Pysäköinnintarkastajien työaikojen ja valvonnan tarpeen kartoittaminen
Bäck, Helena (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Bäck, Helena
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102320149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102320149
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli pysäköinnintarkastajien työaikojen ja valvonnan tarpeen kartoittaminen. Pysäköinnintarkastajien työaikasopimus loppuu vuoden 2019-2020 vaiheessa, ja tarkoituksena oli kartoittaa, milloin valvonnalla on eniten tarvetta.
Toimeksiantajana toimii Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala. Kaupunkiympäristön toimiala on vastuussa Helsingin kaupunkiympäristöön liittyvästä suunnittelusta, ylläpidosta ja rakentamisesta. Myös rakennusvalvonta sekä ympäristöön liittyvät palvelut kuuluvat kaupunkiympäristön vastuualueisiin. (Organisaatio ja toimialan esittely.) Helsingin kaupunki huomioi myös kuntalaisten tarpeet ja se perustuu vahvasti pormestarin Helsingin kaupunkistrategiaan.
Koska toimeksiantajana on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala, käsittelee opinnäytetyön teoriaosuus strategista johtamista julkishallinnon näkökulmasta. Strategisen johtamisen lisäksi tietoperustassa käsitellään pysäköinninvalvonta, palvelumuotoilua sekä tutkimusprosessia. Tietoperustassa on hyödynnetty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä verkkolähteitä ja ne ovat olleet sekä suomenkielisiä että kansainvälisiä lähteitä. Hyödynnetyt lähteet olivat monipuolisia sekä ajantasaisia.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyössä on käytetty menetelminä haastattelua ja havainnointia. Selvitystä varten pysäköinnintarkastajia varten suunniteltiin haastattelu, liittyen heidän työpäiviin ja -aikoihin. Haastattelussa esitetyt kysymykset selvittivät, minkälainen pysäköinnintarkastajien työaika ja –päivä on sekä kartoitettiin niihin liittyviä kehittämiskohteita. Havainnoinnin avulla selvitettiin, minkälainen on sekä kävelypartion että autopartion sujuva työpäiväprosessi strategista palvelumuotoilua hyödyntäen. Sen tarkoituksena on luoda sekä kehittää uusia työskentelymalleja.
Opinnäytetyön keskeisempinä tuloksina ovat aika ja alueet, jotka työllistävät pysäköinnintarkastajia eniten. Tulosten perusteella tehdyt johtopäätökset kertovat, missä ja milloin valvonnalle on eniten tarvetta ja esimerkiksi sen, minkälaisia haasteita pysäköinnintarkastajat kohtaavat päivittäin. Esille tulleita haasteita ovat muun muassa hankalat ja aggressiiviset asiakkaat, ruuhkat, tietyöt sekä laiteongelmat. Tuloksena kehittyi myös työskentelymalli, jossa strategisen palvelumuotoilun avulla pysäköinninvalvonnan palveluista tulee ketterämpiä ja palveluprosesseista sujuvampia. Strategisella palvelumuotoilulla voidaan vahvistaa Helsingin kaupungin sekä kaupunkiympäristön toimialan omia tavoitteita ja visiota, kehittämällä palveluista enemmän asiakasarvoa tuottavia. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että pysäköinnintarkastajien työaika kohdentuu pääsääntöisesti maanantaista lauantaihin kello 07.00-17.00 alueilla Asema, Lönkka, Jätkäsaari, Erottaja, Taka-Töölö, Kamppi, Meilahti, Etu-Töölö ja Kalasatama. Kehittämistoimenpiteinä on suunnitella pysäköinnintarkastajien työvuorojen ajoitusta sekä sujuvuutta. Pääsääntöisesti työvuorojen tulisi sijoittua näille ajoille ja alueille sekä käytössä olevia laitteita tulisi parantaa tai päivittää.
Toimeksiantajana toimii Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala. Kaupunkiympäristön toimiala on vastuussa Helsingin kaupunkiympäristöön liittyvästä suunnittelusta, ylläpidosta ja rakentamisesta. Myös rakennusvalvonta sekä ympäristöön liittyvät palvelut kuuluvat kaupunkiympäristön vastuualueisiin. (Organisaatio ja toimialan esittely.) Helsingin kaupunki huomioi myös kuntalaisten tarpeet ja se perustuu vahvasti pormestarin Helsingin kaupunkistrategiaan.
Koska toimeksiantajana on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala, käsittelee opinnäytetyön teoriaosuus strategista johtamista julkishallinnon näkökulmasta. Strategisen johtamisen lisäksi tietoperustassa käsitellään pysäköinninvalvonta, palvelumuotoilua sekä tutkimusprosessia. Tietoperustassa on hyödynnetty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä verkkolähteitä ja ne ovat olleet sekä suomenkielisiä että kansainvälisiä lähteitä. Hyödynnetyt lähteet olivat monipuolisia sekä ajantasaisia.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyössä on käytetty menetelminä haastattelua ja havainnointia. Selvitystä varten pysäköinnintarkastajia varten suunniteltiin haastattelu, liittyen heidän työpäiviin ja -aikoihin. Haastattelussa esitetyt kysymykset selvittivät, minkälainen pysäköinnintarkastajien työaika ja –päivä on sekä kartoitettiin niihin liittyviä kehittämiskohteita. Havainnoinnin avulla selvitettiin, minkälainen on sekä kävelypartion että autopartion sujuva työpäiväprosessi strategista palvelumuotoilua hyödyntäen. Sen tarkoituksena on luoda sekä kehittää uusia työskentelymalleja.
Opinnäytetyön keskeisempinä tuloksina ovat aika ja alueet, jotka työllistävät pysäköinnintarkastajia eniten. Tulosten perusteella tehdyt johtopäätökset kertovat, missä ja milloin valvonnalle on eniten tarvetta ja esimerkiksi sen, minkälaisia haasteita pysäköinnintarkastajat kohtaavat päivittäin. Esille tulleita haasteita ovat muun muassa hankalat ja aggressiiviset asiakkaat, ruuhkat, tietyöt sekä laiteongelmat. Tuloksena kehittyi myös työskentelymalli, jossa strategisen palvelumuotoilun avulla pysäköinninvalvonnan palveluista tulee ketterämpiä ja palveluprosesseista sujuvampia. Strategisella palvelumuotoilulla voidaan vahvistaa Helsingin kaupungin sekä kaupunkiympäristön toimialan omia tavoitteita ja visiota, kehittämällä palveluista enemmän asiakasarvoa tuottavia. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että pysäköinnintarkastajien työaika kohdentuu pääsääntöisesti maanantaista lauantaihin kello 07.00-17.00 alueilla Asema, Lönkka, Jätkäsaari, Erottaja, Taka-Töölö, Kamppi, Meilahti, Etu-Töölö ja Kalasatama. Kehittämistoimenpiteinä on suunnitella pysäköinnintarkastajien työvuorojen ajoitusta sekä sujuvuutta. Pääsääntöisesti työvuorojen tulisi sijoittua näille ajoille ja alueille sekä käytössä olevia laitteita tulisi parantaa tai päivittää.