Pyynikin Käsityöläispanimon myymälän asiakaskysely
Severi, Ylänen (2019)
Severi, Ylänen
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019103120520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019103120520
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Pyynikin Käsityöläispanimo Oy. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa asiakaskysely Pyynikin Käsityöläispanimon osakkaille. Asiakaskyselyn aiheena oli Pyynikin Käsityöläispanimon myymälän kehittäminen. Tavoitteena oli saada asiakaskyselyn avulla palautetta, jonka avulla Pyynikin Käsityöläispanimo tietää millä keinoin lähteä myymälää asiakaslähtöisesti kehittämään ja mitkä kehitysideat ovat osakkaiden mielestä kannattavia ja mitkä taas eivät ole.
Kehittämistehtävänä oli työskennellä Pyynikin Käsityöläispanimon myymälässä ja tämän myötä saada kokemusta ja tietoa mahdollisista kehityskohteista. Kehittämistehtävänä oli myös suunnitella asiakaskyselyn kysymykset ja laatia niiden pohjalta asiakaskyselylomake sekä tehdä tiivistelmä ja Powerpoint-esitelmä asiakaskyselyn tuloksista. Opinnäytetyön tietoperustaan lukeutui aiheet, kuten kvantitatiivinen tutkimus, mittaus, kyselylomakkeen laatiminen, asiakasanalyysi ja markkinointi.
Menetelmällisinä ratkaisuina opinnäytetyössä hyödynnettiin määrällistä tutkimusmenetelmää, koska kyseessä oli asiakaskysely suurelle määrälle osakkaita. Kyselyä varten opinnäytetyössä hyödynnettiin Google Formsia, jonka avulla asiakaskyselyn lomake laadittiin. Asiakaskyselyn tiivistelmän ja tulosten esittämispohjaksi valittiin Microsoft Powerpoint, koska sillä saatiin tulokset selkeästi esille, eikä ollut toimeksiantajan osalta tarvetta rakentaa erilaisia kuvioita tai kaavioita.
Opinnäytetyön keskeisimpinä tuloksina ovat onnistunut asiakaskysely ja siitä pohjautuva tulosraportti mahdollisista kehitystoimenpiteistä Pyynikin Käsityöläispanimon myymälälle. Kokonaisuudessaan asiakaskysely oli onnistunut. Vastauksia kyselyyn saatiin n. 576 kappaletta ja enemmänkin tuli jälkeenpäin. Tulosraportti sisälsi tiivistetysti kaikki konkreettisimmat ja eniten esille nousseet kehitysehdotukset ja palautteet osakkaiden osalta. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että asiakaskyselyn muodossa saa konkreettista palautetta osakkailta ja vastausmäärä on suuri. Kehittämisehdotuksena voisi olla asiakaskyselyiden laatiminen useammin, koska tämä kyseinen asiakaskysely oli vasta toinen.
Kehittämistehtävänä oli työskennellä Pyynikin Käsityöläispanimon myymälässä ja tämän myötä saada kokemusta ja tietoa mahdollisista kehityskohteista. Kehittämistehtävänä oli myös suunnitella asiakaskyselyn kysymykset ja laatia niiden pohjalta asiakaskyselylomake sekä tehdä tiivistelmä ja Powerpoint-esitelmä asiakaskyselyn tuloksista. Opinnäytetyön tietoperustaan lukeutui aiheet, kuten kvantitatiivinen tutkimus, mittaus, kyselylomakkeen laatiminen, asiakasanalyysi ja markkinointi.
Menetelmällisinä ratkaisuina opinnäytetyössä hyödynnettiin määrällistä tutkimusmenetelmää, koska kyseessä oli asiakaskysely suurelle määrälle osakkaita. Kyselyä varten opinnäytetyössä hyödynnettiin Google Formsia, jonka avulla asiakaskyselyn lomake laadittiin. Asiakaskyselyn tiivistelmän ja tulosten esittämispohjaksi valittiin Microsoft Powerpoint, koska sillä saatiin tulokset selkeästi esille, eikä ollut toimeksiantajan osalta tarvetta rakentaa erilaisia kuvioita tai kaavioita.
Opinnäytetyön keskeisimpinä tuloksina ovat onnistunut asiakaskysely ja siitä pohjautuva tulosraportti mahdollisista kehitystoimenpiteistä Pyynikin Käsityöläispanimon myymälälle. Kokonaisuudessaan asiakaskysely oli onnistunut. Vastauksia kyselyyn saatiin n. 576 kappaletta ja enemmänkin tuli jälkeenpäin. Tulosraportti sisälsi tiivistetysti kaikki konkreettisimmat ja eniten esille nousseet kehitysehdotukset ja palautteet osakkaiden osalta. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että asiakaskyselyn muodossa saa konkreettista palautetta osakkailta ja vastausmäärä on suuri. Kehittämisehdotuksena voisi olla asiakaskyselyiden laatiminen useammin, koska tämä kyseinen asiakaskysely oli vasta toinen.