Sohvasurffaus - ilmiöön vaikuttavia tekijöitä käyttäjien näkökulmasta
Kuusisto, Jenni; Hakkarainen, Satu (2011)
Kuusisto, Jenni
Hakkarainen, Satu
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103092960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103092960
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin sohvasurffausta ja siihen liittyviä kiinnostus- ja haittatekijöitä sohvasurffaajan näkökulmasta sekä ilmiön kehittymistä. Tutkimusongelmana oli selvittää sohvasurffaukseen vaikuttavia tekijöitä.
Websivusto, www.couchsurfing.org, on perustettu vuonna 2004 ja rekisteröityneitä käyttäjiä on tullut sen jälkeen yli 2,5 miljoonaa. Tämä on uusi ilmiö matkailun alalla, joten sen takia oli ajankohtaista selvittää syitä ilmiön suosioon sekä ottaa esille sohvasurffauksessa esiintyviä huonoja puolia.
Opinnäytetyö oli laadullinen. Aineiston analyysissa sovellettiin aineistolähtöistä lähestymistapaa. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin sivustolla olevista käyttäjien omista kertomuksista. Menetelmänä käytettiin havainnointia, valitut henkilökohtaiset dokumentit koodattiin ja niiden perusteella muodostettiin teemakortisto. Analysointi tapahtui dokumenteista aineistolähtöisesti.
Kertomuksista selvisi suuren osan käyttäjistä olevan sitä mieltä, että sohvasurffaus on tärkeä identiteetin rakentumiselle. Yhteisöllisyys, suvaitsevaisuus sekä sosiaalinen kanssakäyminen ovat suurimpia motivaatioita palvelun käyttämiselle. Huonoina puolina pidettiin websivustolla kuluvaa aikaa ja omaan turvallisuuteen liittyviä asioita. Ilmiö kehittyy suositusten, positiivisten kertomusten ja sivuston löytymisen kautta.
Websivusto, www.couchsurfing.org, on perustettu vuonna 2004 ja rekisteröityneitä käyttäjiä on tullut sen jälkeen yli 2,5 miljoonaa. Tämä on uusi ilmiö matkailun alalla, joten sen takia oli ajankohtaista selvittää syitä ilmiön suosioon sekä ottaa esille sohvasurffauksessa esiintyviä huonoja puolia.
Opinnäytetyö oli laadullinen. Aineiston analyysissa sovellettiin aineistolähtöistä lähestymistapaa. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin sivustolla olevista käyttäjien omista kertomuksista. Menetelmänä käytettiin havainnointia, valitut henkilökohtaiset dokumentit koodattiin ja niiden perusteella muodostettiin teemakortisto. Analysointi tapahtui dokumenteista aineistolähtöisesti.
Kertomuksista selvisi suuren osan käyttäjistä olevan sitä mieltä, että sohvasurffaus on tärkeä identiteetin rakentumiselle. Yhteisöllisyys, suvaitsevaisuus sekä sosiaalinen kanssakäyminen ovat suurimpia motivaatioita palvelun käyttämiselle. Huonoina puolina pidettiin websivustolla kuluvaa aikaa ja omaan turvallisuuteen liittyviä asioita. Ilmiö kehittyy suositusten, positiivisten kertomusten ja sivuston löytymisen kautta.