OSALLISTAMALLA KOHTI PAREMPAA VANHUUTTA - Ikääntyneiden tavoittaminen yhteiskunnallisen markkinoinnin keinoin
Aitolahti, Tuija (2019)
Aitolahti, Tuija
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110720763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110720763
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ikääntyneille suunnattua ehkäisevää työtä Päijät-Hämeen kunnissa. Työn tavoitteena oli selvittää yhteiskunnallista markkinointia ehkäisevän työn toteuttamiskeinona. Toimeksiantaja oli Sosiaalialan osaamiskeskus Verso.
Työ oli laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimusaineisto hankittiin teemahaastattelemalla kuutta Päijät-Hämeen kunnan toimihenkilöä, jonka toimenkuvaan ehkäisevä työ kuului. Haastattelut litteroitiin, ja aineisto analysoitiin temmottelemalla se tutkimuskysymysten mukaisesti.
Ikääntyneet koettiin tärkeäksi kohderyhmäksi. Ehkäisevän työn laaja-alaisuus ja moniammatillisen yhteistyön merkitys nousivat esiin. Järjestöjen, seurakuntien ja muiden kolmannen sektorin toimijoiden sekä vapaaehtoistoiminnan merkitys on suuri.
Ikääntyneiden tavoittamiseksi tarjotaan mahdollisuuksia osallistumiseen, tiedotetaan palveluista monin tavoin sekä jalkaudutaan ikäihmisten ympäristöön. Haasteeksi tavoittamisessa koettiin rajalliset resurssit, ikääntyneiden oma haluttomuus sekä sirpaleinen palveluviidakko. Myös palveluiden saavuttaminen koettiin haasteeksi. Päijät-Hämeen kunnat ovat laajoja, ja matkaa kuntakeskuksiin saattaa olla jopa 30 km.
Yhteiskunnallinen markkinointi oli haastateltaville pääsääntöisesti vieras. Sen hyö-dyntämisestä ikääntyvien tavoittamisessa ei saatu esimerkkejä. Yhteiskunnallisessa markkinoinnissa nähtiin kuitenkin paljon yhtymäkohtia oman työn kanssa.
Yksinäisyyttä ja mielekkään tekemisen puutetta pyrittiin vähentämään ehkäisevän työn avulla. Osallistaminen ja yhteisöllisyyden lisääminen ovat avaimia kohti parempaa vanhuutta. Yhteiskunta, jossa ikääntynyt saa kokea olevansa arvokas ihminen ja tulee kuulluksi, luo hyvät puitteet ikääntymiselle.
Työ oli laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimusaineisto hankittiin teemahaastattelemalla kuutta Päijät-Hämeen kunnan toimihenkilöä, jonka toimenkuvaan ehkäisevä työ kuului. Haastattelut litteroitiin, ja aineisto analysoitiin temmottelemalla se tutkimuskysymysten mukaisesti.
Ikääntyneet koettiin tärkeäksi kohderyhmäksi. Ehkäisevän työn laaja-alaisuus ja moniammatillisen yhteistyön merkitys nousivat esiin. Järjestöjen, seurakuntien ja muiden kolmannen sektorin toimijoiden sekä vapaaehtoistoiminnan merkitys on suuri.
Ikääntyneiden tavoittamiseksi tarjotaan mahdollisuuksia osallistumiseen, tiedotetaan palveluista monin tavoin sekä jalkaudutaan ikäihmisten ympäristöön. Haasteeksi tavoittamisessa koettiin rajalliset resurssit, ikääntyneiden oma haluttomuus sekä sirpaleinen palveluviidakko. Myös palveluiden saavuttaminen koettiin haasteeksi. Päijät-Hämeen kunnat ovat laajoja, ja matkaa kuntakeskuksiin saattaa olla jopa 30 km.
Yhteiskunnallinen markkinointi oli haastateltaville pääsääntöisesti vieras. Sen hyö-dyntämisestä ikääntyvien tavoittamisessa ei saatu esimerkkejä. Yhteiskunnallisessa markkinoinnissa nähtiin kuitenkin paljon yhtymäkohtia oman työn kanssa.
Yksinäisyyttä ja mielekkään tekemisen puutetta pyrittiin vähentämään ehkäisevän työn avulla. Osallistaminen ja yhteisöllisyyden lisääminen ovat avaimia kohti parempaa vanhuutta. Yhteiskunta, jossa ikääntynyt saa kokea olevansa arvokas ihminen ja tulee kuulluksi, luo hyvät puitteet ikääntymiselle.