Yrityksen arvon lisääminen asiakasrekisterillä: Case Parviainen Heavy Oy
Halmela, Jani; Koponen, Ville (2019)
Halmela, Jani
Koponen, Ville
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111521271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111521271
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, millainen on hyvä asiakasrekisteri, sekä luoda asiakasrekisteri tutkimuksemme perusteella toimeksiantajallemme. Toimeksiantajanamme toimi Parviainen Heavy Oy. Opinnäytetyön ohjaajana toimi Petri Oikkonen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, mistä erilaisista ominaisuuksista hyvä asiakasrekisteri muodostuu, sekä poimia näistä Parviainen Heavy Oy:n kannalta tarpeellisimmat heidän asiakasrekisteriä varten. Suurimpana ongelmana oli löytää oleellisimmat ominaisuudet Parviainen Heavy Oy:n kokoiselle ja kaltaiselle yritykselle.
Opinnäytetyön viitekehyksen luomisessa hyödynsimme aiheeseen liittyvää suomen- ja englanninkielistä kirjallisuutta. Käytimme myös muutamia erilaisia sähköisiä lähteitä. Tutkimusmenetelmänä käytimme laadullista tutkimusta teemahaastatteluiden muodossa. Tutkimuksessa vertasimme haastatteluista saamiamme tuloksia tutkimaamme teoriaan, jonka perusteella saimme laajan kuvan siitä minkälainen asiakasrekisterin kuuluisi olla.
Tutkimuksessa ilmeni, että ei ole yhtä ja oikeaa asiakasrekisteriä, vaan asiakasrekisteri on aina organisaatio kohtainen, sekä jokaisella organisaatiolla on omanlaisensa tarpeet. Tuloksina tarjoamme kattavan valikoiman sisällön kategorioita ja kenttiä, joista yritys kuin yritys kykenee rakentamaan tarpeitansa vastaavan asiakasrekisterin. Näiden tulosten ja johtopäätösten avulla rakensimme asiakasrekisterin, joka palvelee Parviainen Heavy Oy:n tarpeita.
Opinnäytetyön viitekehyksen luomisessa hyödynsimme aiheeseen liittyvää suomen- ja englanninkielistä kirjallisuutta. Käytimme myös muutamia erilaisia sähköisiä lähteitä. Tutkimusmenetelmänä käytimme laadullista tutkimusta teemahaastatteluiden muodossa. Tutkimuksessa vertasimme haastatteluista saamiamme tuloksia tutkimaamme teoriaan, jonka perusteella saimme laajan kuvan siitä minkälainen asiakasrekisterin kuuluisi olla.
Tutkimuksessa ilmeni, että ei ole yhtä ja oikeaa asiakasrekisteriä, vaan asiakasrekisteri on aina organisaatio kohtainen, sekä jokaisella organisaatiolla on omanlaisensa tarpeet. Tuloksina tarjoamme kattavan valikoiman sisällön kategorioita ja kenttiä, joista yritys kuin yritys kykenee rakentamaan tarpeitansa vastaavan asiakasrekisterin. Näiden tulosten ja johtopäätösten avulla rakensimme asiakasrekisterin, joka palvelee Parviainen Heavy Oy:n tarpeita.