Z-sukupolven tavoittava vaikuttajamarkkinointi
Rissanen, Pinja; Sorjonen, Janita (2019)
Rissanen, Pinja
Sorjonen, Janita
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111421206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111421206
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää suomalaisen Z-sukupolven sosiaalisen median käyttöä sekä mieltymyksiä kosmetiikan vaikuttajamarkkinointiin liittyen. Z-sukupolven mieltymyksiä tarkasteltiin kolmikantaisesti: vaikuttajamarkkinointimuodot ja tuotesijoittelu sosiaalisessa mediassa, sosiaalisen median kanavat ja ostopäätökseen vaikuttavat tekijät sekä vaikuttajamieltymykset. Tavoitteena oli tuottaa yhteistyökumppani Oy Transmeri Ab:lle selkeää tietoa siitä, miten ja missä kanavissa tavoittaa tehokkaimmin Z-sukupolvi vaikuttajamarkkinointia hyödyntäen. Teoriaosuus koostui vaikuttajamarkkinoinnin käsittelystä sekä Z-sukupolven piirteiden, aseman sekä kuluttajakäyttäytymisen analysoimisesta globaalin ja kotimaisen tiedon pohjalta.
Opinnäytetyö pohjautui tietoperustaan, johon verrattiin opinnäytetyössä toteutetun tutkimuksen tuloksia. Saadut tutkimustulokset olivat melko yhteneväiset tietoperustan kanssa. Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen internet-kysely. Kyselyyn saadut sata vastausta kerättiin vuoden 2019 heinä-syyskuun aikana Instagramin mikrovaikuttajaa ja Facebookin keskusteluryhmiä käyttäen. Tutkimustuloksista ilmeni, että Suomen Z-sukupolvi oli jokseenkin erilainen verrattuna globaaliin tietoon Z-sukupolven sosiaalisen median kanavamieltymyksistä. Eniten esiin nousivat YouTube ja Instagram, joita sukupolvi suosi myös kosmetiikan vaikuttajamarkkinoinnin kanavana. Suomen Z-sukupolveen vetosi aito ja rehellinen vaikuttaja, joka oli asiantunteva sekä monipuolinen tuottamansa sisällön suhteen. Kosmetiikkatuotteista haluttiin nähdä eniten tutoriaali- sekä arvostelusisältöä. Z-sukupolveen vetosivat makrovaikuttajat, jotka tekivät vähän brändiyhteistöitä eri yritysten kanssa. Kyselyn otoksen pienen koon vuoksi tutkimuksen tuloksista ei voitu tehdä koko Suomen Z-sukupolvea yleistävää johtopäätöstä. Laajemmalla tutkimuksella saataisiin syvempää ymmärrystä Z-sukupolven vaikuttajamarkkinointi mieltymyksistä. Opinnäytetyö tarjosi ajankohtaista, toimintaa ohjaavaa tietoa kosmetiikan vaikuttajamarkkinoinnin tehokkaista keinoista, joilla yhteistyökumppani voisi tavoittaa Z-sukupolven paremmin. The aim of this Bachelor’s thesis was to study Finnish Generation Z regarding their social media usage and their preferences for cosmetics influencer marketing. The preferences were discussed from three viewpoints: forms of influencer marketing and product place-ment in social media, social media channels and the factors behind purchasing decisions and influencer preferences. The objective was to produce to the collaborator, Oy Transmeri Ab, clear information about in which platforms and how the company can efficiently capture the interest of Generation Z by using influencer marketing. The theoretical framework com-posed of influencer marketing and the analysis of the attributes, position and consumer behaviour of Generation Z based on global and national information.
The thesis was based on existing information to which the results of the study included in the thesis were compared to. The results were quite compatible with the existing theory. The method for the research was a quantitative online questionnaire. A hundred responses were collected in 2019 from July to September with the use of Facebook groups and a micro influencer in Instagram. Based on the results of the questionnaire it could be stated that regarding their preference on social media platforms, the Finnish Generation Z acts some-what differently in comparison to the global information of the generation. The biggest platforms were YouTube and Instagram, which were also regarded as most popular for cosmetics influencer marketing. The results showed that an authentic and honest influencer who is professional and versatile regarding the content they produce was preferred. The content about cosmetics the generation wanted to see the most were reviews and tutorials. Generation Z preferred macro influencers that did not have many collaborations with dif-ferent brands. Due to the small sampling size, the questionnaire results could not be ap-plied to represent the entire Generation Z of Finland. With a larger scale research, a deep-er understanding of the generation’s influencer marketing preferences could be obtained. The thesis provided current and guiding information on influencer marketing and the effec-tive methods of cosmetics influencer marketing, with which the collaborator could under-stand and reach Generation Z more efficiently.
Opinnäytetyö pohjautui tietoperustaan, johon verrattiin opinnäytetyössä toteutetun tutkimuksen tuloksia. Saadut tutkimustulokset olivat melko yhteneväiset tietoperustan kanssa. Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen internet-kysely. Kyselyyn saadut sata vastausta kerättiin vuoden 2019 heinä-syyskuun aikana Instagramin mikrovaikuttajaa ja Facebookin keskusteluryhmiä käyttäen. Tutkimustuloksista ilmeni, että Suomen Z-sukupolvi oli jokseenkin erilainen verrattuna globaaliin tietoon Z-sukupolven sosiaalisen median kanavamieltymyksistä. Eniten esiin nousivat YouTube ja Instagram, joita sukupolvi suosi myös kosmetiikan vaikuttajamarkkinoinnin kanavana. Suomen Z-sukupolveen vetosi aito ja rehellinen vaikuttaja, joka oli asiantunteva sekä monipuolinen tuottamansa sisällön suhteen. Kosmetiikkatuotteista haluttiin nähdä eniten tutoriaali- sekä arvostelusisältöä. Z-sukupolveen vetosivat makrovaikuttajat, jotka tekivät vähän brändiyhteistöitä eri yritysten kanssa. Kyselyn otoksen pienen koon vuoksi tutkimuksen tuloksista ei voitu tehdä koko Suomen Z-sukupolvea yleistävää johtopäätöstä. Laajemmalla tutkimuksella saataisiin syvempää ymmärrystä Z-sukupolven vaikuttajamarkkinointi mieltymyksistä. Opinnäytetyö tarjosi ajankohtaista, toimintaa ohjaavaa tietoa kosmetiikan vaikuttajamarkkinoinnin tehokkaista keinoista, joilla yhteistyökumppani voisi tavoittaa Z-sukupolven paremmin.
The thesis was based on existing information to which the results of the study included in the thesis were compared to. The results were quite compatible with the existing theory. The method for the research was a quantitative online questionnaire. A hundred responses were collected in 2019 from July to September with the use of Facebook groups and a micro influencer in Instagram. Based on the results of the questionnaire it could be stated that regarding their preference on social media platforms, the Finnish Generation Z acts some-what differently in comparison to the global information of the generation. The biggest platforms were YouTube and Instagram, which were also regarded as most popular for cosmetics influencer marketing. The results showed that an authentic and honest influencer who is professional and versatile regarding the content they produce was preferred. The content about cosmetics the generation wanted to see the most were reviews and tutorials. Generation Z preferred macro influencers that did not have many collaborations with dif-ferent brands. Due to the small sampling size, the questionnaire results could not be ap-plied to represent the entire Generation Z of Finland. With a larger scale research, a deep-er understanding of the generation’s influencer marketing preferences could be obtained. The thesis provided current and guiding information on influencer marketing and the effec-tive methods of cosmetics influencer marketing, with which the collaborator could under-stand and reach Generation Z more efficiently.