Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Mä sanon asiat paremmin hahmosta käsin": Kehitysvammaisten aikuisten itsetuntemuksen ja sosiaalisten taitojen vahvistaminen osallistavan draaman keinoin

Jama, Oona (2019)

 
Avaa tiedosto
Jama_Oona.pdf (1.183Mt)
Lataukset: 


Jama, Oona
2019
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112221942
Tiivistelmä
Draamallisia menetelmiä soveltava toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Aula-työkodin kanssa. Aula-työkotia ylläpitää Aula-työkotien kannatusyhdistys ry, joka tukee vammaisten ihmisten itsenäistä asumista ja työllistymistä palkkatöihin.
Toiminnallisen opinnäytetyön päätavoitteena oli vahvistaa Aula- työkodin päiväaikaisessa toiminnassa olevien asiakkaiden itsetuntemusta ja sosiaalisia taitoja osallistavan draaman keinoin.

Opinnäytetyön toiminnallisena osana suunniteltiin ja ohjattiin kahdeksan tapaamiskerran draamatyöpajakokonaisuus, jossa erilaisten kehollisten, vuorovaikutteisten ja leikillisten toiminnallisten draamaharjoitteiden kautta harjoiteltiin sosiaalisia taitoja ja pyrittiin kehittämään osallistujien itsetuntemusta. Draamatyöpajan teematyöskentelyssä sovellettiin prosessidraamaa ja tarinateatteria.

Opinnäytetyön teoreettisena perustana oli kehitysvammaisuus, sosiaaliset taidot, itsetuntemus sekä osallistava draama. Opinnäytetyössä kehitysvammaisuutta lähestyttiin toimintakyvyn näkökulmasta. Opinnäytetyön toiminnallisen työpajan työskentelymenetelmäksi valittiin osallistava draama, koska sen kautta voitiin käsitellä abstrakteja teemoja konkretian kautta, kehollisesti.

Opinnäytetyön tutkimustulosten mukaan kehollinen draamatyöskentely rikasti osallistujiensa kommunikaatiokykyä ja mahdollisti myös vähemmän puhetta tuottaville osallistujille uudenlaisia itsensä ilmaisun keinoja. Draamatoiminta helpotti käsitteellisten aiheiden ymmärrystä. Lisäksi rooliharjoitteiden roolisuoja tuki osallistujien itsetuntemuksen rakentumista. Sopimuksellinen ja tavoitteellinen ryhmämuotoinen draamatoiminta mahdollisti puitteet yhteistyölle ja keskinäisten samastumispintojen löytämiselle.

Opinnäytetyön toiminnallisen tutkimuksen arvioinnissa käytettiin laadullisen tutkimuksen arviointimenetelmiä. Opinnäytetyön tavoitteiden saavuttamista arvioitiin osallistuvan havainnoinnin ja tutkimuspäiväkirjan pohjalta. Arvioinnissa hyödynnettiin myös Aula-työkodin työntekijöiltä ja draamaryhmäläisiltä saatua palautetta.

Opinnäytetyön sekä muun tutkimustiedon perusteella osallistava draamaa soveltuu kehollisen työskentelytapansa puolesta monipuolisesti käytettäväksi vammaisten ihmisten kanssa. Se sopisi erilaisiin taitovalmennuksiin, työelämän taitojen harjoitteluun sekä ihmissuhde- ja tunnetaitojen tueksi.
 
The functional thesis based on participatory drama methods was implemented through co-operation with Aula- työkoti. Aula- työkoti is managed by Aula-työkotien kannatusyhdistys ry (The Support Association of Aula- työkoti) that supports the independent living and employment of disa-bled people. The main aim of this thesis was to improve the self-knowledge and social skills of the clients of Aula- työkoti who are attending the daytime activities of the association. The method used to reach that aim was participatory drama.
The functional part of the thesis was the planification and direction of a combination of drama workshops, which had eight meetings. In the drama workshops social skills were practiced and development of self- knowledge was facilitated by different physical, interactive and playful func-tional drama exercises. The themes of the workshops were worked on with the help of process drama and playback theatre.
The theoretical framework of the thesis was based on the terms of learning disabilities, social skills, self-knowledge and participatory drama. Learning disabilities were approached from the point of view of functional capacity. Participatory drama was elected to become the work method of the functional thesis, because it helped to work on the abstract themes with concrete activities, physically.
Based on the results of the thesis the physical form of working enriched the communication skills of the participants and enabled new ways of self-expression for the participants who were com-municating less with words. The drama activities facilitated the understanding of the abstract themes. The goal-oriented drama activity with a shared contract enabled a common ground for the cooperation and for finding the mutual understanding among the participants.
Qualitative research methods were applied on the evaluation of the thesis. The evaluation of ful-filling the aims of the thesis were evaluated based on participatory observation and a study jour-nal. The collected feedback from some employees of the association and participants of the workshops were also used as part of the evaluation.
Based on the thesis and other studies, participatory drama can be used in diverse ways with disa-bled people. Participatory drama could be used for different skill training, training on working skills and for the improvement of interpersonal skills and emotional skills.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste