Markkinoinnin kehitysehdotus kosmetiikkabrändille
Backman, Lotta (2019)
Backman, Lotta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111120932
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111120932
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kehitysehdotus ranskalaisen kosmetiikkabrändin L’Occitane en Provencen markkinoinnille. Yhteistyökumppanina opinnäytetyössä oli brändiä Suomeen maahantuova yritys L’Occitane Nordic AB, Suomen sivuliike. Opinnäytetyön tietoperusta kokosi yhteen markkinoinnin peruskeinoja ja paneutui myös esimerkiksi brändin tarkoitukseen ja tunnettuuden edistämiseen markkinoinnin keinona. Opinnäytetyön tutkimuksena tehtiin kosmetiikasta kiinnostuneille milleniaaleille suunnattu kysely, jonka tarkoituksena oli selvittää L’Occitane en Provencen nykyistä tunnettuuden tasoa, brändikuvaa sekä kyselyyn vastanneisiin vetoavia markkinointitapoja.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi markkinoinnin toimintasuunnitelma, jonka pääasiallinen ehdotus oli panostaa brändin markkinointiin Suomessa enemmän, niin uuden sosiaalisen median kanavan kuin työntekijän muodossa. Teoriaperusta ja kysely tukivat toisiaan siinä, että sisältömarkkinointi koettiin kaikkein houkuttelevimmaksi markkinoinnin keinoksi. Kyselyyn saatiin 659 vastausta ja sitä voitiin pitää luotettavana lähteenä tämän opinnäytetyön tarkoituksiin. Lisää tietoa opinnäytetyössä ehdotettiin hakemaan nykyisten asiakkaiden brändimielikuvasta ja siitä, mitkä asiat vaikuttavat siihen, kokeeko asiakas brändin olevan luksuskosmetiikkaa vai ei.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi markkinoinnin toimintasuunnitelma, jonka pääasiallinen ehdotus oli panostaa brändin markkinointiin Suomessa enemmän, niin uuden sosiaalisen median kanavan kuin työntekijän muodossa. Teoriaperusta ja kysely tukivat toisiaan siinä, että sisältömarkkinointi koettiin kaikkein houkuttelevimmaksi markkinoinnin keinoksi. Kyselyyn saatiin 659 vastausta ja sitä voitiin pitää luotettavana lähteenä tämän opinnäytetyön tarkoituksiin. Lisää tietoa opinnäytetyössä ehdotettiin hakemaan nykyisten asiakkaiden brändimielikuvasta ja siitä, mitkä asiat vaikuttavat siihen, kokeeko asiakas brändin olevan luksuskosmetiikkaa vai ei.