Yrittäjyysasenteiden kehittyminen yrittäjyysluokalla Case: Riihenmäen koulu
Papinoja, Emilia (2011)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Papinoja, Emilia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103022788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103022788
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii Mäntsälän Riihenmäen koulun vuonna 2008 aloittaneen yrittäjyysluokan oppilaiden yrittäjäasenteiden kehitystä. Opinnäytetyö on jatkoa vuonna 2008 Riihenmäen koulun yrittäjyysluokan oppilaiden yrittäjyysasenteita, opintojen alussa, kartoittaneelle kyselytutkimukselle. Opinnäytetyössä kartoitettiin kyselyn avulla oppilaiden tämänhetkiset minäkäsitykset, motiivit sekä asenteet yrittäjyyttä kohtaan. Lopuksi saatuja tuloksia verrattiin aikaisemmin tehdyn tutkimuksen tuloksiin. Tutkimus toteutettiin yrittäjyysluokan lisäksi sen rinnakkaisluokalle, jotta yrittäjyysluokan tuloksille saatiin vertailukohde. Yrittäjyysluokan oppilailta kysyttiin lisäksi heidän mielipiteitään yrittäjyysluokan toiminnasta.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan yrittäjyyden muotoja, yrittäjyyden ominais-piirteitä, asenteita sekä motiiveja yrittäjyyttä kohtaan. Lisäksi osiossa tarkastellaan yrittä-jyyskasvatusta peruskoulun, yritysyhteistyön sekä opettajan roolin näkökulmasta. Teoriaosiossa tarkastellaan myös yrittäjyyskasvatusta tukevan yhdistyksen tarjoamia opinto-ohjelmia. Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin kyselylomakkeella tutkimukseen osallistuvien luokkien oppilailla lokakuussa 2010. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksessa hyödynnettiin avoimia sekä Likertin-asteikollisia kysymyksiä. Analysoinnin tukena käytettiin Excel-taulukkolaskentaohjelmaa. Tutkimukseen osallistui yrittäjyysluokalta 18 ja verrokkiluokalta 18 vastaajaa.
Tutkimuksessa saatujen tulosten mukaan tutkimukseen osallistuneiden yrittäjyysluokan oppilaiden asenteet yrittäjyyttä kohtaan ovat kehittyneet kahden vuoden aikana. Yrittäjyysluokan oppilaat ovat saaneet konkreettista kokemusta yrittäjyydestä ja heidän kokemuksensa asiaan liittyen ovat lisääntyneet. Yrittäjyyskasvatuksen myötä yrittäjyysluokan oppilaiden ajatukset yrittäjäksi ryhtymiselle ovat realisoituneet. Yrittäjyysluokan oppilailla on nyt kehittyneempi, todenmukaisempi ja yhteneväisempi käsitys työelämän yrittäjyydestä kuin muutama vuosi sitten.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan yrittäjyyden muotoja, yrittäjyyden ominais-piirteitä, asenteita sekä motiiveja yrittäjyyttä kohtaan. Lisäksi osiossa tarkastellaan yrittä-jyyskasvatusta peruskoulun, yritysyhteistyön sekä opettajan roolin näkökulmasta. Teoriaosiossa tarkastellaan myös yrittäjyyskasvatusta tukevan yhdistyksen tarjoamia opinto-ohjelmia. Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin kyselylomakkeella tutkimukseen osallistuvien luokkien oppilailla lokakuussa 2010. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksessa hyödynnettiin avoimia sekä Likertin-asteikollisia kysymyksiä. Analysoinnin tukena käytettiin Excel-taulukkolaskentaohjelmaa. Tutkimukseen osallistui yrittäjyysluokalta 18 ja verrokkiluokalta 18 vastaajaa.
Tutkimuksessa saatujen tulosten mukaan tutkimukseen osallistuneiden yrittäjyysluokan oppilaiden asenteet yrittäjyyttä kohtaan ovat kehittyneet kahden vuoden aikana. Yrittäjyysluokan oppilaat ovat saaneet konkreettista kokemusta yrittäjyydestä ja heidän kokemuksensa asiaan liittyen ovat lisääntyneet. Yrittäjyyskasvatuksen myötä yrittäjyysluokan oppilaiden ajatukset yrittäjäksi ryhtymiselle ovat realisoituneet. Yrittäjyysluokan oppilailla on nyt kehittyneempi, todenmukaisempi ja yhteneväisempi käsitys työelämän yrittäjyydestä kuin muutama vuosi sitten.