Luistelun opettamisen kehittäminen koululiikuntatunneilla -luistelutekniikkavideot ja opasvihko
Heikkilä, Anna (2019)
Heikkilä, Anna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112021649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112021649
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää luistelun opettamista koulun liikuntatunneilla. Tarkoitus oli tuottaa luistelutekniikkavideot, joita liikunnanopettajat voivat käyttää luistelun opettamisessa koulun luistelutunneilla. Opettamisen rinnalle on tullut termi oppimisen ohjaaminen. Yksi oppimisen ohjaamisen työvälineistä on eriyttäminen. Ohjaamista eriyttämällä tuetaan oppilaan yksilöllistä kehitystä, oppilaille mahdol-listetaan onnistumisen kokemuksia sekä sopivia haasteita. Oppilaille tulee mahdollisuus kehittyä ja oppia omien vahvuuksien mukaisesti. Opettajalta eriyttäminen vaatii oppimisprosessien sekä kasvun tuntemusta, ilmapiirin, opetusryhmän toiminnan sekä oppilaiden kehittymisen seurantaa ja arviointia. Eriyttäminen voi kohdistua käytettäviin opetusmateriaaleihin sekä opetuksen sisältöönkin. (Huhtanen, 2011, 3.) Luistelun opettamisessa koulun liikuntatunneilla eriyttämisen taito korostuu opettajan opetustavoissa. Koulun luistelutunneilla oppilaiden väliset tasoerot voivat olla suuria. Tunnin tulisi olla mielekäs kaikille oppilaille. Lii-kunnanopettajien kanssa keskusteltaessa nousi esille tarve luistelutekniikkavideoista oppimisen ohjaamisen tueksi. Videot tehtiin taustateorian ja yläasteikäisille oppilaille tehdyn kysely pohjalta. Kahdeksasluokkalaisille lii-kuntaluokan oppilaille (n=25) tehtiin puolistrukturoitu kysely heidän kokemuksistaan koululiikuntatunneilta sekä toiveistaan luistelun opettamisesta. Lisäksi kysytään heiltä ideoita sekä toiveita, mitä koulun luistelutunneilla voitaisiin tehdä, jotta luistelun opettelu olisi koulussa mielekästä kaikille. Siis mielekästä niille, jolla on luistelutaustaa taitoluistelusta ja jääkiekosta sekä niille, joilla ei ole ollenkaan luistelutaustaa. Kysely toteutettiin Kajaanissa Lehtikankaan koululla liikunnanohjaajaopintojen syventävän harjoittelun yhteydessä. Kyselystä kävi ilmi, että luistelutekniikoista ylivoimaisesti eniten oli opetettu sirklausta. Oppilaiden toiveet ja ideat, mitä koulun luistelutunneilla voitaisiin tehdä, olivat todella ”moninaisia”. Opinnäytetyön tuotos luistelutekniikkavideot tuovat esille, miten liikkeitä voi opettaa osissa ja antaa esi-merkkejä vaihtoehtoisista harjoitteista eri tasoisille oppilaille. Luisteluvideoiden yhteyteen tehtiin opasvihko, joka selittää vielä tarkemmin eri luisteluvideoiden suoritustekniikkaa. Luistelutekniikkavideot kuvattiin kesäkuussa 2019 Raision jäähallissa. Videoille valikoituivat askeleista sirklaus, kaaret ja kolmoset. Videoille valikoituneet liikkeet olivat -- hyppyjä ja piruetteja lukuun ottamatta -- yleisiä muissakin jäälajeissa. Näin ne tukevat myös muiden jäälajien harjoittelua. Videoissa oli kaksi eri kuvakulmaa; kaukaa ja läheltä.Luistelutekniikkavideot olivat yksi tapa tuoda tietotekniikkaa mukaan ja käyttää sitä koulujen liikuntatunneilla oppimisen tukena. Kolme liikunta-alan ammattilaista arvioivat luistelutekniikkavideot ja totesivat niiden olevan luisteluteknisesti oikeaoppisia ja selkeitä. Tuotettu materiaalipaketti tulee kokonaisuudessaan opettajien käyttöön välittömästi opinnäytetyön valmistuttua.