Palveluiden kehittäminen Päivittäistavarakauppa X:lle
Hänninen, Mari (2019)
Hänninen, Mari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522266
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, että millä keinoin Päivittäistavarakauppa X voisi parantaa asemaansa kilpailijoihinsa nähden. Tavoitteena oli löytää keinoja, joiden avulla Päivittäistavarakauppa X voisi parantaa toimintaansa tai luoda uusia palveluita, ja siten kasvattaa myyntiään. Toimeksiantaja on Etelä-Suomessa toimiva K-Supermarket, jonka myynti on laskenut uuden kilpailijan vuoksi.
Teoriaosassa käsittelin markkinoinnin kilpailukeinoja, sekä myyntiä ja asiakaspalvelua, sillä nämä kaikki liittyvät vahvasti päivittäistavarakaupan jokapäiväiseen toimintaan ja menestymiseen. Peilasin myös toimeksiantajan tämän hetkistä tilannetta teoriaan. Lisäksi kerroin lyhyesti päivittäistavarakaupan markkinoiden jakautumisesta Suomessa ja eri kauppaketjujen ominaisuuksista.
Kesko teetti keväällä 2019 Päivittäistavarakauppa X:n asiakkaille asiakaskyselyn, jonka tuloksia käyn läpi tässä opinnäytetyössä. Kyselyn lisäksi haastattelin neljää Päivittäistavarakauppa X:n asiakasta ja kysyin kaupan henkilökunnalta kehitysehdotuksia, sekä asioita joista asiakkaat antavat useimmiten palautetta. Näiden pohjalta kehittelin erilaisia kehitysehdotuksia. Tutkimuksista selvisi, että asiakkaat olivat melko tyytyväisiä Päivittäistavarakauppa X:n toimintaan, mutta hintataso voisi olla matalampi. Kehitysehdotukseni liittyivät muun muassa asiakkaiden mahdollisuuteen vaikuttaa tuotevalikoimaan, kahvilan olemassaolon korostamiseen ja tuotteiden riittävyyteen.
Teoriaosassa käsittelin markkinoinnin kilpailukeinoja, sekä myyntiä ja asiakaspalvelua, sillä nämä kaikki liittyvät vahvasti päivittäistavarakaupan jokapäiväiseen toimintaan ja menestymiseen. Peilasin myös toimeksiantajan tämän hetkistä tilannetta teoriaan. Lisäksi kerroin lyhyesti päivittäistavarakaupan markkinoiden jakautumisesta Suomessa ja eri kauppaketjujen ominaisuuksista.
Kesko teetti keväällä 2019 Päivittäistavarakauppa X:n asiakkaille asiakaskyselyn, jonka tuloksia käyn läpi tässä opinnäytetyössä. Kyselyn lisäksi haastattelin neljää Päivittäistavarakauppa X:n asiakasta ja kysyin kaupan henkilökunnalta kehitysehdotuksia, sekä asioita joista asiakkaat antavat useimmiten palautetta. Näiden pohjalta kehittelin erilaisia kehitysehdotuksia. Tutkimuksista selvisi, että asiakkaat olivat melko tyytyväisiä Päivittäistavarakauppa X:n toimintaan, mutta hintataso voisi olla matalampi. Kehitysehdotukseni liittyivät muun muassa asiakkaiden mahdollisuuteen vaikuttaa tuotevalikoimaan, kahvilan olemassaolon korostamiseen ja tuotteiden riittävyyteen.