Selväpää-ohjelman päihdekasvatustunnin vaikutus : "Kuudesluokkalaisille on tärkeää tässä vaiheessa puhua järkeä"
Pitkänen, Katja; Varvemaa-Halminen, Satu (2010)
Pitkänen, Katja
Varvemaa-Halminen, Satu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102072076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102072076
Tiivistelmä
Ennaltaehkäisevän päihdetyön tärkeys on korostunut taloudellisen taantuman seurauksena. Nuorten päihteiden käytön lasku on vuosien 2007-2009 välillä joko pysähtynyt tai niiden käyttö on lähtenyt uudestaan nousuun. (Nuorten terveystapatutkimus 2007 ja 2009). Toimet noususuunnan pysäyttämiseksi korostavat ennaltaehkäisevän päihdetyön merkitystä entisestään. Tämä opinnäytetyö pyrkii tukemaan Myllyhoitoyhdistyksen ennaltaehkäisevän päihdetyön toiminnan jatkamista ja kehittämistä.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää Myllyhoitoyhdistys Ry:n Selväpää-ohjelman päihdekasvatustunnin vaikutusta Lahden seudun kuudesluokkalaisiin. Päihdekasvatustunnit toteutettiin oppitunnin mittaisina havahdutustunteina, joiden tavoitteena oli nuoren aito ja rehellinen kohtaaminen, luotettavan ilmapiirin luominen sekä oppilaiden päihteidenvastaisen asenteen vahvistaminen. Selväpää-ohjelmaa on toteutettu Lahden seudun kuudensien luokkien kanssa syksystä 2009 lähtien, eikä sen vaikutusta tälle ikäryhmälle ole vielä tutkittu.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Avoimet kysymykset avattiin kvalitatiivisen sisällönanalyysin avulla. Aineiston keräämiseen käytettiin kontrolloitua informoitua kyselyä. Kysely toteutettiin Lahden seudun kolmen peruskoulun 97 oppilaalle. Kyselyn tarkoitus oli selvittää antoiko päihdekasvatustunti oppilaille uutta tietoa, vaikuttiko se heidän ajatuksiinsa ja asenteisiinsa, minkälaisena he kokivat päihdekasvatustunnin ilmapiirin sekä pitivätkö he päihdekasvatustuntia tärkeänä ikäryhmälleen. Oppilaiden kykyä tunnistaa päihdeongelmaa selvitettiin kysymyksellä, ovatko he huomanneet päihdeongelmaa lähipiirissään ja kuinka suuren huolen tämä heissä herätti.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että päihdekasvatustunnilla oli vaikutusta kuudesluokkalaisten asenteisiin ja ajatuksiin sekä sillä oli tietoa lisäävä vaikutus. Oppilaista 97 % sai lisää tietoa päihteistä ja sen haitoista. Päihdekasvatustunti herätti keskustelua sekä vähensi oppilaiden halua aloittaa päihdekokeiluja. Valtaosa oppilaista koki päihdekasvatustunnin ilmapiirin myönteiseksi. Suosituimmat ilmapiiriä kuvailevat adjektiivit olivat rento, rehellinen ja mielenkiintoinen. Kuudesluokkalaiset pitivät päihdekasvatustuntia tärkeänä ikäryhmälleen. Tulokset tukevat Selväpää-ohjelman päihdekasvatustuntien jatkamisen tärkeyttä kuudesluokkalaisille.
Opinnäytetyössä selvitettiin päihdekasvatustunnin vaikutusta oppilaisiin tiedon ja asenteiden tasolla. Mielenkiintoinen jatkotutkimusaihe olisi selvittää, onko päihdekasvatustunnin päihdekielteisyyttä vahvistava asenne vaikuttanut oppilaiden toimintaan. Hyvä jatkotutkimuksen ajankohta olisi, silloin kun nämä oppilaat ovat kahdeksasluokkalaisia.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää Myllyhoitoyhdistys Ry:n Selväpää-ohjelman päihdekasvatustunnin vaikutusta Lahden seudun kuudesluokkalaisiin. Päihdekasvatustunnit toteutettiin oppitunnin mittaisina havahdutustunteina, joiden tavoitteena oli nuoren aito ja rehellinen kohtaaminen, luotettavan ilmapiirin luominen sekä oppilaiden päihteidenvastaisen asenteen vahvistaminen. Selväpää-ohjelmaa on toteutettu Lahden seudun kuudensien luokkien kanssa syksystä 2009 lähtien, eikä sen vaikutusta tälle ikäryhmälle ole vielä tutkittu.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Avoimet kysymykset avattiin kvalitatiivisen sisällönanalyysin avulla. Aineiston keräämiseen käytettiin kontrolloitua informoitua kyselyä. Kysely toteutettiin Lahden seudun kolmen peruskoulun 97 oppilaalle. Kyselyn tarkoitus oli selvittää antoiko päihdekasvatustunti oppilaille uutta tietoa, vaikuttiko se heidän ajatuksiinsa ja asenteisiinsa, minkälaisena he kokivat päihdekasvatustunnin ilmapiirin sekä pitivätkö he päihdekasvatustuntia tärkeänä ikäryhmälleen. Oppilaiden kykyä tunnistaa päihdeongelmaa selvitettiin kysymyksellä, ovatko he huomanneet päihdeongelmaa lähipiirissään ja kuinka suuren huolen tämä heissä herätti.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että päihdekasvatustunnilla oli vaikutusta kuudesluokkalaisten asenteisiin ja ajatuksiin sekä sillä oli tietoa lisäävä vaikutus. Oppilaista 97 % sai lisää tietoa päihteistä ja sen haitoista. Päihdekasvatustunti herätti keskustelua sekä vähensi oppilaiden halua aloittaa päihdekokeiluja. Valtaosa oppilaista koki päihdekasvatustunnin ilmapiirin myönteiseksi. Suosituimmat ilmapiiriä kuvailevat adjektiivit olivat rento, rehellinen ja mielenkiintoinen. Kuudesluokkalaiset pitivät päihdekasvatustuntia tärkeänä ikäryhmälleen. Tulokset tukevat Selväpää-ohjelman päihdekasvatustuntien jatkamisen tärkeyttä kuudesluokkalaisille.
Opinnäytetyössä selvitettiin päihdekasvatustunnin vaikutusta oppilaisiin tiedon ja asenteiden tasolla. Mielenkiintoinen jatkotutkimusaihe olisi selvittää, onko päihdekasvatustunnin päihdekielteisyyttä vahvistava asenne vaikuttanut oppilaiden toimintaan. Hyvä jatkotutkimuksen ajankohta olisi, silloin kun nämä oppilaat ovat kahdeksasluokkalaisia.