Miten reformin vaikutukset näkyvät toisen asteen ammatillisen koulutuksen työelämänyhteistyössä : Espoon seudunkoulutuskuntayhtymä Omnia, hius- ja kauneudenhoitoala
Lampola, Pia (2019)
Lampola, Pia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522175
Tiivistelmä
Toisen asteen ammatillisen koulutuksen uudistus eli reformi astui voimaan 1.1.2018. Reformi oli edellisen hallituksen kärkihanke tavoitteena uudistaa olemassa olevaa ammatillista koulutusta enemmän yhteistyölähtöiseksi työelämän kanssa. Uudistuksessa haluttiin ammatillisen koulutuksen vastaavan enemmän työelämän tarpeita ja työpaikoilla tapahtuvan oppimisen merkityksen kasvattamista.
Opinnäytetyössä tutkittiin ammatillisen reformin vaikutuksia työelämään hius- ja kauneudenhoitoalalla työelämän näkökulmasta. Tavoitteena oli selventää miten reformin tuomat muutokset sekä tutkinnonperusteiden muutokset ovat vaikuttaneet koulutuksen järjestäjän ja työelämän yhteistyöhön.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastatteluaineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmällä. Tutkimuksessa perehdyttiin edellisen hallituksen laatimaan reformin tuomiin uudistuksiin lainsäädännön sekä tutkinnonperusteiden osalta hius- ja kauneudenhoitoalalla.
Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin apuna kirjallisuutta, joka käsitteli haastatteluista nousseita aiheita: miten palkita tehdystä työstä, miten antaa palautetta ja miten oppimista voidaan tukea työpaikoilla työelämälähtöiseksi.
Tutkimustulokset osoittavat, että yhteistyötä tulee parantaa hius- ja kauneusalan yrittäjien kanssa. Totuttujen toimintapojen uudistaminen on haasteellista ja tähän tulee kiinnittää jatkossa huomiota. Maailma muuttuu, myös opettajan ja yrittäjien kanssa tekemä yhteistyönkin pitää muuttua. Harjoittelupaikkojen sekä työpaikkaohjaajien osaamista tulee tukea. Tähän täytyy löytyä keinoja sekä ammatillisen koulutuksen että työelämän yhteistyökumppaneiden puolelta. Tulokset myös osoittivat, että näyttöjen arviointia tulee kehittää, jotta jatkossa opiskelijoilla riittää työharjoittelupaikkoja, joissa he osoittavat ammatillisen osaamisen.
Opinnäytetyössä tutkittiin ammatillisen reformin vaikutuksia työelämään hius- ja kauneudenhoitoalalla työelämän näkökulmasta. Tavoitteena oli selventää miten reformin tuomat muutokset sekä tutkinnonperusteiden muutokset ovat vaikuttaneet koulutuksen järjestäjän ja työelämän yhteistyöhön.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastatteluaineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmällä. Tutkimuksessa perehdyttiin edellisen hallituksen laatimaan reformin tuomiin uudistuksiin lainsäädännön sekä tutkinnonperusteiden osalta hius- ja kauneudenhoitoalalla.
Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin apuna kirjallisuutta, joka käsitteli haastatteluista nousseita aiheita: miten palkita tehdystä työstä, miten antaa palautetta ja miten oppimista voidaan tukea työpaikoilla työelämälähtöiseksi.
Tutkimustulokset osoittavat, että yhteistyötä tulee parantaa hius- ja kauneusalan yrittäjien kanssa. Totuttujen toimintapojen uudistaminen on haasteellista ja tähän tulee kiinnittää jatkossa huomiota. Maailma muuttuu, myös opettajan ja yrittäjien kanssa tekemä yhteistyönkin pitää muuttua. Harjoittelupaikkojen sekä työpaikkaohjaajien osaamista tulee tukea. Tähän täytyy löytyä keinoja sekä ammatillisen koulutuksen että työelämän yhteistyökumppaneiden puolelta. Tulokset myös osoittivat, että näyttöjen arviointia tulee kehittää, jotta jatkossa opiskelijoilla riittää työharjoittelupaikkoja, joissa he osoittavat ammatillisen osaamisen.