Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Selväpää-ohjelman päihdekasvatustunnin vaikutus : "Kuudesluokkalaisille on tärkeää tässä vaiheessa puhua järkeä"

Pitkänen, Katja; Varvemaa-Halminen, Satu (2010)

 
Avaa tiedosto
Pitkanen_Katja_ja_Varvemaa-Halminen_Satu.pdf (221.0Kt)
Lataukset: 


Pitkänen, Katja
Varvemaa-Halminen, Satu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102072076
Tiivistelmä
Ennaltaehkäisevän päihdetyön tärkeys on korostunut taloudellisen taantuman seurauksena. ‎Nuorten päihteiden käytön lasku on vuosien 2007-2009 välillä joko pysähtynyt tai niiden käyttö on ‎lähtenyt uudestaan nousuun. (Nuorten terveystapatutkimus 2007 ja 2009). Toimet noususuunnan ‎pysäyttämiseksi korostavat ennaltaehkäisevän päihdetyön merkitystä entisestään. Tämä ‎opinnäytetyö pyrkii tukemaan Myllyhoitoyhdistyksen ennaltaehkäisevän päihdetyön toiminnan ‎jatkamista ja kehittämistä.‎
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää Myllyhoitoyhdistys Ry:n Selväpää-ohjelman päihdekasvatustunnin vaikutusta Lahden seudun kuudesluokkalaisiin. Päihdekasvatustunnit toteutettiin ‎oppitunnin mittaisina havahdutustunteina, joiden tavoitteena oli nuoren aito ja rehellinen ‎kohtaaminen, luotettavan ilmapiirin luominen sekä oppilaiden päihteidenvastaisen asenteen ‎vahvistaminen. Selväpää-ohjelmaa on toteutettu Lahden seudun kuudensien luokkien kanssa ‎syksystä 2009 lähtien, eikä sen vaikutusta tälle ikäryhmälle ole vielä tutkittu. ‎
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Avoimet kysymykset avattiin ‎kvalitatiivisen sisällönanalyysin avulla. Aineiston keräämiseen käytettiin kontrolloitua informoitua ‎kyselyä. Kysely toteutettiin Lahden seudun kolmen peruskoulun 97 oppilaalle. Kyselyn tarkoitus oli ‎selvittää antoiko päihdekasvatustunti oppilaille uutta tietoa, vaikuttiko se heidän ajatuksiinsa ja ‎asenteisiinsa, minkälaisena he kokivat päihdekasvatustunnin ilmapiirin sekä pitivätkö he ‎päihdekasvatustuntia tärkeänä ikäryhmälleen. Oppilaiden kykyä tunnistaa päihdeongelmaa ‎selvitettiin kysymyksellä, ovatko he huomanneet päihdeongelmaa lähipiirissään ja kuinka suuren ‎huolen tämä heissä herätti.‎

Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että päihdekasvatustunnilla oli vaikutusta kuudesluokkalaisten ‎asenteisiin ja ajatuksiin sekä sillä oli tietoa lisäävä vaikutus. Oppilaista 97 % sai lisää tietoa ‎päihteistä ja sen haitoista. Päihdekasvatustunti herätti keskustelua sekä vähensi oppilaiden halua ‎aloittaa päihdekokeiluja. Valtaosa oppilaista koki päihdekasvatustunnin ilmapiirin myönteiseksi. ‎Suosituimmat ilmapiiriä kuvailevat adjektiivit olivat rento, rehellinen ja mielenkiintoinen. ‎Kuudesluokkalaiset pitivät päihdekasvatustuntia tärkeänä ikäryhmälleen. Tulokset tukevat ‎Selväpää-ohjelman päihdekasvatustuntien jatkamisen tärkeyttä kuudesluokkalaisille.‎

Opinnäytetyössä selvitettiin päihdekasvatustunnin vaikutusta oppilaisiin tiedon ja asenteiden tasolla. ‎Mielenkiintoinen jatkotutkimusaihe olisi selvittää, onko päihdekasvatustunnin päihdekielteisyyttä ‎vahvistava asenne vaikuttanut oppilaiden toimintaan. Hyvä jatkotutkimuksen ajankohta olisi, silloin ‎kun nämä oppilaat ovat kahdeksasluokkalaisia.‎
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste