Palvelulähtöinen tapahtuma tarpeisiin perustuen
Tuominen, Johanna (2010)
Tuominen, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717287
Tiivistelmä
Luovien alojen yritystoiminta kasvaa jatkuvasti. Näillä toimialoilla on globaaleja vaikutuksia niin sosiaaliseen kehitykseen kuin innovaatioiden ja talouden edistämiseen. Luovilla aloilla on paljon kasvu- ja kansainvälistymismahdollisuuksia, joilla voitaisiin parantaa myös Suomen kilpailukykyä maailmalla. Haasteita luovien alojen osaajille ja yrittäjille asettaa liiketoimintaosaamisen puute. Yritystoiminnan aloittaminen, kasvuyrittäjyys ja yhteistyöverkostojen luominen koetaan monesti vaikeaksi. Luovien alojen tuki- ja kehittäjäverkostot ovat sekavia eikä apua osata hakea valtakunnallisilta tahoilta.
Helsingin kaupungin elinkeinopalvelu on järjestänyt Luova kohtaamispaikka – tapahtumaa keväällä 2010 Helsingin kaupunginkirjaston Kohtaamispaikalla, Lasipalatsissa. Tapahtuma on ollut osa muita elinkeinopalvelun luovien alojen osaajille ja yrittäjille suunnattuja palveluita. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millaiselle palvelulähtöiselle tapahtumalle on tarvetta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selkeyttää ymmärrystä tapahtumasta osana palveluita ja osoittaa case-tapahtuman avulla, millaisia tarpeita palvelulähtöiselle tapahtumalle käytännössä on.
Tutkimus toteutettiin kokonaistutkimuksena 9.-17. kesäkuuta välisenä aikana sähköisellä kysymyslomakkeella. Tutkimukseen vastasi lopulta 61 perusjoukkoon kuuluvaa, luovien alojen osaajaa ja yrittäjää. Kokonaistutkimuksesta ja pienestä näyteaineistosta johtuen tutkimuksesta saaduilla tuloksilla ei voitu tehdä koko perusjoukkoa koskevia yleistyksiä. Sen sijaan tutkimustulosten avulla voidaan tunnistaa tapahtumalle asetettuja tarpeita ja niitä voidaan käyttää suuntaa antavasti tapahtuman suunnittelu- ja toteutustyötä tehtäessä.
Tutkimustulosten tarkastelussa löytyi selkeitä tapahtumalle asetettuja tarpeita. Kyselyyn vastanneista 48 (4 %) koki mahdollisuuden verkostoitumiselle tärkeäksi osaksi tapahtumaa. Samoin suurin osa vastaajista oli sitä mieltä, että tapahtumassa käsiteltävien teemojen ja aihealueiden tulisi liittyä liiketoimintaosaamisen kartuttamiseen. Käytännössä vastaajat halusivat oppia ja saada uutta tietoa tapahtumaan osallistuessaan. Tapahtuman lisäpalvelut, kuten kahvila- ja ravintolapalvelut sekä teemaan liittyvän taustamateriaalin saatavuus osoittautuivat tulosten tarkastelussa vähemmän tarpeellisiksi. Sähköposti koettiin tärkeäksi kanavaksi tapahtumaan liittyvässä viestinnässä. Vastaajan taustamuuttujilla, kuten iällä tai asuinpaikalla ei ollut merkittävää vaikutusta annettuihin vastauksiin.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että yleinen asenne tapahtumaa kohtaan oli positiivinen. Tapahtumalle asetetut tärkeimmät tarpeet, verkostoitumisen mahdollisuus ja uutta tietoa tuovien teemojen käsitteleminen, tulisi tulevaisuudessa pystyä tyydyttämään. Ulkoisista viestintäkanavista erityisesti sähköpostia tulisi hyödyntää tulevaisuudessa. Tapahtuman lisäpalveluille, kuten kahvila- ja ravintolapalveluille ei tällä hetkellä ole suurta tarvetta, eikä näiden sisällyttäminen tapahtumaan toistaiseksi ole välttämätöntä.
Helsingin kaupungin elinkeinopalvelu on järjestänyt Luova kohtaamispaikka – tapahtumaa keväällä 2010 Helsingin kaupunginkirjaston Kohtaamispaikalla, Lasipalatsissa. Tapahtuma on ollut osa muita elinkeinopalvelun luovien alojen osaajille ja yrittäjille suunnattuja palveluita. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millaiselle palvelulähtöiselle tapahtumalle on tarvetta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selkeyttää ymmärrystä tapahtumasta osana palveluita ja osoittaa case-tapahtuman avulla, millaisia tarpeita palvelulähtöiselle tapahtumalle käytännössä on.
Tutkimus toteutettiin kokonaistutkimuksena 9.-17. kesäkuuta välisenä aikana sähköisellä kysymyslomakkeella. Tutkimukseen vastasi lopulta 61 perusjoukkoon kuuluvaa, luovien alojen osaajaa ja yrittäjää. Kokonaistutkimuksesta ja pienestä näyteaineistosta johtuen tutkimuksesta saaduilla tuloksilla ei voitu tehdä koko perusjoukkoa koskevia yleistyksiä. Sen sijaan tutkimustulosten avulla voidaan tunnistaa tapahtumalle asetettuja tarpeita ja niitä voidaan käyttää suuntaa antavasti tapahtuman suunnittelu- ja toteutustyötä tehtäessä.
Tutkimustulosten tarkastelussa löytyi selkeitä tapahtumalle asetettuja tarpeita. Kyselyyn vastanneista 48 (4 %) koki mahdollisuuden verkostoitumiselle tärkeäksi osaksi tapahtumaa. Samoin suurin osa vastaajista oli sitä mieltä, että tapahtumassa käsiteltävien teemojen ja aihealueiden tulisi liittyä liiketoimintaosaamisen kartuttamiseen. Käytännössä vastaajat halusivat oppia ja saada uutta tietoa tapahtumaan osallistuessaan. Tapahtuman lisäpalvelut, kuten kahvila- ja ravintolapalvelut sekä teemaan liittyvän taustamateriaalin saatavuus osoittautuivat tulosten tarkastelussa vähemmän tarpeellisiksi. Sähköposti koettiin tärkeäksi kanavaksi tapahtumaan liittyvässä viestinnässä. Vastaajan taustamuuttujilla, kuten iällä tai asuinpaikalla ei ollut merkittävää vaikutusta annettuihin vastauksiin.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että yleinen asenne tapahtumaa kohtaan oli positiivinen. Tapahtumalle asetetut tärkeimmät tarpeet, verkostoitumisen mahdollisuus ja uutta tietoa tuovien teemojen käsitteleminen, tulisi tulevaisuudessa pystyä tyydyttämään. Ulkoisista viestintäkanavista erityisesti sähköpostia tulisi hyödyntää tulevaisuudessa. Tapahtuman lisäpalveluille, kuten kahvila- ja ravintolapalveluille ei tällä hetkellä ole suurta tarvetta, eikä näiden sisällyttäminen tapahtumaan toistaiseksi ole välttämätöntä.