Seksuaalisen häirinnän kohtaaminen matkustamopalvelutyössä - Case: Nordic Regional Airlines Oy
Kare, Katariina (2019)
Lataukset:
Kare, Katariina
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111221056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111221056
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, onko seksuaalinen häirintä laaja-alainen ongelma matkustamopalvelutyössä Norralla. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Nordic Regional Airlines Oy eli Norra. Norra on suomalainen lentoyhtiö, joka tuottaa alueellista lentotoimintaa muille lentoyhtiöille. Norra operoi suurta osaa Finnairin Euroopan ja kotimaan lentoliikenteestä työllistäen yli 700 henkilöä Suomessa.
Tietoperustana opinnäytetyössä käytettiin sekä kirjallisia että sähköisiä lähteitä, jotka käsittelivät lentomatkailua, matkustamopalvelutyötä, seksuaalista häirintää, kulttuurieroja sekä kyselyä tutkimusmenetelmänä. Seksuaalista häirintää on käsitelty opinnäytetyössä myös lain näkökulmasta.
Aineistoa tutkimukseen kerättiin kyselytutkimuksen avulla. Kysely toteutettiin verkkokyselynä Norran matkustamohenkilökunnan jäsenille. Kyselyn avulla haluttiin selvittää muun muassa kuinka usein ja missä tilanteissa seksuaalista häirintää oli tapahtunut sekä millaista häirintä oli. Kyselyssä selvitettiin myös kokevatko matkustamohenkilökunnan jäsenet saaneensa tarpeeksi koulutusta seksuaalisten häirintätilanteiden varalta.
Kyselylomake ja kyselytutkimuksen tulokset ovat esiteltynä tässä raportissa. Toimeksiantaja tulee hyödyntämään tutkimuksen tuloksia yhtiön Cabin Operations -osaston Safety-koulutuksen kehittämiseen.
Kyselyyn vastanneista osa oli joko kokenut itse seksuaalista häirintää tai oli tietoinen kollegan joutuneen häirinnän kohteeksi. Häirintää oltiin kohdattu sekä matkustajien että kollegoiden toimesta. Seksuaalinen häirintä matkustamopalvelutyössä oli ilmennyt fyysisesti, verbaalisesti sekä nonverbaalisesti.
Tietoperustana opinnäytetyössä käytettiin sekä kirjallisia että sähköisiä lähteitä, jotka käsittelivät lentomatkailua, matkustamopalvelutyötä, seksuaalista häirintää, kulttuurieroja sekä kyselyä tutkimusmenetelmänä. Seksuaalista häirintää on käsitelty opinnäytetyössä myös lain näkökulmasta.
Aineistoa tutkimukseen kerättiin kyselytutkimuksen avulla. Kysely toteutettiin verkkokyselynä Norran matkustamohenkilökunnan jäsenille. Kyselyn avulla haluttiin selvittää muun muassa kuinka usein ja missä tilanteissa seksuaalista häirintää oli tapahtunut sekä millaista häirintä oli. Kyselyssä selvitettiin myös kokevatko matkustamohenkilökunnan jäsenet saaneensa tarpeeksi koulutusta seksuaalisten häirintätilanteiden varalta.
Kyselylomake ja kyselytutkimuksen tulokset ovat esiteltynä tässä raportissa. Toimeksiantaja tulee hyödyntämään tutkimuksen tuloksia yhtiön Cabin Operations -osaston Safety-koulutuksen kehittämiseen.
Kyselyyn vastanneista osa oli joko kokenut itse seksuaalista häirintää tai oli tietoinen kollegan joutuneen häirinnän kohteeksi. Häirintää oltiin kohdattu sekä matkustajien että kollegoiden toimesta. Seksuaalinen häirintä matkustamopalvelutyössä oli ilmennyt fyysisesti, verbaalisesti sekä nonverbaalisesti.