Verkkokaupan myynninedistäminen lisäpalvelujen avulla
Helin, Maija (2009)
Helin, Maija
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904272215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904272215
Tiivistelmä
Suomalainen verkkokauppa ei ole kehittynyt samaan tahtiin ulkomaisten verkko-kauppojen kanssa. Myös verkkokauppojen markkinointi on vielä lapsenkengissä. Nämä seikat herättivät kiinnostukseni tutkia aihetta tarkemmin.
Opinnäytetyöni aiheena on verkkokaupan myynninedistäminen lisäpalvelujen avulla. Verkkokaupalla tarkoitetaan tavaran tai palvelun tilaamista Internetin väli-tyksellä riippumatta siitä maksetaanko se tilattaessa vai jälkikäteen. Myynninedis-täminen on myynnin lisäämistä markkinoinnin eri keinoin. Lisäpalveluilla tarkoi-tetaan tässä toimeksiantajan tarjoamia palveluja.
Työn tarkoituksena on tutkia verkkokaupan myynninedistämisen keinoja sekä etsiä mahdollisia kehitysehdotuksia Yritys X:n palveluja ajatellen. Osana opinnäy-tetyötä toteutin tutkimuksen verkkokauppojen toiminnasta sekä toivomuksista Yritys X:n palvelujen kehittämiseksi.
Opinnäytetyössäni sovellan kirjallista tietoa sekä eri tutkimusten tuloksia selvit-tääkseni verkkokaupan myynninedistämistä. Kvantitatiivisen tutkimuksen tein sähköpostikyselynä Yritys X:n asiakkaille Webropolin avulla. Kysely lähetettiin 71 verkkokauppiaalle. Työtäni ohjasivat Lahden ammattikorkeakoulun opettaja Jussi Mozo sekä Yritys X:n edustaja.
Tutkimukseni mukaan suomalaisissa verkkokaupoissa on valinnanvaraa ja niiden kohderyhmät ovat laajat, joten potentiaalisia asiakkaita on paljon. Niiden markki-nointi on keskittynyt lähinnä Internetiin sekä lehtiin. Yritys X:n tarjoamat maksu-ratkaisut ovat vaikuttaneet verkkokauppojen myyntiin positiivisesti ja siltä toivot-tiinkin olemassa olevien palvelujen kehittämisen lisäksi myös uusia palveluja liit-tyen koulutukseen ja neuvontaan verkkoliiketoiminnassa.
Opinnäytetyöni aiheena on verkkokaupan myynninedistäminen lisäpalvelujen avulla. Verkkokaupalla tarkoitetaan tavaran tai palvelun tilaamista Internetin väli-tyksellä riippumatta siitä maksetaanko se tilattaessa vai jälkikäteen. Myynninedis-täminen on myynnin lisäämistä markkinoinnin eri keinoin. Lisäpalveluilla tarkoi-tetaan tässä toimeksiantajan tarjoamia palveluja.
Työn tarkoituksena on tutkia verkkokaupan myynninedistämisen keinoja sekä etsiä mahdollisia kehitysehdotuksia Yritys X:n palveluja ajatellen. Osana opinnäy-tetyötä toteutin tutkimuksen verkkokauppojen toiminnasta sekä toivomuksista Yritys X:n palvelujen kehittämiseksi.
Opinnäytetyössäni sovellan kirjallista tietoa sekä eri tutkimusten tuloksia selvit-tääkseni verkkokaupan myynninedistämistä. Kvantitatiivisen tutkimuksen tein sähköpostikyselynä Yritys X:n asiakkaille Webropolin avulla. Kysely lähetettiin 71 verkkokauppiaalle. Työtäni ohjasivat Lahden ammattikorkeakoulun opettaja Jussi Mozo sekä Yritys X:n edustaja.
Tutkimukseni mukaan suomalaisissa verkkokaupoissa on valinnanvaraa ja niiden kohderyhmät ovat laajat, joten potentiaalisia asiakkaita on paljon. Niiden markki-nointi on keskittynyt lähinnä Internetiin sekä lehtiin. Yritys X:n tarjoamat maksu-ratkaisut ovat vaikuttaneet verkkokauppojen myyntiin positiivisesti ja siltä toivot-tiinkin olemassa olevien palvelujen kehittämisen lisäksi myös uusia palveluja liit-tyen koulutukseen ja neuvontaan verkkoliiketoiminnassa.