Esimiestaidot ja henkilöstön motivointi yrityksessä Namida Diamond Factory LTD
Pälvi, Mikael (2019)
Pälvi, Mikael
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110520646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110520646
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten uudet esimiehet saataisiin onnistuneesti aloittamaan työtehtävänsä kohdeyrityksessä. Opinnäytetyön tietoperusta toimii eräänlaisena oppaana uudelle aloittavalle esimiehelle. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kohdeyrityksen esimiesten esimiestaitoja ja henkilöstön motivoimisen keinoja. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää esimieshaastatteluiden avulla mitä esimiestaitoja nykyiset esimiehet käyttävät ja mitä he kokevat oleelliseksi sekä mitä motivoimisen keinoja he soveltavat ja mitä he kokevat motivoimisen ja motivoinnin tarkoittavan. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa vastaukset edellisiin kysymyksiin ja siihen, onko kohdeyrityksellä syytä kehittää yhteinen sapluuna siitä, miten työntekijöitä niin johdetaan, kuin motivoidaan yhteisesti paremmin, tehokkaammin ja onnistuneesti.
Opinnäytetyön tieto- ja teoriaperusta koostuu esimiestaidoista ja henkilöstön eri motivoimisen keinoista. Tietoperusta on koottu alan eri kirjallisuudesta niin painetuista kuin sähköisistä lähteistä. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastateltavina toimivat kohdeyrityksen kolme esimiestä, joilla on erilainen koulutus- ja ammattitausta sekä ovat eri-ikäisiä miehiä ja naisia. Tämän lisäksi he ovat toimineet yrityksessä esimiehen asemassa eripituisina aikoina. Haastateltavia ainoa yhdistävä tekijä on se, että kukaan heistä ei ollut toiminut esimiehenä ennen kohdeyrityksessä työskentelyä.
Opinnäytetyön teoriapohjan tuloksena muodostui opas esimiestaidoista ja henkilöstön motivoimisen keinoista, joita kohdeyrityksen uudet aloittavat esimiehet voivat hyödyntää aloittaessaan esimiestehtävänsä. Tutkimusosuuden tuloksena ja haastatteluiden perusteella syntyi käsitys siitä, mitä esimiestaitoja ja mitä henkilöstön motivoimisen keinoja he käyttävät esimiesasemassa. Tuloksissa selviää esimiesten käyttävän eri esimiestaitoja sekä hyödyntävän eri motivoimisen keinoja. Tämän perusteella voidaan todeta, että yrityksen ja tämän esimiesten tulisi pohtia yhteisistä keinoista johtaa työntekijöitä niin esimiestaidoista puhuttaessa kuin miten henkilöstön motivoimisesta organisoidusti ja yhteisesti.
Tuloksien johtopäätöksenä havaittiin puutteita uuden esimiehen avittamisessa ja auttamisessa hänen aloittaessaan esimiestehtävät kohdeyrityksessä. Nykyisillä esimiehillä ei ole yhteistä näkemystä siitä, miten uutta esimiestä tulisi neuvoa ja kenen tehtävänä tämä olisi. Yhtenä puutteena havaittiin yhteisten henkilöstön motivoimisen keinojen puuttuminen. Yrityksellä ei ole yhteistä järjestelmää siitä, miten työntekijöitä motivoidaan ja palkitaan. Näiden havaintojen perusteella kehitysehdotukseksi muodostui 2 asiaa. Yrityksen tulisi luoda yhteinen malli ja opas siitä, miten uutta aloittavaa esimiestä tuetaan ja autetaan ja kenen tehtävänä tämä on. Toisena kehitysehdotuksena olisi muodostaa yhteinen motivoimisen järjestelmä, milloin ja miten työntekijöitä palkitaan yhtenäisesti ja onnistuneesti.
Opinnäytetyön tieto- ja teoriaperusta koostuu esimiestaidoista ja henkilöstön eri motivoimisen keinoista. Tietoperusta on koottu alan eri kirjallisuudesta niin painetuista kuin sähköisistä lähteistä. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastateltavina toimivat kohdeyrityksen kolme esimiestä, joilla on erilainen koulutus- ja ammattitausta sekä ovat eri-ikäisiä miehiä ja naisia. Tämän lisäksi he ovat toimineet yrityksessä esimiehen asemassa eripituisina aikoina. Haastateltavia ainoa yhdistävä tekijä on se, että kukaan heistä ei ollut toiminut esimiehenä ennen kohdeyrityksessä työskentelyä.
Opinnäytetyön teoriapohjan tuloksena muodostui opas esimiestaidoista ja henkilöstön motivoimisen keinoista, joita kohdeyrityksen uudet aloittavat esimiehet voivat hyödyntää aloittaessaan esimiestehtävänsä. Tutkimusosuuden tuloksena ja haastatteluiden perusteella syntyi käsitys siitä, mitä esimiestaitoja ja mitä henkilöstön motivoimisen keinoja he käyttävät esimiesasemassa. Tuloksissa selviää esimiesten käyttävän eri esimiestaitoja sekä hyödyntävän eri motivoimisen keinoja. Tämän perusteella voidaan todeta, että yrityksen ja tämän esimiesten tulisi pohtia yhteisistä keinoista johtaa työntekijöitä niin esimiestaidoista puhuttaessa kuin miten henkilöstön motivoimisesta organisoidusti ja yhteisesti.
Tuloksien johtopäätöksenä havaittiin puutteita uuden esimiehen avittamisessa ja auttamisessa hänen aloittaessaan esimiestehtävät kohdeyrityksessä. Nykyisillä esimiehillä ei ole yhteistä näkemystä siitä, miten uutta esimiestä tulisi neuvoa ja kenen tehtävänä tämä olisi. Yhtenä puutteena havaittiin yhteisten henkilöstön motivoimisen keinojen puuttuminen. Yrityksellä ei ole yhteistä järjestelmää siitä, miten työntekijöitä motivoidaan ja palkitaan. Näiden havaintojen perusteella kehitysehdotukseksi muodostui 2 asiaa. Yrityksen tulisi luoda yhteinen malli ja opas siitä, miten uutta aloittavaa esimiestä tuetaan ja autetaan ja kenen tehtävänä tämä on. Toisena kehitysehdotuksena olisi muodostaa yhteinen motivoimisen järjestelmä, milloin ja miten työntekijöitä palkitaan yhtenäisesti ja onnistuneesti.