Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Uni koululaisen voimavarana

Tikkanen, Katja (2011)

 
Avaa tiedosto
Tikkanen_Katja.pdf (1.935Mt)
Lataukset: 


Tikkanen, Katja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102242600
Tiivistelmä
Riittävä unen määrä on koululaisen hyvinvoinnin perusedellytys. Nykyinen iltapainotteinen ‎elämänrytmi ja ympäri vuorokauden saatavilla oleva media vievät helposti aikaa nukkumiselta ja ‎lapset nukkuvat nykyisin unentarpeeseensa nähden liian vähän. Unen puute voi näkyä väsymyksen ‎lisäsi jatkuvana sairasteluna, oppimisvaikeutena tai yleisenä levottomuutena.‎
Lapsen riittävän unen turvaaminen on aikuisen tehtävä. Aikuinen tukee lapsen riittävää unen ‎saantia luomalla turvallisen ympäristön, jossa illalla hiljennytään hyvissä ajoin ennen nukkumaan ‎menoa sulkemalla televisio sekä rauhoittamalla leikkejä. Tutut iltarutiinit helpottavat ‎nukahtamista. Aikuisen oma esimerkki on lapsen paras opettaja. Koska opetussuunnitelman ‎mukaan unta käsitellään oppitunneilla ainoastaan viidennellä luokalla, jää unen terveyskäsittely ‎kouluissa opettajan aktiivisuuden varaan.‎

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää keinoja unen terveysvaikutusten käsittelyyn ‎alakouluissa sekä jakaa koteihin ajankohtaista tietoa unen merkityksestä. Työn toiminnallinen ‎osuus toteutettiin Hakalan koulussa Hyvinkäällä, jossa luokille pidettiin uniaiheiset oppitunnit. 1-3- ‎luokkalaisille valmistettiin uniaiheiset Masi Murkku -unioppaat, jotka suunniteltiin tehtäväksi kotona ‎aikuisen kanssa yhdessä. Oppaat sisälsivät myös tietoa unen merkityksestä. 4-6- luokkalaisille ‎kehitettiin omat unioppaat, joissa oli teoriatietoa unen merkityksestä sekä muutamia kysymyksiä ‎kotona aikuisen kanssa pohdittaviksi. Heille oppitunnin runkona käytettiin opinnäytetyötä varten ‎kehiteltyjä unikortteja. Vanhemmilta kysyttiin kyselylomakkeella palautetta unioppaista. Samalla ‎kysyttiin heidän käsityksiään lastensa unen määrästä ja merkityksestä. Vanhemmilta saatua ‎palautetta käsiteltiin Hakalassa koko koulun yhteisessä vanhempainillassa syksyllä 2009. ‎

Kokoavasti voidaan todeta, että koululaisten perheissä arvostetaan unta. Koulu koetaan tärkeäksi ‎tueksi kasvatukselle ja koululta toivotaan uniaiheista tietoa sekä lapsille, että vanhemmille. ‎Unioppaat koettiin hyväksi tavaksi yhdistää edellä mainitut. Ne herättivät lapsen kiinnostuksen unta ‎kohtaan ja toivat esiin unen merkityksiä, jotka olivat lapsille uusia. Myös vanhemmat saivat ‎oppaista uutta tietoa ja tervetullutta kertausta unen tärkeydestä. Tämän opinnäytetyön Unioppaat ‎tukevat koulun ja kodin yhteistyötä lapsen terveyden edistämiseksi. Unikortit toimivat hyvin ‎unioppitunnin runkona 4-6- luokkalaisille. Oppaat ja unikortit ovat tämän työn liitteenä.‎
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste