Seikkaillen osallisuuteen : lasten osallisuuden tukeminen koulussa seikkailukasvatuksen avulla Turvallinen ryhmä -projektin aikana
Kukkonen, Kaisa; Montonen, Laura; Unelius, Miina (2011)
Kukkonen, Kaisa
Montonen, Laura
Unelius, Miina
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103092986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103092986
Tiivistelmä
Opinnäytetyö kuvaa lasten osallisuuden tukemista koulussa seikkailukasvatuksen avulla. Tutkimus suoritettiin Turvallinen ryhmä -projektin yhteydessä. Turvallinen ryhmä -projekti toteutettiin erään päijäthämäläisen alakoulun kolmansille luokille. Tutkimuksen kohderyhmäksi valikoitui yksi kolmansista luokista. Projektin tavoitteena oli ryhmäyttää luokka seikkailukasvatuksen avulla. Opinnäytetyö on hankkeistettu ja tilaajana toimi projektin tilannut koulu.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty osallistuvaa havainnointia. Tutkimusaineisto on kerätty havainnoimalla Turvallinen ryhmä -projektin seitsemää seikkailukasvatukseen perustuvaa toteutuskertaa. Aineisto on analysoitu käyttäen sisällönanalyysimenetelmää.
Tutkimuksessa on pyritty saamaan vastaus siihen, millaisia mahdollisuuksia seikkailukasvatus antaa lasten osallisuuden tukemiseen koulussa Turvallinen ryhmä -projektin aikana ja mitkä asiat toimivat mahdollisina esteinä lasten osallisuuden tukemiselle projektissa. Tutkimuksessa on selvitetty tukeeko seikkailukasvatus tasavertaisesti kaikkien lasten osallisuutta luokassa sekä miten lapset osallistuvat ja innostuvat seikkailutoiminnasta projektin aikana.
Opinnäytetyön tutkimustulokset osoittavat, että seikkailukasvatuksen avulla voidaan tukea lasten osallisuutta koulussa. Seikkailukasvatus antaa monipuoliset mahdollisuudet lasten osallisuuden tukemiseen koulussa. Seikkailukasvatus menetelmänä antaa toimintaa ohjaavalle aikuiselle mahdollisuuden suunnitella ja toteuttaa toimintaa lasten ehdoilla sekä käyttää lapsia osallistavia menetelmiä. Monipuoliset menetelmät tukevat kaikkien lasten osallisuutta.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty osallistuvaa havainnointia. Tutkimusaineisto on kerätty havainnoimalla Turvallinen ryhmä -projektin seitsemää seikkailukasvatukseen perustuvaa toteutuskertaa. Aineisto on analysoitu käyttäen sisällönanalyysimenetelmää.
Tutkimuksessa on pyritty saamaan vastaus siihen, millaisia mahdollisuuksia seikkailukasvatus antaa lasten osallisuuden tukemiseen koulussa Turvallinen ryhmä -projektin aikana ja mitkä asiat toimivat mahdollisina esteinä lasten osallisuuden tukemiselle projektissa. Tutkimuksessa on selvitetty tukeeko seikkailukasvatus tasavertaisesti kaikkien lasten osallisuutta luokassa sekä miten lapset osallistuvat ja innostuvat seikkailutoiminnasta projektin aikana.
Opinnäytetyön tutkimustulokset osoittavat, että seikkailukasvatuksen avulla voidaan tukea lasten osallisuutta koulussa. Seikkailukasvatus antaa monipuoliset mahdollisuudet lasten osallisuuden tukemiseen koulussa. Seikkailukasvatus menetelmänä antaa toimintaa ohjaavalle aikuiselle mahdollisuuden suunnitella ja toteuttaa toimintaa lasten ehdoilla sekä käyttää lapsia osallistavia menetelmiä. Monipuoliset menetelmät tukevat kaikkien lasten osallisuutta.