Enhancing engagement through employee experience design
Heikkonen, Hanna (2019)
Heikkonen, Hanna
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111120958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111120958
Tiivistelmä
Työnantajat kilpailevat työmarkkinoilla houkutellakseen ja pitääkseen parhaat kyvyt. Globaalit trendit kuten työntekijöiden kansainvälinen liikkuvuus, organisaatioiden kasvava läpinäkyvyys ja teknologiset muutokset lisäävät kilpailua ja työntekijöiden mahdollisuuksia valita parhaat työpaikat. Organisaatiot ovat alkaneet kiinnittää huomiota työntekijäkokemukseen ja tapoihin sitouttaa työntekijöitä, mutta tähän mennessä on tehty vain vähän tutkimusta palvelumuotoilun mahdollisuuksista työntekijäkokemuksen ja sitoutumisen parantamisessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, kuinka työntekijöiden sitoutumista voi parantaa. Tutkimus toteutettiin soveltamalla palvelumuotoilun metodeja ja prosessia suomalaiseen kohdeyritykseen, joka toimii IT alalla ja työllistää noin 300 ihmistä. Kohdeyrityksen työntekijäkokemusta muotoiltiin yhteiskehittämisprosessissa työntekijöiden kanssa. Opinnäytetyö vastaa tutkimuskysymyksiin: kuinka työntekijät kokevat työpaikan, kuinka hyvin yrityksen kulttuuriset tavoitteet vastaavat työntekijöiden tarpeita ja kuinka työntekijöiden sitoutumista voi vahvistaa tulevaisuudessa. Vaikka tutkimustulokset ovat tapauskohtaisia, sovellettua prosessia ja palvelumuotoilun metodeja voidaan käyttää mallina muissakin organisaatioissa.
Aihetta tutkitaan teoreettisesta viitekehyksestä käsin, joka muodostuu työntekijäkokemuksen, sitouttamisen, kykyjen johtamisen ja asiakaslähtöisen liiketoimintalogiikan teorioista. Tutkimus on todistanut, että hyvä työntekijäkokemus voimistaa työntekijöiden sitoutumista, joka puolestaan parantaa työntekijöiden työsuorituksia. Sitoutunut työntekijä tuntee täyttymystä työssä ja kokee työnantajan positiivisena tunnetasolla. Kykyjen johtaminen tutkii työntekijäkokemusta työnantajan näkökulmasta, mikä on tärkeää, sillä työntekijäkokemus muodostuu työnantaja-työntekijä-suhteeseen liittyvistä käsityksistä. Asiakaslähtöinen liiketoimintalogiikka sijoittaa asiakkaan, tässä tapauksessa työntekijän, toimintojen ja prosessien keskiöön. Vaihtamalla näkökulmaa työnantajasta työntekijään on mahdollista muotoilla työntekijöitä sitouttavia kokemuksia. Lisääntyneestä sitoutumisesta seuraa, että sekä yksilön että organisaation tulokset paranevat.
Tuplatimanttimallia mukailevaa palvelumuotoiluprosessia sovellettiin kohdeyrityksen työntekijäkokemuksen muotoilussa. Työntekijöitä haastateltiin, ja työntekijädatasta nousevaa tietoa analysoitiin. Monimuotoinen työntekijäkokemus visualisoitiin persoonien ja työntekijäpolkujen muodossa kokonaisvaltaisen kokemuksen esittämiseksi. Lopulta työntekijöiden kanssa yhteiskehitettiin ratkaisuja valittuihin työntekijäkokemuksen teemoihin, jotka liittyivät sitoutumista ohjaaviin tekijöihin.
Muotoillut ratkaisut vastaavat työntekijöiden tarpeisiin oppia ja innovoida. Tulokset osoittavat, että yksilöidyt ratkaisut voimauttavat työntekijöitä yhteiskehittämään kokemuksiaan ja sitouttavat heitä vahvasti. Samalla muotoillut ratkaisut vastaavat työnantajan tarpeeseen kehittää työtapoja yrityksen kulttuuristen tavoitteiden mukaisesti. Kun otetaan molempien osapuolten tarpeet huomioon, on mahdollista muodostaa vahva perusta molemminpuoliselle sitoutumiselle ja muotoilla merkityksellisiä kokemuksia. Tuloksena yrityksestä voi tulla kiinnostava työpaikka, jolla on mahdollisuus houkutella ja pitää kykyjä, jotka ovat sitoutuneita.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, kuinka työntekijöiden sitoutumista voi parantaa. Tutkimus toteutettiin soveltamalla palvelumuotoilun metodeja ja prosessia suomalaiseen kohdeyritykseen, joka toimii IT alalla ja työllistää noin 300 ihmistä. Kohdeyrityksen työntekijäkokemusta muotoiltiin yhteiskehittämisprosessissa työntekijöiden kanssa. Opinnäytetyö vastaa tutkimuskysymyksiin: kuinka työntekijät kokevat työpaikan, kuinka hyvin yrityksen kulttuuriset tavoitteet vastaavat työntekijöiden tarpeita ja kuinka työntekijöiden sitoutumista voi vahvistaa tulevaisuudessa. Vaikka tutkimustulokset ovat tapauskohtaisia, sovellettua prosessia ja palvelumuotoilun metodeja voidaan käyttää mallina muissakin organisaatioissa.
Aihetta tutkitaan teoreettisesta viitekehyksestä käsin, joka muodostuu työntekijäkokemuksen, sitouttamisen, kykyjen johtamisen ja asiakaslähtöisen liiketoimintalogiikan teorioista. Tutkimus on todistanut, että hyvä työntekijäkokemus voimistaa työntekijöiden sitoutumista, joka puolestaan parantaa työntekijöiden työsuorituksia. Sitoutunut työntekijä tuntee täyttymystä työssä ja kokee työnantajan positiivisena tunnetasolla. Kykyjen johtaminen tutkii työntekijäkokemusta työnantajan näkökulmasta, mikä on tärkeää, sillä työntekijäkokemus muodostuu työnantaja-työntekijä-suhteeseen liittyvistä käsityksistä. Asiakaslähtöinen liiketoimintalogiikka sijoittaa asiakkaan, tässä tapauksessa työntekijän, toimintojen ja prosessien keskiöön. Vaihtamalla näkökulmaa työnantajasta työntekijään on mahdollista muotoilla työntekijöitä sitouttavia kokemuksia. Lisääntyneestä sitoutumisesta seuraa, että sekä yksilön että organisaation tulokset paranevat.
Tuplatimanttimallia mukailevaa palvelumuotoiluprosessia sovellettiin kohdeyrityksen työntekijäkokemuksen muotoilussa. Työntekijöitä haastateltiin, ja työntekijädatasta nousevaa tietoa analysoitiin. Monimuotoinen työntekijäkokemus visualisoitiin persoonien ja työntekijäpolkujen muodossa kokonaisvaltaisen kokemuksen esittämiseksi. Lopulta työntekijöiden kanssa yhteiskehitettiin ratkaisuja valittuihin työntekijäkokemuksen teemoihin, jotka liittyivät sitoutumista ohjaaviin tekijöihin.
Muotoillut ratkaisut vastaavat työntekijöiden tarpeisiin oppia ja innovoida. Tulokset osoittavat, että yksilöidyt ratkaisut voimauttavat työntekijöitä yhteiskehittämään kokemuksiaan ja sitouttavat heitä vahvasti. Samalla muotoillut ratkaisut vastaavat työnantajan tarpeeseen kehittää työtapoja yrityksen kulttuuristen tavoitteiden mukaisesti. Kun otetaan molempien osapuolten tarpeet huomioon, on mahdollista muodostaa vahva perusta molemminpuoliselle sitoutumiselle ja muotoilla merkityksellisiä kokemuksia. Tuloksena yrityksestä voi tulla kiinnostava työpaikka, jolla on mahdollisuus houkutella ja pitää kykyjä, jotka ovat sitoutuneita.