskunnan rakennetta vertailtiin Suomen väestöön asiakaspotentiaalin löytämiseksi.‎

Teoreettisena viitekehyksenä on käytetty muun muassa markkinoinnin suunnittelun, asiakas-‎tyytyväisyyden, ostokäyttäytymisen ja markkina-analyysin teorioita. Markkina-analyysin teoriaa ‎käytettiin havainnollistamaan sen merkitystä markkinoinnin suunnittelussa.‎

Opinnäytetyön empiirinen tutkimus toteutettiin 14.–30.4.2010 kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. ‎Aineisto kerättiin www-lomakkeella, joka lähetettiin kaikille Rokkikaupan verkkosivuille ‎rekisteröityneille asiakkaille, joita on yhteensä noin 4000. Vastauksia saatiin kaikkiaan 379, jolloin ‎vastausprosentti oli 10 %:n luokkaa. Kyselytutkimuksessa selvitettiin asiakkaiden demografisia ‎tekijöitä, ostokäyttäytymistä ja asiakastyytyväisyyden tasoa. Kyselyssä tutkittiin myös, miten ‎tärkeinä asiakkaat pitivät eri tekijöitä, kuten tilausjärjestelmän helppoutta, tuotteiden laatua ja ‎Internet-sivujen selkeyttä sekä sitä, kuinka tyytyväisiä oltiin kyseisiin asioihin Rokkikaupan osalta. ‎

Tutkimustulokset osoittivat, että asiakkaiden tyytyväisyyden tasossa olisi parannettavaa. Suurin osa ‎kyselyyn vastanneista oli melko tyytymättömiä Rokkikauppaan tutkimuksessa mitattujen asioiden ‎osalta. Kaikki asiakkaat olivat yhtä tyytyväisiä tai tyytymättömiä ikään, sukupuoleen tai muihin ‎taustatekijöihin katsomatta. Tyypilliseksi asiakkaaksi profiloitui 25–44-vuotias lapseton ‎uusimaalainen nainen, joka elää avo- tai avioliitossa ja opiskelee. Tyypillinen asiakas ostaa ‎pienellä summalla muutaman kerran vuodessa tyytyväisyyden tasosta riippumatta. Otoksen ‎perusteella voidaan sanoa, että tyytyväisten ja tyytymättömien asiakkaiden ostokäyttäytyminen ei ‎eroa juuri lainkaan toisistaan.‎

Markkina-analyysissä keskityttiin vertailemaan Suomen väestön ja Rokkikaupan asiakaskunnan ‎rakennetta. Vertailun perusteella voitiin todeta, että eniten asiakasprofiilia vastaavia henkilöitä ja ‎samalla asiakaspotentiaalia vaikuttaisi olevan Uudenmaan alueella. ‎

Johtopäätöksinä voitiin todeta, että merkittävimmät kehittämiskohteet olivat tuotteiden laatu, ‎Internet-sivujen selkeys ja ulkoasu sekä tilausjärjestelmä, sillä näissä asioissa asiakas-tyytyväisyys ‎poikkesi eniten siitä, mitä asioita pidettiin tärkeimpinä verkkokaupasta tilattaessa. Koska ‎ostokäyttäytyminen tyytyväisten ja tyytymättömien asiakkaiden kesken ei eronnut merkittävästi ‎toisistaan, ei tyytyväisyyden lisääminen edellä mainittuihin kehittämiskohteisiin välttämättä lisää ‎myyntiä. Tyytyväisyyden lisääminen voi kuitenkin kasvattaa asiakkaiden halukkuutta suositella ‎Rokkikauppaa tutuilleen. ‎
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste