Hyvinvoiva kouluyhteisö - kaikkien vastuulla : yhteisöllisen oppilashuollon toteutuminen Etelä-Karjalassa
Petranen, Sirpa; Pietinen, Heidi; Saukko, Laura (2019)
Petranen, Sirpa
Pietinen, Heidi
Saukko, Laura
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101720028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101720028
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ja koota yhteisöllisen oppilashuollon malli Etelä-Karjalaan. Oppilashuoltosuunnitelmien perusteella selvitettiin, asiantuntijuuden ja johtamisen näkökulmasta, yhteisöllisen oppilashuollon kehittämiskohteita.
Tämä opinnäytetyö oli kvalitatiivinen tutkimuksellinen kehittämistehtävä ja lähestymistavaltaan deduktiivinen. Opinnäytetyö oli kolmivaiheinen, työelämälähtöinen ja asiantuntijoiden osallisuutta tukeva. Ensimmäisessä vaiheessa kerättiin dokumenttiaineisto ja siitä saatu tieto analysoitiin. Toisessa vaiheessa järjestettiin asiantuntijapäivä, jossa maakunnallisen oppilashuoltoryhmän jäseniltä kerättiin kehittämisehdotuksia yhteisöllisestä työstä. Asiantuntijapäivässä mukailtiin Tulevaisuusverstas -menetelmää. Kolmas vaihe oli digiposteri, joka syntyi reflektion tuloksena läpi koko prosessin. Digiposteri toteutettiin Prezi -ohjelmalla ja sen avulla voidaan jalkauttaa yhteisöllisen työn ajatusta ja toimintamallia peruskouluihin.
Mukana olivat kaikki Etelä-Karjalan kunnat, joiden perusopetuksen kouluista tai koulukeskuksista opinnäytetyöhön osallistui 31 (79%). Dokumenttiaineistoa tarkasteltiin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden oppilashuoltosuunnitelman kriteeristön pohjalta. Tuloksia vertailtiin myös kerättyyn teoriaan ja tutkimustietoon. Opinnäytetyön teoriaosuudella oli tarkoitus tukea yhteisöllisen työn vahvistumista. Koko opinnäytetyöprosessin tausta-ajatuksena oli yhteisöllisen työn näkeminen johtamisen näkökulmasta.
Tulosten ja asiantuntijoiden näkemysten mukaan yhteisöllisen oppilashuoltotyön tulee olla suunnitelmallista, tavoitteellista ja hyvin johdettua. Hyvä oppilashuoltotyö huomioi seurannan ja arvioinnin. Oppilashuoltosuunnitelma tulisi nähdä osana koulun omavalvontaa. Sitoutuminen työskentelyyn nousi haasteeksi. Yhteisöllisessä oppilashuoltotyössä oppilaiden ja huoltajien osallisuutta tulee vahvistaa ja mahdollistaa. Yhteisöllinen oppilashuoltotyö on muutakin kuin kokouksia ja sen toteutuminen on kaikkien koulussa työskentelevien vastuulla. This study was a research based developement task with a deductive approach, using a qualitative based research method. The study was conducted out in three phases. This study was based on needs identified in school welfare work, including expertise knowledge. In the first phase, documentary material was gathered and analyzed. In the second phase, an experts´ day was arranged, where suggestions for the development of community school welfare work were gathered. The suggestions were gathed using a future based workshop method. The third phase was a digital poster, which came about as a result of reflection during the whole prosess. The digital poster was made using Prezi software, which will help transfer community work procedures into practise in schools.
The aim of this study was to describe the present state of community school welfare work and to create a working model in South-Carelia. Developement challenges were examined on the basis of student welfare plans, from an expertise and managemental point of view.
All regional municipalities took part in the survey. Documentary material was examined, based on criteria about student welfare, found in the curriculum. Results were compared to the gathered theory and research data. The theory based data in the study was meant to support the strengthening of community work. One of the basic ideas was to identify community work from the managemental perspective.
Based on the findings, and the insight of expert knowledge, school community welfare work should be systematic, goal-oriented and well managed. Good student welfare work gives attention to follow-up and evaluation. The student welfare plan should be recognized as part of self evaluation. Commitment to community work was identified as a challenge. Involvement of students and parents in community work should be enabled and strengthened. School community welfare work should be also recognized as being the responsibility of all personnel working in schools.
Tämä opinnäytetyö oli kvalitatiivinen tutkimuksellinen kehittämistehtävä ja lähestymistavaltaan deduktiivinen. Opinnäytetyö oli kolmivaiheinen, työelämälähtöinen ja asiantuntijoiden osallisuutta tukeva. Ensimmäisessä vaiheessa kerättiin dokumenttiaineisto ja siitä saatu tieto analysoitiin. Toisessa vaiheessa järjestettiin asiantuntijapäivä, jossa maakunnallisen oppilashuoltoryhmän jäseniltä kerättiin kehittämisehdotuksia yhteisöllisestä työstä. Asiantuntijapäivässä mukailtiin Tulevaisuusverstas -menetelmää. Kolmas vaihe oli digiposteri, joka syntyi reflektion tuloksena läpi koko prosessin. Digiposteri toteutettiin Prezi -ohjelmalla ja sen avulla voidaan jalkauttaa yhteisöllisen työn ajatusta ja toimintamallia peruskouluihin.
Mukana olivat kaikki Etelä-Karjalan kunnat, joiden perusopetuksen kouluista tai koulukeskuksista opinnäytetyöhön osallistui 31 (79%). Dokumenttiaineistoa tarkasteltiin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden oppilashuoltosuunnitelman kriteeristön pohjalta. Tuloksia vertailtiin myös kerättyyn teoriaan ja tutkimustietoon. Opinnäytetyön teoriaosuudella oli tarkoitus tukea yhteisöllisen työn vahvistumista. Koko opinnäytetyöprosessin tausta-ajatuksena oli yhteisöllisen työn näkeminen johtamisen näkökulmasta.
Tulosten ja asiantuntijoiden näkemysten mukaan yhteisöllisen oppilashuoltotyön tulee olla suunnitelmallista, tavoitteellista ja hyvin johdettua. Hyvä oppilashuoltotyö huomioi seurannan ja arvioinnin. Oppilashuoltosuunnitelma tulisi nähdä osana koulun omavalvontaa. Sitoutuminen työskentelyyn nousi haasteeksi. Yhteisöllisessä oppilashuoltotyössä oppilaiden ja huoltajien osallisuutta tulee vahvistaa ja mahdollistaa. Yhteisöllinen oppilashuoltotyö on muutakin kuin kokouksia ja sen toteutuminen on kaikkien koulussa työskentelevien vastuulla.
The aim of this study was to describe the present state of community school welfare work and to create a working model in South-Carelia. Developement challenges were examined on the basis of student welfare plans, from an expertise and managemental point of view.
All regional municipalities took part in the survey. Documentary material was examined, based on criteria about student welfare, found in the curriculum. Results were compared to the gathered theory and research data. The theory based data in the study was meant to support the strengthening of community work. One of the basic ideas was to identify community work from the managemental perspective.
Based on the findings, and the insight of expert knowledge, school community welfare work should be systematic, goal-oriented and well managed. Good student welfare work gives attention to follow-up and evaluation. The student welfare plan should be recognized as part of self evaluation. Commitment to community work was identified as a challenge. Involvement of students and parents in community work should be enabled and strengthened. School community welfare work should be also recognized as being the responsibility of all personnel working in schools.