Talotekniikka-alan osaamisen muutostarpeet ja niiden vaatima koulutusympäristöjen kehittäminen
Soini, Tuomo (2011)
Soini, Tuomo
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103183339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103183339
Tiivistelmä
Ilmastonmuutos ja sen hillitsemisen vaatimat toimenpiteet edellyttävät toimintatapojen muutoksia myös talotekniikka-alalla. Tämän työn tarkoituksena oli selvittää lämmitystekniikan alalla toimivien yritysten ja oppilaitoksen osaaminen sekä sen kehittämistarpeet. Työ jakaantuu neljään pääkohtaan: ilmastonmuutoksen vaikutus ja sen hillitseminen, talotekniikka-alalla toimivien yritysten ja oppilaitoksen nykyosaamisen selvittäminen, oppiminen sekä koulutusympäristön kehitystyö.
Teoriaosiossa tarkasteltiin ihmisen toiminnan aiheuttamaa ilmastonmuutosta, toi-menpiteitä sen hidastamiseksi sekä energiansäästön vaikutusta maapallon ilmastonmuutokseen. Lisäksi selvitettiin Pohjois-Karjalan aikuisopiston käyttämiä opetusmenetelmiä ja niiden kehittämistä vastaamaan tulevaisuuden koulutustarpeita.
Tutkimusosiossa selvitettiin yritysten nykyosaamista sekä henkilöstön halukkuutta lisäkoulutukseen. Lähtökohtana oli kvalitatiivinen tutkimushaastattelu. Haastateltaviksi kutsuttiin LVI-alan yrityksissä työskenteleviä henkilöitä. Haastattelujen tulosten perusteella jatkettiin oppilaitoksen toimintaympäristön kehitystyötä.
Konkreettisina työn tuloksina voidaan pitää rakennettua hybridilaitehuonetta, lämmityslaiteasentajan koulutuksen aloittamista sekä resurssien lisäämistä opetushenkilöstön lisäkoulutukseen.
Teoriaosiossa tarkasteltiin ihmisen toiminnan aiheuttamaa ilmastonmuutosta, toi-menpiteitä sen hidastamiseksi sekä energiansäästön vaikutusta maapallon ilmastonmuutokseen. Lisäksi selvitettiin Pohjois-Karjalan aikuisopiston käyttämiä opetusmenetelmiä ja niiden kehittämistä vastaamaan tulevaisuuden koulutustarpeita.
Tutkimusosiossa selvitettiin yritysten nykyosaamista sekä henkilöstön halukkuutta lisäkoulutukseen. Lähtökohtana oli kvalitatiivinen tutkimushaastattelu. Haastateltaviksi kutsuttiin LVI-alan yrityksissä työskenteleviä henkilöitä. Haastattelujen tulosten perusteella jatkettiin oppilaitoksen toimintaympäristön kehitystyötä.
Konkreettisina työn tuloksina voidaan pitää rakennettua hybridilaitehuonetta, lämmityslaiteasentajan koulutuksen aloittamista sekä resurssien lisäämistä opetushenkilöstön lisäkoulutukseen.