Kommunikoinnin apuväline sosiaalialan asiakaspalvelutilanteisiin
Ojanen, Minna (2019)
Ojanen, Minna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102520227
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102520227
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on ollut selvittää, millaisesta menetelmästä on hyötyä asiakastyöhön kommunikaation tueksi sosiaalialan työelämässä ja luoda apuväline sosiaalialan vuorovaikutustilanteisiin. Opinnäytetyön tavoitteena on ollut tukea vuorovaikutusta sosiaalialan asiakastyössä. Tässä opinnäytetyössä on tehty kehittämistehtävänä kommunikaation apuvälineeksi tilannetaulut, joiden tarkoitus on ollut auttaa sosiaalialan ammattilaisia ymmärtämään paremmin asiakkaita vuorovaikutustilanteissa. Asiakkaille apuvälineen tarkoitus on ollut toimia sosiaalialan työntekijän käyttämän sosiaalialan sanaston selkeyttäjänä.
Kehittämistehtävän teoriapohjaksi on haettu tietoa erilaisista lähteistä ja käytetty hyväksi opinnäytetyön tekijän aikaisempaa osaamista puhetta tukevista ja korvaavista menetelmistä. Kehittämisen tueksi on tehty kyselytutkimus, jonka avulla on tutkittu sosiaalialalla toimivien henkilöiden mielipiteitä ja kokemuksia puhetta tukevien ja korvaavien kommunikointimenetelmien käytöstä. Kyselyssä on tutkittu myös kehittämisen kohteena olevan apuvälineen muodon eri vaihtoehtoja ja tilanteita, joissa sitä voisi käyttää. Kehitettyä apuvälinettä eli tilannetauluja on arvioinut muutama sosiaalialan työntekijä omassa työssään, minkä perusteella on paranneltu lopullisen tuotoksen käytettävyyttä.
Tässä opinnäytetyössä kehitetään puhetta tukeva ja korvaava kommunikoinnin apuväline, joka auttaa sosiaalialan ammattilaisia niissä vuorovaikutustilanteissa, joissa yhteistä kieltä ei löydy. Jatkotutkimuksena tilannetauluja voisi kehittää yhä enemmän nykyaikaisemmaksi. Valmiiden tilannetaulujen eli pdf-tiedostojen pohjalta voisi ohjelmoinnin ammattilainen kehittää ideaa eteenpäin ja tehdä ammattikäyttöön sopivan sovelluksen. Kyselytutkimuksen perusteella siihen on sosiaalialalla tarvetta. The purpose of this thesis was to find out what method is useful for customer work to support communication in social care work and to create an aid to support customer work. The aim of this thesis has been to support interaction in social care customer work. In this thesis, communication boards were developed to help social care workers understand and interact better with their customers in customer service situations. For customers, the purpose of this aid was to clarify the vocabulary used by a social care worker.
The theory of the development task has been based on information from various sources. In this thesis the previous knowledge of augmentative and alternative communication (ACC) methods was utilized. The author has made a survey to examine the opinions and experiences of social care workers in the use of ACC methods, also to find out social care needs in this area for a communication aid or tool. The survey examined different options for the format of the aid being developed and the situations in which it could be used. The aid has been evaluated by a few social care workers in their own work, which has improved the usability of the final product.
This thesis develops an augmentative and alternate communication aid that assists social care professionals in dealing with situations where a common language might not be found. Further study might consider how communication boards could be developed to become more modern. A programming professional would develop a professional application based on the existing communication boards, i.e. pdf files. According to the survey, there is a need of an application like this.
Kehittämistehtävän teoriapohjaksi on haettu tietoa erilaisista lähteistä ja käytetty hyväksi opinnäytetyön tekijän aikaisempaa osaamista puhetta tukevista ja korvaavista menetelmistä. Kehittämisen tueksi on tehty kyselytutkimus, jonka avulla on tutkittu sosiaalialalla toimivien henkilöiden mielipiteitä ja kokemuksia puhetta tukevien ja korvaavien kommunikointimenetelmien käytöstä. Kyselyssä on tutkittu myös kehittämisen kohteena olevan apuvälineen muodon eri vaihtoehtoja ja tilanteita, joissa sitä voisi käyttää. Kehitettyä apuvälinettä eli tilannetauluja on arvioinut muutama sosiaalialan työntekijä omassa työssään, minkä perusteella on paranneltu lopullisen tuotoksen käytettävyyttä.
Tässä opinnäytetyössä kehitetään puhetta tukeva ja korvaava kommunikoinnin apuväline, joka auttaa sosiaalialan ammattilaisia niissä vuorovaikutustilanteissa, joissa yhteistä kieltä ei löydy. Jatkotutkimuksena tilannetauluja voisi kehittää yhä enemmän nykyaikaisemmaksi. Valmiiden tilannetaulujen eli pdf-tiedostojen pohjalta voisi ohjelmoinnin ammattilainen kehittää ideaa eteenpäin ja tehdä ammattikäyttöön sopivan sovelluksen. Kyselytutkimuksen perusteella siihen on sosiaalialalla tarvetta.
The theory of the development task has been based on information from various sources. In this thesis the previous knowledge of augmentative and alternative communication (ACC) methods was utilized. The author has made a survey to examine the opinions and experiences of social care workers in the use of ACC methods, also to find out social care needs in this area for a communication aid or tool. The survey examined different options for the format of the aid being developed and the situations in which it could be used. The aid has been evaluated by a few social care workers in their own work, which has improved the usability of the final product.
This thesis develops an augmentative and alternate communication aid that assists social care professionals in dealing with situations where a common language might not be found. Further study might consider how communication boards could be developed to become more modern. A programming professional would develop a professional application based on the existing communication boards, i.e. pdf files. According to the survey, there is a need of an application like this.