Opitaan kieltä luonnossa: suomen kielen kehityksen tukeminen luontoympäristössä
Orre, Saara; Sorkkila, Sanni (2019)
Orre, Saara
Sorkkila, Sanni
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019093019382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019093019382
Tiivistelmä
Suomea toisena kielenä puhuvien lasten määrä kasvaa varhaiskasvatuksen lapsiryhmissä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea suomea toisena kielenä puhuvien lasten suomen kielen kehitystä varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tuotoksena syntyi materiaalipaketti, joka sisältää toimintatuokioita suomen kielen oppimisen tukemiseksi. Aiheen rajaamiseksi lähestymistavaksi valikoitui ajankohtainen ympäristö- ja luontokasvatus. Toimintatuokioiden ensisijaiseksi suunniteltu toteutuspaikka on luontoympäristössä, esimerkiksi metsäretkillä.
Tavoitteena oli tehdä mahdollisimman helppokäyttöinen ja selkeä materiaalipaketti, helpottamaan usein hektistä arkea varhaiskasvatuksessa. Materiaalipaketti sisältää lyhyet, selkeät ohjeet, tavoitteet ja materiaalit toimintoihin. Suurimpaan osaan toimintatuokioista sisältyy kuvia ja samat kuvat toistuvat useammassa eri toimintatuokiossa. Materiaalipaketissa on yhdeksän eri toimintatuokiota. Monet toimintatuokioiden aiheista liittyvät suoraan luontoon, käsitellen esimerkiksi kasveja ja eläimiä. Mukana on näiden lisäksi myös muun muassa värejä, vaatteita ja kehonosia. Toimintatuokiot ovat pituudeltaan noin 10 minuutin mittaisia ja sopivat 3-5 vuotiaille lapsille. Materiaalipakettia voidaan hyödyntää erikokoisissa ryhmissä tai yksilötyöskentelyssä.
Opinnäytetyön yhteistyökumppanina olivat Vantaan varhaiskasvatuksen Myyrmäen aluepäällikkö, Louhelan toimintayksikön johtaja, sekä Louhelan toimintayksikön varhaiskasvatuksen opettajia. Opinnäytetyön tuotos, materiaalipaketti, testattiin Louhelan toimintayksikön lapsiryhmissä. Tämän jälkeen materiaalipaketti arvioitiin varhaiskasvatuksen opettajien toimesta sähköisen, anonyymin palautekyselyn avulla.
Opinnäytetyön kirjallinen viitekehys koostui varhaiskasvatuksen teoriasta, kulttuurisesta moninaisuudesta varhaiskasvatuksessa, kielellisen kehityksen tukemisesta, suomi toisena kielenä -opetuksesta, lapsen äidinkielen tukemisesta sekä ympäristö- ja luontokasvatuksesta.
Tavoitteena oli tehdä mahdollisimman helppokäyttöinen ja selkeä materiaalipaketti, helpottamaan usein hektistä arkea varhaiskasvatuksessa. Materiaalipaketti sisältää lyhyet, selkeät ohjeet, tavoitteet ja materiaalit toimintoihin. Suurimpaan osaan toimintatuokioista sisältyy kuvia ja samat kuvat toistuvat useammassa eri toimintatuokiossa. Materiaalipaketissa on yhdeksän eri toimintatuokiota. Monet toimintatuokioiden aiheista liittyvät suoraan luontoon, käsitellen esimerkiksi kasveja ja eläimiä. Mukana on näiden lisäksi myös muun muassa värejä, vaatteita ja kehonosia. Toimintatuokiot ovat pituudeltaan noin 10 minuutin mittaisia ja sopivat 3-5 vuotiaille lapsille. Materiaalipakettia voidaan hyödyntää erikokoisissa ryhmissä tai yksilötyöskentelyssä.
Opinnäytetyön yhteistyökumppanina olivat Vantaan varhaiskasvatuksen Myyrmäen aluepäällikkö, Louhelan toimintayksikön johtaja, sekä Louhelan toimintayksikön varhaiskasvatuksen opettajia. Opinnäytetyön tuotos, materiaalipaketti, testattiin Louhelan toimintayksikön lapsiryhmissä. Tämän jälkeen materiaalipaketti arvioitiin varhaiskasvatuksen opettajien toimesta sähköisen, anonyymin palautekyselyn avulla.
Opinnäytetyön kirjallinen viitekehys koostui varhaiskasvatuksen teoriasta, kulttuurisesta moninaisuudesta varhaiskasvatuksessa, kielellisen kehityksen tukemisesta, suomi toisena kielenä -opetuksesta, lapsen äidinkielen tukemisesta sekä ympäristö- ja luontokasvatuksesta.