Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Aikuisten ulkoliikuntakurssien pilotointi Vuolteen opistolle
Haiko, Jenna (2019)
Haiko, Jenna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522238
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli ulkoliikuntakurssien pilotointi Vuolteen opistolle. Toimeksiantaja, Vuolle Setlementti ry, on Oulussa toimiva voittoa tavoittelematon yhdistys. Tarkoituksena oli pilottikurssien ja asiakas-palautekyselyn perusteella saada tietoa ulkoliikuntakurssien tarpeesta, toiveista ja kysynnästä Vuolteen kesäkurssien asiakkailta. Työ sai alkunsa paineesta löytää tiloja kaikille liikunnan kursseille. Vuolteen opiston kasvaessa ja kurssitarjonnan lisääntyessä myös liikuntatilojen tarve kasvaa. Vuolteella ei toistaiseksi ole omia liikuntatiloja, joissa tarjota opetusta, vaan tilat ovat vuokratiloja ympäri Oulun kaupunkia. Työn tavoitteena oli monipuolistaa Vuolteen opiston kurssitarjontaa ja tuoda joustavuutta tilaratkaisuihin kurssikalenteria suunniteltaessa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se mukailee palvelumuotoilun prosessia. Palvelumuotoilun ydin on asiakaslähtöisyys ja asiakasymmärrys, joihin olen panostanut tässä työssä. Palvelumuotoilun prosessi on joustava ja se etenee kartoitus ja ymmärrys -vaiheesta ennakoi ja ideoi -vaiheeseen, josta mallinnetaan ja arvioidaan ja lopuksi konseptoidaan ja vaikutetaan. Palvelumuotoilun keinoista tässä työssä keskityin pitkälti ideointi ja mallinnus vaiheisiin. Toimeksiantajalla oli jo etukäteen asiakasymmärrystä menestyvien kurssien suhteen, joten käytimme sitä hyväksi luodessamme pilotoitavia ulkoliikuntakursseja. Vuolteen opiston tarjontaa halutaan kehittää muuttuvien trendien ja asiakkaiden toiveiden mukaan. Uuden kokeilu, tässä tapauksessa pilotointi, on usein haastavaa ja tulokset voivat olla yllättäviä. Ulkoliikuntakursseja pilotointiin kahdella eri kurssilla, jotka olivat HIIT ja kahvakuula. Näillä kursseilla tehtiin yhteiskehittämistä yhdessä asiakkaiden kanssa. Laajempaa asiakaspalautetta kerättiin sähköisellä asiakaspalautekyselyllä, joka lähetettiin kaikille liikunnan kesäkursseille osallistuneille.
Opinnäytetyöprosessin tuloksena syntyi laajempi asiakasymmärrys ulkoliikuntakursseihin kohdistuvista toiveista ja kysynnästä. Tärkeimmät havainnot koskivat kurssien ajankohtaa, sijaintia ja sisältöjä. Ajankohtana selkein toive oli kesä, syksy ja kevät olivat jaetulla toisella sijalla eikä talvi saanut juurikaan kannatusta. Sijainti olisi toimivin Oulun keskusta-alueella, rannoilla ja puistoissa. Sisältöinä toimivimpia ja ehdotetuimpia olivat kahvakuula, jooga, HIIT ja puistojumppa. Asiakaspalautekyselyn tulokset ovat Vuolteen käytettävissä tulevien kurssien/opetustarjonnan suunnittelussa. Tulosten pohjalta voidaan tulevaisuudessa pilotoida ja kokeilla lisää ulkoliikunnan kursseja. Tässä opinnäytetyössä tämä vaihe, palvelumuotoilun konseptointi ja vaikuttaminen, jää ulkopuolelle. Ulkoliikunnan kursseissa on kuitenkin paljon potentiaalia ja rohkealla yrittämisellä ne voisivat saavuttaa paikkansa kurssitarjonnassa. Asiakkaiden osallistaminen kurssitarjonnan suunnitteluun on edelleen tärkeää. Muutosten luominen on aina hidas prosessi.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se mukailee palvelumuotoilun prosessia. Palvelumuotoilun ydin on asiakaslähtöisyys ja asiakasymmärrys, joihin olen panostanut tässä työssä. Palvelumuotoilun prosessi on joustava ja se etenee kartoitus ja ymmärrys -vaiheesta ennakoi ja ideoi -vaiheeseen, josta mallinnetaan ja arvioidaan ja lopuksi konseptoidaan ja vaikutetaan. Palvelumuotoilun keinoista tässä työssä keskityin pitkälti ideointi ja mallinnus vaiheisiin. Toimeksiantajalla oli jo etukäteen asiakasymmärrystä menestyvien kurssien suhteen, joten käytimme sitä hyväksi luodessamme pilotoitavia ulkoliikuntakursseja. Vuolteen opiston tarjontaa halutaan kehittää muuttuvien trendien ja asiakkaiden toiveiden mukaan. Uuden kokeilu, tässä tapauksessa pilotointi, on usein haastavaa ja tulokset voivat olla yllättäviä. Ulkoliikuntakursseja pilotointiin kahdella eri kurssilla, jotka olivat HIIT ja kahvakuula. Näillä kursseilla tehtiin yhteiskehittämistä yhdessä asiakkaiden kanssa. Laajempaa asiakaspalautetta kerättiin sähköisellä asiakaspalautekyselyllä, joka lähetettiin kaikille liikunnan kesäkursseille osallistuneille.
Opinnäytetyöprosessin tuloksena syntyi laajempi asiakasymmärrys ulkoliikuntakursseihin kohdistuvista toiveista ja kysynnästä. Tärkeimmät havainnot koskivat kurssien ajankohtaa, sijaintia ja sisältöjä. Ajankohtana selkein toive oli kesä, syksy ja kevät olivat jaetulla toisella sijalla eikä talvi saanut juurikaan kannatusta. Sijainti olisi toimivin Oulun keskusta-alueella, rannoilla ja puistoissa. Sisältöinä toimivimpia ja ehdotetuimpia olivat kahvakuula, jooga, HIIT ja puistojumppa. Asiakaspalautekyselyn tulokset ovat Vuolteen käytettävissä tulevien kurssien/opetustarjonnan suunnittelussa. Tulosten pohjalta voidaan tulevaisuudessa pilotoida ja kokeilla lisää ulkoliikunnan kursseja. Tässä opinnäytetyössä tämä vaihe, palvelumuotoilun konseptointi ja vaikuttaminen, jää ulkopuolelle. Ulkoliikunnan kursseissa on kuitenkin paljon potentiaalia ja rohkealla yrittämisellä ne voisivat saavuttaa paikkansa kurssitarjonnassa. Asiakkaiden osallistaminen kurssitarjonnan suunnitteluun on edelleen tärkeää. Muutosten luominen on aina hidas prosessi.