Ikääntyneen asiakkaan osallisuus kotikuntoutuksessa: Asiakkaan osallisuutta edistävän toimintamallin laatiminen
Mäkinen, Netta (2019)
Mäkinen, Netta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102920326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102920326
Tiivistelmä
Väestön ikääntyminen haastaa kehittämään toimintakykyä ja asiakkaan osallisuutta edistäviä palveluita ikääntyneille. Palveluiden painopiste siirtyy ennaltaehkäisyyn ja palvelut pyritään tarjoamaan yhä lähempänä asiakasta hänen omassa toimintaympäristössään. Asiakaslähtöisyys ja asiakkaan osallisuuden edistäminen omaavat vahvan poliittisen tahtotilan, mutta niiden toteutumisessa käytännössä on edelleen puutteita.
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli saada kotikuntoutuksen asiakkaat osallistumaan ja motivoitumaan omaan kuntoutumiseensa. Tavoitteena oli laatia asiakkaan osallisuutta edistävä toimintamalli Keski-Uudenmaan sosiaali- ja terveyspalveluihin Mäntsälään.
Kehittämishankkeen lähestymistapana käytettiin palvelumuotoilua. Kehittämishanketta työstettiin yhteiskehittämisen keinoin yhdessä Mäntsälän kotikuntoutuksen kuntouttajien kanssa. Ideointi asiakasta osallistavien keinojen löytämiseksi tehtiin aivoriihi menetelmän avulla, jonka jälkeen kotikuntoutusasiakkaan palvelupolku kuvattiin. Toimintamallin laadinnan apuna käytettiin Service blueprint menetelmää.
Asiakkaan osallisuutta kotikuntoutuksessa tukevat aidosti asiakkaan tarpeista määritellyt tavoitteet, kuntoutussuunnitelma, moniammatillisuutta hyödyntävät kuntoutuksen menetelmät sekä kuntoutuksen sitominen asiakkaan arkeen. Kehittämishankkeen tuloksena syntynyttä asiakkaan osallisuutta tukevaa toimintamallia voidaan hyödyntää kotikuntoutuksen eri vaiheissa. Keskeistä toimintamallissa on asiakkaan asettaminen toiminnan keskiöön, tavoitteellisuus ja moniammatillisuuden hyödyntäminen kotikuntoutuksen toteutuksessa.
Jatkokehittämishaasteena on selkeyttää kotikuntoutuksen ja osallisuuden käsitteitä sekä avata kotikuntoutuksen prosesseja ja toimijoiden roolituksia.
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli saada kotikuntoutuksen asiakkaat osallistumaan ja motivoitumaan omaan kuntoutumiseensa. Tavoitteena oli laatia asiakkaan osallisuutta edistävä toimintamalli Keski-Uudenmaan sosiaali- ja terveyspalveluihin Mäntsälään.
Kehittämishankkeen lähestymistapana käytettiin palvelumuotoilua. Kehittämishanketta työstettiin yhteiskehittämisen keinoin yhdessä Mäntsälän kotikuntoutuksen kuntouttajien kanssa. Ideointi asiakasta osallistavien keinojen löytämiseksi tehtiin aivoriihi menetelmän avulla, jonka jälkeen kotikuntoutusasiakkaan palvelupolku kuvattiin. Toimintamallin laadinnan apuna käytettiin Service blueprint menetelmää.
Asiakkaan osallisuutta kotikuntoutuksessa tukevat aidosti asiakkaan tarpeista määritellyt tavoitteet, kuntoutussuunnitelma, moniammatillisuutta hyödyntävät kuntoutuksen menetelmät sekä kuntoutuksen sitominen asiakkaan arkeen. Kehittämishankkeen tuloksena syntynyttä asiakkaan osallisuutta tukevaa toimintamallia voidaan hyödyntää kotikuntoutuksen eri vaiheissa. Keskeistä toimintamallissa on asiakkaan asettaminen toiminnan keskiöön, tavoitteellisuus ja moniammatillisuuden hyödyntäminen kotikuntoutuksen toteutuksessa.
Jatkokehittämishaasteena on selkeyttää kotikuntoutuksen ja osallisuuden käsitteitä sekä avata kotikuntoutuksen prosesseja ja toimijoiden roolituksia.