Asiakastyytyväisyystutkimus hotelli Abba Centrum Alicante, Espanja
Diyachenko, Maria (2011)
Diyachenko, Maria
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102182470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102182470
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee asiakastyytyväisyyttä hotelli Abbassa. Tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden mielipiteet ja tyytyväisyys hotellin laitteisiin sekä palveluihin. Tässä työssä vertaillaan heinäkuu-joulukuun 2008 ja 2009 kausien palautteita, jolloin saataisiin selville, onko hotelli Abba kehittynyt oikeaan suuntaan. Vertailu tehtiin sen vuoksi, että viimeinen asiakastyytyväisyyskysely oli vuonna 2008, kun Abba oli vielä luokitukseltaan kolmen tähden hotelli. Vuonna 2009 Abba muutettiin luokitukseltaan nelitähtiseksi, kun kyselyä uudesta muutoksesta ei ollut vielä tehty.
Opinnäytetyö jakautuu neljään osaan. Ensimmäisessä eli konteksti-osuudessa esitteellään hotelli Abba Centrum Alicante, sen tarjoamia tuotteita ja palveluita, henkilökuntaa ja asiakkaita. Teoria-osuudessa käsitellään palvelun laatua ja asiakastyytyväisyyttä. Empiria-osassa analysoidaan saamiamme tutkimustuloksia teorioiden pohjalta ja tehdään johtopäätöksiä.
Tulokset osoittavat, että asiakkaiden tyytyväisyys hotelli ja ravintolapalveluihin on parantunut. Tämä johtuu kaikista vuonna 2009 hotelliin tehdyistä muutoksista, joiden ansiosta hotelli sai neljän tähden luokituksen.
Opinnäytetyö jakautuu neljään osaan. Ensimmäisessä eli konteksti-osuudessa esitteellään hotelli Abba Centrum Alicante, sen tarjoamia tuotteita ja palveluita, henkilökuntaa ja asiakkaita. Teoria-osuudessa käsitellään palvelun laatua ja asiakastyytyväisyyttä. Empiria-osassa analysoidaan saamiamme tutkimustuloksia teorioiden pohjalta ja tehdään johtopäätöksiä.
Tulokset osoittavat, että asiakkaiden tyytyväisyys hotelli ja ravintolapalveluihin on parantunut. Tämä johtuu kaikista vuonna 2009 hotelliin tehdyistä muutoksista, joiden ansiosta hotelli sai neljän tähden luokituksen.