Yritysoston onnistumiseen vaikuttavat tekijät
Saari, Outi; Häkli, Anna-Mari (2011)
Saari, Outi
Häkli, Anna-Mari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102252654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102252654
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia yritysostoja ostajan näkökulmasta ja selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat yritysoston onnistumiseen. Onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä käsiteltiin teoreettisesta viitekehyksestä esille nousseiden ennakko-olettamuksien kautta, joiden lisäksi pyrittiin tunnistamaan muita oston onnistumiseen vaikuttavia asioita. Viitekehyksestä nousseet ennakko-olettamukset olivat strategiset ja taloudelliset synergiat, arvonmääritys, muu-tosjohtaminen ja organisaatiokulttuurien yhdistämisen onnistuminen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella, jolle tyypilliseen tapaan tutkimusaineiston keräämisessä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluita. Haastatteluihin osallistui yhteensä kolme yritysoston tehneen pk-yrityksen ja kaksi yritysoston tehneen pörssiyhtiön edustajaa sekä yksi yritysostojen konsultointiin ja toteutukseen keskittyvän asiantuntijayrityksen edustaja. Haastatteluista saatua aineistoa analysoitiin etsimällä vastauksista yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia yritysoston onnistumiseen vaikuttavien tekijöiden selvittämiseksi.
Tutkimustulosten perusteella ennakko-olettamukset yritysoston onnistumiseen vaikuttavista tekijöistä pitivät suhteellisen hyvin paikkansa, sillä niiden kaikkien merkitys nähtiin ainakin suhteellisen tärkeäksi oston onnistumisen kannalta. Yritysosto on haastava yritykseen kohdistuva muutostilanne, johon ennakkosuunnittelulla ja riittävällä taustaselvityksellä varautuminen on tärkeää. Yritysostoissa usein haettuja taloudellisia synergioita tärkeämmäksi onnistu-misen kannalta osoittautui kuitenkin strategiset ja liiketoiminnalliset synergiat. Muita yritysoston onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä olivat yritysjohtajan sitoutuneisuus koko prosessiin, kokemuksen tuoma osaaminen sekä integraation huolellinen suunnittelu ja toteutus.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella, jolle tyypilliseen tapaan tutkimusaineiston keräämisessä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluita. Haastatteluihin osallistui yhteensä kolme yritysoston tehneen pk-yrityksen ja kaksi yritysoston tehneen pörssiyhtiön edustajaa sekä yksi yritysostojen konsultointiin ja toteutukseen keskittyvän asiantuntijayrityksen edustaja. Haastatteluista saatua aineistoa analysoitiin etsimällä vastauksista yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia yritysoston onnistumiseen vaikuttavien tekijöiden selvittämiseksi.
Tutkimustulosten perusteella ennakko-olettamukset yritysoston onnistumiseen vaikuttavista tekijöistä pitivät suhteellisen hyvin paikkansa, sillä niiden kaikkien merkitys nähtiin ainakin suhteellisen tärkeäksi oston onnistumisen kannalta. Yritysosto on haastava yritykseen kohdistuva muutostilanne, johon ennakkosuunnittelulla ja riittävällä taustaselvityksellä varautuminen on tärkeää. Yritysostoissa usein haettuja taloudellisia synergioita tärkeämmäksi onnistu-misen kannalta osoittautui kuitenkin strategiset ja liiketoiminnalliset synergiat. Muita yritysoston onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä olivat yritysjohtajan sitoutuneisuus koko prosessiin, kokemuksen tuoma osaaminen sekä integraation huolellinen suunnittelu ja toteutus.