Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kokemukset sosiaalisten verkostojen merkityksestä korkeakouluopiskeluun
Mohamed, Amina (2019)
Mohamed, Amina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402137046
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402137046
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kuulla maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kokemuksia vapaa-ajan sosiaalisten verkostojen vaikutuksesta opiskeluun. Opinnäytetyö linkittyy Laurean ja yhteistyökumppaneiden maahanmuuttajien ääni- hankkeeseen (2018-2021), jonka tavoitteena on tutkia maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden opintojen etenemistä sekä löytää keinoja edistää heidän koulutustaan ja työuria. (Mäkö- Maahanmuuttajaopiskelijan ääni: kokemuksia opintopoluista).
Tietoperustassa tarkasteltiin muun muassa maahanmuuttajataustaiset nuoret tutkimuksien valossa, identiteettiä, transnationaalisuutta, monikulttuurisuutta sekä syrjintää.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osio toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Fokusryhmä- ja yksilöhaastatteluiden avulla selvitettiin, mitä merkitystä identiteetillä ja sosiaalisilla verkostoilla on opiskelijoille. Lisäksi tutkielmassa kerättiin tietoa yhteiskunnallisesta näkökulmasta erityisesti syrjinnästä.
Tulosten mukaan vapaa-ajan sosiaalisilla verkostoilla on suuri merkitys maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden opiskeluun ja yleensäkin elämään. Tuloksista selvisi, että vapaa-ajan sosiaalisista verkostoista opiskelijat saavat tukea opiskeluun. Tulokset tuovat esille myös sen, että erilaiset sosiaaliset verkostot tarjoavat maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille vahvan emotionaalisen tuen. Esimerkiksi vanhemmilta ja perheeltä he saivat henkistä tukea, kun taas ystäviltä konkreettista tukea opiskeluun.
Opinnäytetyö tarjoaa tutkimustietoa, jota voidaan hyödyntää koulutuksen kehittämisessä. Lisäksi opinnäytetyön tuloksia voivat hyödyntää kaikki, jotka työskentelevät maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden parissa. Maahanmuuttajataustaisten korkeakouluopiskelijoiden määrän lisääntyessä tarvitaan osaamista ja tietoa, joiden avulla voidaan huomioida paremmin kohderyhmän opiskelijat.
Tämän tutkielman avulla on myös mahdollista tehdä jatkotutkimuksia maahanmuuttajataustaisten korkeakouluopiskelijoiden kokemuksista.
Tietoperustassa tarkasteltiin muun muassa maahanmuuttajataustaiset nuoret tutkimuksien valossa, identiteettiä, transnationaalisuutta, monikulttuurisuutta sekä syrjintää.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osio toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Fokusryhmä- ja yksilöhaastatteluiden avulla selvitettiin, mitä merkitystä identiteetillä ja sosiaalisilla verkostoilla on opiskelijoille. Lisäksi tutkielmassa kerättiin tietoa yhteiskunnallisesta näkökulmasta erityisesti syrjinnästä.
Tulosten mukaan vapaa-ajan sosiaalisilla verkostoilla on suuri merkitys maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden opiskeluun ja yleensäkin elämään. Tuloksista selvisi, että vapaa-ajan sosiaalisista verkostoista opiskelijat saavat tukea opiskeluun. Tulokset tuovat esille myös sen, että erilaiset sosiaaliset verkostot tarjoavat maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille vahvan emotionaalisen tuen. Esimerkiksi vanhemmilta ja perheeltä he saivat henkistä tukea, kun taas ystäviltä konkreettista tukea opiskeluun.
Opinnäytetyö tarjoaa tutkimustietoa, jota voidaan hyödyntää koulutuksen kehittämisessä. Lisäksi opinnäytetyön tuloksia voivat hyödyntää kaikki, jotka työskentelevät maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden parissa. Maahanmuuttajataustaisten korkeakouluopiskelijoiden määrän lisääntyessä tarvitaan osaamista ja tietoa, joiden avulla voidaan huomioida paremmin kohderyhmän opiskelijat.
Tämän tutkielman avulla on myös mahdollista tehdä jatkotutkimuksia maahanmuuttajataustaisten korkeakouluopiskelijoiden kokemuksista.