Johtajuuden jakautuminen hius- ja kauneudenhoitoalan pienyrityksissä
Holopainen, Emmi; Silén, Anja (2019)
Lataukset:
Holopainen, Emmi
Silén, Anja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112422148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112422148
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten johtajuus jakautuu hius- ja kauneudenhoitoalan ketjuyrityksissä, kun työyhteisön jäsenet ovat itse yrittäjiä. Tarkoituksena oli myös kartoittaa liikkeenvastaavien tehtäviä ja tutkia aiheutuuko yrittäjien johtamisesta risti-riitoja työyhteisössä. Hius- ja kauneudenhoitoalan yritykset edustavat pientä osuutta Suomessa toimivista yrityksistä. Johtamisen jakautumisesta tai liikkeidenvastaavien työnkuvasta alalla ei ole tehty vastaavaa tutkimusta.
Työn teoreettinen osuus koostuu hius- ja kauneudenhoitoalan rakenteesta sekä johtamisen yleisestä teoriasta. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, joka toteutettiin teemahaastatteluina pääkaupunkiseudulla toimivien hius- ja kauneudenhoitoalan yrityksien liikkeenvastaavien kanssa. Tutkimuksen avulla pystyttiin luomaan syvällisempi näkemys, miten johtaminen jakautuu alalla ja kohdeyrityksissä, minkälaisia työkaluja johtamisessa käytetään sekä millaisia mahdollisia konflikti-tilanteita siitä voi aiheutua yrittäjien kesken. Teemahaastattelussa käytettiin neljää erilaista teemaa, joiden avulla selvitettiin alan käytäntöjä. Etenkin vuorovaikutus- ja ihmissuhdetaidot, tarkka työsopimusten sekä työtehtävien määritys nousivat tärkeiksi tekijöiksi onnistuneessa hius- ja kauneudenhoitoalan liikkeen johtamisessa. The purpose of this thesis was to discover how management is organized in hair and beauty care businesses when all the employees are entrepreneurs. Another aim was to determine the salon manager’s duties and observe possible conflict situations that leading entrepreneurs can cause. The thesis was assigned by Meeri Mäntylä who is the owner of hair and beauty salon chain Folk Helsinki. Mäntylä was writing a book on starting a business in the beauty care industry and could not find any theoretical resources in regard to this matter.
The theoretical framework of the thesis consisted of the structure of hair and beauty businesses in Finland and the universal theory of management. The study was carried out applying qualitative method in the form of theme interviews. The participants in the interviews were managers in hair and beauty salons operating in Helsinki metropolitan area. There were no previous studies in this field of business. The themes discussed in these interviews were the division of work assignments, salon manager’s position compared to other entrepreneurs, decision-making and atmosphere in the work community. The study enabled a profound view of the topic and unwrapped the practices of the hair and beauty business management in Finland. The results showed that communication and relationship skills, precise contracts between entrepreneurs and salon owners as well as detailed determination of work assignments were the keys in successful hair and beauty care business management.
Työn teoreettinen osuus koostuu hius- ja kauneudenhoitoalan rakenteesta sekä johtamisen yleisestä teoriasta. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, joka toteutettiin teemahaastatteluina pääkaupunkiseudulla toimivien hius- ja kauneudenhoitoalan yrityksien liikkeenvastaavien kanssa. Tutkimuksen avulla pystyttiin luomaan syvällisempi näkemys, miten johtaminen jakautuu alalla ja kohdeyrityksissä, minkälaisia työkaluja johtamisessa käytetään sekä millaisia mahdollisia konflikti-tilanteita siitä voi aiheutua yrittäjien kesken. Teemahaastattelussa käytettiin neljää erilaista teemaa, joiden avulla selvitettiin alan käytäntöjä. Etenkin vuorovaikutus- ja ihmissuhdetaidot, tarkka työsopimusten sekä työtehtävien määritys nousivat tärkeiksi tekijöiksi onnistuneessa hius- ja kauneudenhoitoalan liikkeen johtamisessa.
The theoretical framework of the thesis consisted of the structure of hair and beauty businesses in Finland and the universal theory of management. The study was carried out applying qualitative method in the form of theme interviews. The participants in the interviews were managers in hair and beauty salons operating in Helsinki metropolitan area. There were no previous studies in this field of business. The themes discussed in these interviews were the division of work assignments, salon manager’s position compared to other entrepreneurs, decision-making and atmosphere in the work community. The study enabled a profound view of the topic and unwrapped the practices of the hair and beauty business management in Finland. The results showed that communication and relationship skills, precise contracts between entrepreneurs and salon owners as well as detailed determination of work assignments were the keys in successful hair and beauty care business management.