Kohti parempaa varhaisen vuorovaikutuksen tukemista : – osastotunti synnyttäneiden vuodeosastolla
Laine, Päivi; Lohi, Laura (2008)
Laine, Päivi
Lohi, Laura
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101171420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101171420
Tiivistelmä
Kehittämistehtävä pohjautui opinnäytetyöhömme, jonka aihe on varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen Kainuun
keskussairaalan synnyttäneiden osastolla. Kehittämistehtävän avulla opinnäytetyö vietiin käytäntöön ja hyödyksi
työelämälle.
Kehittämistehtävän tarkoituksena oli opinnäytetyön tulosten pohjalta suunnitella ja toteuttaa osastotunti Kainuun
keskussairaalan synnyttäneiden ja naistentautien vuodeosastolla. Tavoitteena oli kuvailla varhaisen vuorovaikutuksen
tukemisen kehittämistarpeita ja keskustella hoitajien kanssa niistä. Lisäksi halusimme, että he kiinnittivät
varhaiseen vuorovaikutukseen entistä enemmän huomiota.
Osastotunnin suunnittelussa käytimme pohjana Engeströmin mallia. Osastotunnin suunnitelma rakentuu mallin
mukaan orientointiin ja motivointiin, ulkoistamiseen, sisäistämiseen, arviointiin ja kontrolliin.
Osastotunnilla kerroimme hoitajille opinnäytetyön tuloksista ja niiden pohjalta tulleista kehittämisideoista. Hoitajat
keskustelivat varhaisen vuorovaikutuksen tukemisesta ja sen merkityksestä. He pohtivat oman työn kehittämistä
ja yhtyivät kehittämistarpeisiin. Osastotunnin myötä hoitajien asenne varhaisen vuorovaikutuksen tukemiselle
tuli myönteisemmäksi ja hoitajien ymmärrys varhaisesta vuorovaikutuksesta lisääntyi. Osastotunti koettiin
hyödylliseksi ja käytännönläheiseksi.
keskussairaalan synnyttäneiden osastolla. Kehittämistehtävän avulla opinnäytetyö vietiin käytäntöön ja hyödyksi
työelämälle.
Kehittämistehtävän tarkoituksena oli opinnäytetyön tulosten pohjalta suunnitella ja toteuttaa osastotunti Kainuun
keskussairaalan synnyttäneiden ja naistentautien vuodeosastolla. Tavoitteena oli kuvailla varhaisen vuorovaikutuksen
tukemisen kehittämistarpeita ja keskustella hoitajien kanssa niistä. Lisäksi halusimme, että he kiinnittivät
varhaiseen vuorovaikutukseen entistä enemmän huomiota.
Osastotunnin suunnittelussa käytimme pohjana Engeströmin mallia. Osastotunnin suunnitelma rakentuu mallin
mukaan orientointiin ja motivointiin, ulkoistamiseen, sisäistämiseen, arviointiin ja kontrolliin.
Osastotunnilla kerroimme hoitajille opinnäytetyön tuloksista ja niiden pohjalta tulleista kehittämisideoista. Hoitajat
keskustelivat varhaisen vuorovaikutuksen tukemisesta ja sen merkityksestä. He pohtivat oman työn kehittämistä
ja yhtyivät kehittämistarpeisiin. Osastotunnin myötä hoitajien asenne varhaisen vuorovaikutuksen tukemiselle
tuli myönteisemmäksi ja hoitajien ymmärrys varhaisesta vuorovaikutuksesta lisääntyi. Osastotunti koettiin
hyödylliseksi ja käytännönläheiseksi.