Uni koululaisen voimavarana
Tikkanen, Katja (2011)
Tikkanen, Katja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102242600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102242600
Tiivistelmä
Riittävä unen määrä on koululaisen hyvinvoinnin perusedellytys. Nykyinen iltapainotteinen elämänrytmi ja ympäri vuorokauden saatavilla oleva media vievät helposti aikaa nukkumiselta ja lapset nukkuvat nykyisin unentarpeeseensa nähden liian vähän. Unen puute voi näkyä väsymyksen lisäsi jatkuvana sairasteluna, oppimisvaikeutena tai yleisenä levottomuutena.
Lapsen riittävän unen turvaaminen on aikuisen tehtävä. Aikuinen tukee lapsen riittävää unen saantia luomalla turvallisen ympäristön, jossa illalla hiljennytään hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa sulkemalla televisio sekä rauhoittamalla leikkejä. Tutut iltarutiinit helpottavat nukahtamista. Aikuisen oma esimerkki on lapsen paras opettaja. Koska opetussuunnitelman mukaan unta käsitellään oppitunneilla ainoastaan viidennellä luokalla, jää unen terveyskäsittely kouluissa opettajan aktiivisuuden varaan.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää keinoja unen terveysvaikutusten käsittelyyn alakouluissa sekä jakaa koteihin ajankohtaista tietoa unen merkityksestä. Työn toiminnallinen osuus toteutettiin Hakalan koulussa Hyvinkäällä, jossa luokille pidettiin uniaiheiset oppitunnit. 1-3- luokkalaisille valmistettiin uniaiheiset Masi Murkku -unioppaat, jotka suunniteltiin tehtäväksi kotona aikuisen kanssa yhdessä. Oppaat sisälsivät myös tietoa unen merkityksestä. 4-6- luokkalaisille kehitettiin omat unioppaat, joissa oli teoriatietoa unen merkityksestä sekä muutamia kysymyksiä kotona aikuisen kanssa pohdittaviksi. Heille oppitunnin runkona käytettiin opinnäytetyötä varten kehiteltyjä unikortteja. Vanhemmilta kysyttiin kyselylomakkeella palautetta unioppaista. Samalla kysyttiin heidän käsityksiään lastensa unen määrästä ja merkityksestä. Vanhemmilta saatua palautetta käsiteltiin Hakalassa koko koulun yhteisessä vanhempainillassa syksyllä 2009.
Kokoavasti voidaan todeta, että koululaisten perheissä arvostetaan unta. Koulu koetaan tärkeäksi tueksi kasvatukselle ja koululta toivotaan uniaiheista tietoa sekä lapsille, että vanhemmille. Unioppaat koettiin hyväksi tavaksi yhdistää edellä mainitut. Ne herättivät lapsen kiinnostuksen unta kohtaan ja toivat esiin unen merkityksiä, jotka olivat lapsille uusia. Myös vanhemmat saivat oppaista uutta tietoa ja tervetullutta kertausta unen tärkeydestä. Tämän opinnäytetyön Unioppaat tukevat koulun ja kodin yhteistyötä lapsen terveyden edistämiseksi. Unikortit toimivat hyvin unioppitunnin runkona 4-6- luokkalaisille. Oppaat ja unikortit ovat tämän työn liitteenä.
Lapsen riittävän unen turvaaminen on aikuisen tehtävä. Aikuinen tukee lapsen riittävää unen saantia luomalla turvallisen ympäristön, jossa illalla hiljennytään hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa sulkemalla televisio sekä rauhoittamalla leikkejä. Tutut iltarutiinit helpottavat nukahtamista. Aikuisen oma esimerkki on lapsen paras opettaja. Koska opetussuunnitelman mukaan unta käsitellään oppitunneilla ainoastaan viidennellä luokalla, jää unen terveyskäsittely kouluissa opettajan aktiivisuuden varaan.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää keinoja unen terveysvaikutusten käsittelyyn alakouluissa sekä jakaa koteihin ajankohtaista tietoa unen merkityksestä. Työn toiminnallinen osuus toteutettiin Hakalan koulussa Hyvinkäällä, jossa luokille pidettiin uniaiheiset oppitunnit. 1-3- luokkalaisille valmistettiin uniaiheiset Masi Murkku -unioppaat, jotka suunniteltiin tehtäväksi kotona aikuisen kanssa yhdessä. Oppaat sisälsivät myös tietoa unen merkityksestä. 4-6- luokkalaisille kehitettiin omat unioppaat, joissa oli teoriatietoa unen merkityksestä sekä muutamia kysymyksiä kotona aikuisen kanssa pohdittaviksi. Heille oppitunnin runkona käytettiin opinnäytetyötä varten kehiteltyjä unikortteja. Vanhemmilta kysyttiin kyselylomakkeella palautetta unioppaista. Samalla kysyttiin heidän käsityksiään lastensa unen määrästä ja merkityksestä. Vanhemmilta saatua palautetta käsiteltiin Hakalassa koko koulun yhteisessä vanhempainillassa syksyllä 2009.
Kokoavasti voidaan todeta, että koululaisten perheissä arvostetaan unta. Koulu koetaan tärkeäksi tueksi kasvatukselle ja koululta toivotaan uniaiheista tietoa sekä lapsille, että vanhemmille. Unioppaat koettiin hyväksi tavaksi yhdistää edellä mainitut. Ne herättivät lapsen kiinnostuksen unta kohtaan ja toivat esiin unen merkityksiä, jotka olivat lapsille uusia. Myös vanhemmat saivat oppaista uutta tietoa ja tervetullutta kertausta unen tärkeydestä. Tämän opinnäytetyön Unioppaat tukevat koulun ja kodin yhteistyötä lapsen terveyden edistämiseksi. Unikortit toimivat hyvin unioppitunnin runkona 4-6- luokkalaisille. Oppaat ja unikortit ovat tämän työn liitteenä.