Ostolaskuprosessin kehittäminen : Case: Kauppahuone Laakkonen Oy
Niemikallio, Simo (2019)
Niemikallio, Simo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101720020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101720020
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli ostolaskuprosessin kehitysehdotuksien laadinta kohdeyritykselle. Työn tavoitteena oli kuvata ostolaskuprosessin nykytila, tarkastella siinä olevia puutteita ja niiden perusteella määrittää kehitysideoita.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee ostolaskuprosessia yleistasolla. Erityispaino on
sähköisessä ostolaskuprosessissa, joka on nykyaikana yleisin taloushallinnon muoto
yrityksissä. Teoreettiseen viitekehykseen kuului myös osuus, jossa tarkastellaan alihankintaa, sen etuja, haasteita ja riskejä.
Työn empiriaosuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka kohdeyritys oli
Kauppahuone Laakkonen Oy. Aineistonkeruumenetelminä oli osallistuva havainnointi,
teemahaastattelu sekä Google Forms™:illa tehty kysely kohdeyrityksen työntekijöille,
joiden työnkuvaan liittyi toiminnot ostolaskujen kanssa. Kyselyssä pyrittiin selvittämään ostolaskuprosessin nykytilaa ja määrittämään sen mahdollisia kehityskohteita.
Tutkimuksessa hyödynnettiin myös kohdeyrityksestä saatuja dokumentteja.
Tutkimustuloksena selvisi, että ostolaskuprosessiin liittyvää koulutusta ei ole tarjottu
tarpeeksi eikä siihen liittyvää informaatiota tai materiaalia ole saatavilla kyllin helposti.
Myös ostolaskuprosessi kaipaisi automaatiota, joka vapauttaisi ostoreskontran resursseja pois manuaalisesta rutiinityöstä.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee ostolaskuprosessia yleistasolla. Erityispaino on
sähköisessä ostolaskuprosessissa, joka on nykyaikana yleisin taloushallinnon muoto
yrityksissä. Teoreettiseen viitekehykseen kuului myös osuus, jossa tarkastellaan alihankintaa, sen etuja, haasteita ja riskejä.
Työn empiriaosuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka kohdeyritys oli
Kauppahuone Laakkonen Oy. Aineistonkeruumenetelminä oli osallistuva havainnointi,
teemahaastattelu sekä Google Forms™:illa tehty kysely kohdeyrityksen työntekijöille,
joiden työnkuvaan liittyi toiminnot ostolaskujen kanssa. Kyselyssä pyrittiin selvittämään ostolaskuprosessin nykytilaa ja määrittämään sen mahdollisia kehityskohteita.
Tutkimuksessa hyödynnettiin myös kohdeyrityksestä saatuja dokumentteja.
Tutkimustuloksena selvisi, että ostolaskuprosessiin liittyvää koulutusta ei ole tarjottu
tarpeeksi eikä siihen liittyvää informaatiota tai materiaalia ole saatavilla kyllin helposti.
Myös ostolaskuprosessi kaipaisi automaatiota, joka vapauttaisi ostoreskontran resursseja pois manuaalisesta rutiinityöstä.