Ilmaiset verkkokauppa-alustat : case: Frans-Eerikin tila
Seppälä, Matti (2009)
Seppälä, Matti
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904282238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904282238
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ilmaisia verkkokauppa-alustoja. Tärkeimpänä tutkimusongelmana on selvittää ilmaisten verkkokauppa-alustojen soveltuvuus pienyrityksen tarpeisiin ja selvittää mikä alusta on paras Frans-Eerikin tilan tarpeisiin.
Työn tarkoituksena oli käydä läpi keskeisimmät asiat verkkokaupoista ja siltä pohjalta analysoida kolmen ilmaisen verkkokauppa-alustan ominaisuuksia. Valitut verkkokauppaohjelmat ovat osCommerce, Zencart sekä Quick.cart.
Alussa käydään lyhyesti läpi perustietoja sähköisestä liiketoiminnasta sekä testiympäristöstä, missä kauppoja on testattu. Tämän jälkeen työssä käsitellään hyvän verkkokaupan ominaisuudet teknisestä näkökulmasta sekä kerrotaan alustojen asennuksesta. Kyselyosuudessa kysytään verkkokauppialta miten he painottaisivat hyvän verkkokaupan ominaisuudet ja mitä mieltä he ovat ilmaisista verkkokauppa-alustoista. Viimeisessä osiossa verrataan kolmen ilmaisen verkkokauppa-alustan ominaisuuksia.
Työn pohjalta voidaan todeta, että ilmaiset verkkokauppa-alustat tarjoavat hyvän vaihtoehdon jos verkkokauppiaalla on hyvät HTML- ja PHP-taidot. Paras verkkokauppa-alusta Frans-Eerikin tila yritykselle on Zencart. Jokaisella verkkokauppiaalla on kuitekin erilaiset tavoitteet, vaatimukset ja toiveet sähköisen kaupankäynnin suhteen. Sen vuoksi Zencart ei ole välttämättä paras vaihtoehto toiselle yritykselle.
Työn tarkoituksena oli käydä läpi keskeisimmät asiat verkkokaupoista ja siltä pohjalta analysoida kolmen ilmaisen verkkokauppa-alustan ominaisuuksia. Valitut verkkokauppaohjelmat ovat osCommerce, Zencart sekä Quick.cart.
Alussa käydään lyhyesti läpi perustietoja sähköisestä liiketoiminnasta sekä testiympäristöstä, missä kauppoja on testattu. Tämän jälkeen työssä käsitellään hyvän verkkokaupan ominaisuudet teknisestä näkökulmasta sekä kerrotaan alustojen asennuksesta. Kyselyosuudessa kysytään verkkokauppialta miten he painottaisivat hyvän verkkokaupan ominaisuudet ja mitä mieltä he ovat ilmaisista verkkokauppa-alustoista. Viimeisessä osiossa verrataan kolmen ilmaisen verkkokauppa-alustan ominaisuuksia.
Työn pohjalta voidaan todeta, että ilmaiset verkkokauppa-alustat tarjoavat hyvän vaihtoehdon jos verkkokauppiaalla on hyvät HTML- ja PHP-taidot. Paras verkkokauppa-alusta Frans-Eerikin tila yritykselle on Zencart. Jokaisella verkkokauppiaalla on kuitekin erilaiset tavoitteet, vaatimukset ja toiveet sähköisen kaupankäynnin suhteen. Sen vuoksi Zencart ei ole välttämättä paras vaihtoehto toiselle yritykselle.