Tekoälyn liiketoimintamahdollisuudet elintarvikeyrityksessä
Kaymaz, David (2019)
Kaymaz, David
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111120928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111120928
Tiivistelmä
Tekoälyn tuomisesta mukaan yrityksen liiketoimintaan on tullut nykyään lähes välttämättömyys. Vaikka yrityksiä kiinnostaa investoida tekoälyyn, on sen integrointi osaksi yrityksen operatiivista toimintaa ollut kuitenkin suhteellisen vähäistä. Yrityksen pitää miettiä monia asioita jo entuudestaan, eikä itse tekoälyn lisääminen osaksi yritystoimintaa ole suinkaan helppoa. Muutos vaatii yritykseltä kykyä muovautua ja sopeutua kohti uusia haasteita.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää tekoälyn ja koneoppimisen tuomia mahdollisuuksia yritykselle, joka toimii elintarvikealalla. Tutkimuksessa käytetään aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja teoriaa, jonka avulla avataan tekoälyn ja koneoppimisen perusteita auki, sekä selvitetään niiden toiminta käytännössä.
Opinnäytetyössä otetaan selvää siitä, miten yritykseen voidaan tuoda lisäarvoa, sekä lisätä kilpailullista etulyöntiasemaa hyödyntämällä tekoälyä ja koneoppimista.
Tutkimuksen johtopäätöksien avulla toimeksiantaja toivoo pystyvänsä ottamaan käyttöön tekoälyratkaisuja, joilla automatisoida myynnin tai markkinoinnin tehtäviä.
Opinnäytetyössä käydään läpi myös datan perusteet ja sen vaikutuksia tekoälymallien kehittämiseen. Tämän lisäksi tarkastellaan tekoälyn eri osa-alueiden vaikutuksia keskenään.
Jotta yritys voi hyödyntää tekoälyä ja koneoppimisen malleja tehokkaasti, on ensin liiketoimintaongelmat määriteltävä tarkkaan ja saatavilla on oltava laadukasta dataa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys nojautuu elintarviketeollisuuteen, tekoälyyn, dataan, sekä markkinointiin.
Tutkimuksen johtopäätöksissä käydään ensiksi läpi niitä asioita, jotka vaikuttavat tekoälyratkaisujen integrointipäätökseen, jonka jälkeen tutkittuun aineistoon pohjautuvat ratkaisut antavat toimeksiantajalle askel askeleelta tavan lähestyä tuleviin muutoksiin. Näiden ohjeiden tarkoituksena on auttaa toimeksiantajaa tekemään päätöksiä tekoälyn tuomisesta osaksi yrityksen toimintaa. Ehdotukset ovat suuntaa-antavia.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää tekoälyn ja koneoppimisen tuomia mahdollisuuksia yritykselle, joka toimii elintarvikealalla. Tutkimuksessa käytetään aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja teoriaa, jonka avulla avataan tekoälyn ja koneoppimisen perusteita auki, sekä selvitetään niiden toiminta käytännössä.
Opinnäytetyössä otetaan selvää siitä, miten yritykseen voidaan tuoda lisäarvoa, sekä lisätä kilpailullista etulyöntiasemaa hyödyntämällä tekoälyä ja koneoppimista.
Tutkimuksen johtopäätöksien avulla toimeksiantaja toivoo pystyvänsä ottamaan käyttöön tekoälyratkaisuja, joilla automatisoida myynnin tai markkinoinnin tehtäviä.
Opinnäytetyössä käydään läpi myös datan perusteet ja sen vaikutuksia tekoälymallien kehittämiseen. Tämän lisäksi tarkastellaan tekoälyn eri osa-alueiden vaikutuksia keskenään.
Jotta yritys voi hyödyntää tekoälyä ja koneoppimisen malleja tehokkaasti, on ensin liiketoimintaongelmat määriteltävä tarkkaan ja saatavilla on oltava laadukasta dataa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys nojautuu elintarviketeollisuuteen, tekoälyyn, dataan, sekä markkinointiin.
Tutkimuksen johtopäätöksissä käydään ensiksi läpi niitä asioita, jotka vaikuttavat tekoälyratkaisujen integrointipäätökseen, jonka jälkeen tutkittuun aineistoon pohjautuvat ratkaisut antavat toimeksiantajalle askel askeleelta tavan lähestyä tuleviin muutoksiin. Näiden ohjeiden tarkoituksena on auttaa toimeksiantajaa tekemään päätöksiä tekoälyn tuomisesta osaksi yrityksen toimintaa. Ehdotukset ovat suuntaa-antavia.