Alle kouluikäisten lasten seksuaalikasvatus turvallisuuden näkökulmasta
Laikkola, Sara (2019)
Laikkola, Sara
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112121772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112121772
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jonka tarkoituksena oli kehittää Pilke-päiväkoti Hokauksen kehotunne- ja turvataitokasvatuksen toteuttamista ja samalla lisätä vanhempien ja varhaiskasvattajien tietoisuutta yleisesti lasten seksuaalikasvatuksesta erityisesti turvallisuuden näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Hokauksen kehotunne- ja turvataitokasvatuksen nykytilannetta ja luoda kartoituksen pohjalta tieto- ja materiaalipaketti varhaiskasvattajille kasvatuksen toteuttamisen tueksi. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Pilke-päiväkoti Hokauksen ja Väestöliiton kanssa.
Opinnäytetyössä keskityttiin käsittelemään alle kouluikäisten seksuaalikasvatusta turvallisuuden näkökulmasta, eli miten lapsille tulisi opettaa turvataitoja, kuten seksuaalioikeuksia, koskettamisen sääntöjä ja toimintaohjeita uhkaavien tilanteiden varalle. Opinnäytetyössä käsiteltiin kehotunnekasvatusta, joka on kuvaavampi käsite puhuttaessa lasten seksuaalikasvatuksesta, sillä pienten lasten kohdalla seksuaalisuudessa on nimenomaan kyse omasta kehotunteesta ja minäkuvasta.
Tutkimuksellinen kehittämistyö oli laadullinen tutkimus, jonka aineiston keruu toteutettiin strukturoitua kyselyä käyttäen. Strukturoitu kysely oli avoimista kysymyksistä koostuva kyselylomake, johon vastasi viisi Hokauksen varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkimuksessa saatuja tuloksia verrattiin yleisellä tasolla Väestöliiton teettämään Laseke-tutkimukseen, jossa oli selvitetty vanhempien ja ammattilaisten kokemuksia ja mielipiteitä lasten seksuaalisuudesta ja seksuaalikasvatuksesta.
Tutkimustulokset osoittivat, että Pilke-päiväkoti Hokauksessa suhtaudutaan hyvin myönteisesti lasten kehotunne- ja turvataitokasvatukseen ja sitä pidetään luonnollisena ja tärkeänä osana varhaiskasvatusta. Tuloksista ilmeni, että vastaajat kaipaisivat lisää tietoa, koulutuksia ja konkreettisia menetelmiä kasvatuksen toteuttamisen tueksi, mikä oli tullut esille myös Väestöliiton Laseke-tutkimuksessa. Tulosten ja Väestöliiton suosituksen pohjalta Hokaukseen tehtiin muutamia kehittämisehdotuksia, joista keskeisimmät olivat päiväkotikohtaisen seksuaalikasvatussuunnitelman luominen, kehotunne- ja turvataitokasvatuksen sisällyttäminen osaksi päiväkodin omaa varhaiskasvatussuunnitelmaa sekä koko henkilökunnalle järjestettävä koulutustilaisuus.
Tutkimuksellinen kehittämistyö onnistui toivotulla tavalla, sillä asetetut tavoitteet saavutettiin suunnitelman ja aikataulun mukaan sekä työ tuotti hyödyllistä tietoa ja materiaalia yhteistyökumppaneiden käyttöön.
Opinnäytetyössä keskityttiin käsittelemään alle kouluikäisten seksuaalikasvatusta turvallisuuden näkökulmasta, eli miten lapsille tulisi opettaa turvataitoja, kuten seksuaalioikeuksia, koskettamisen sääntöjä ja toimintaohjeita uhkaavien tilanteiden varalle. Opinnäytetyössä käsiteltiin kehotunnekasvatusta, joka on kuvaavampi käsite puhuttaessa lasten seksuaalikasvatuksesta, sillä pienten lasten kohdalla seksuaalisuudessa on nimenomaan kyse omasta kehotunteesta ja minäkuvasta.
Tutkimuksellinen kehittämistyö oli laadullinen tutkimus, jonka aineiston keruu toteutettiin strukturoitua kyselyä käyttäen. Strukturoitu kysely oli avoimista kysymyksistä koostuva kyselylomake, johon vastasi viisi Hokauksen varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkimuksessa saatuja tuloksia verrattiin yleisellä tasolla Väestöliiton teettämään Laseke-tutkimukseen, jossa oli selvitetty vanhempien ja ammattilaisten kokemuksia ja mielipiteitä lasten seksuaalisuudesta ja seksuaalikasvatuksesta.
Tutkimustulokset osoittivat, että Pilke-päiväkoti Hokauksessa suhtaudutaan hyvin myönteisesti lasten kehotunne- ja turvataitokasvatukseen ja sitä pidetään luonnollisena ja tärkeänä osana varhaiskasvatusta. Tuloksista ilmeni, että vastaajat kaipaisivat lisää tietoa, koulutuksia ja konkreettisia menetelmiä kasvatuksen toteuttamisen tueksi, mikä oli tullut esille myös Väestöliiton Laseke-tutkimuksessa. Tulosten ja Väestöliiton suosituksen pohjalta Hokaukseen tehtiin muutamia kehittämisehdotuksia, joista keskeisimmät olivat päiväkotikohtaisen seksuaalikasvatussuunnitelman luominen, kehotunne- ja turvataitokasvatuksen sisällyttäminen osaksi päiväkodin omaa varhaiskasvatussuunnitelmaa sekä koko henkilökunnalle järjestettävä koulutustilaisuus.
Tutkimuksellinen kehittämistyö onnistui toivotulla tavalla, sillä asetetut tavoitteet saavutettiin suunnitelman ja aikataulun mukaan sekä työ tuotti hyödyllistä tietoa ja materiaalia yhteistyökumppaneiden käyttöön.