Tunnekasvatusta hevosen avulla
Perttunen, Sara (2011)
Perttunen, Sara
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102282729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102282729
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tarkastelen kolmen huostaan otetun nuoren kertomuksia hevosen avulla tapahtuvasta tunnekasvatuksesta eli EASEL®:sta (equine assisted social emotional learning). Jokainen nuori on tehnyt EASEL® -harjoituksia koulutetun ohjaajan kanssa viime vuosien aikana. Tutkimustani varten kokosin nuorten tarinoita, heidän omin sanoin kertomina. Keskeistä tutkimuksessani oli myös se, mitä on kuntouttava hevostoiminta.
Opinnäytetyöni aineisto on koottu haastattelemalla. Toteutin haastattelut yksilöhaastatteluina ja tallensin ne nauhurilla. Tämän jälkeen analysoin teksteistä asioita, jotka koin tärkeäksi tutkimuksen kannalta. Lopuksi kokosin nuorten kertomuksista yhden tarinan, jossa jokaisen nuoren kertomukset pääsivät esiin.
Teoriaosuus koostui kuntouttavasta hevostoiminnasta, EASEL® -koulutuksesta ja narratiivisuudesta. Kuntouttava hevostoiminta käsitteenä kattaa hevosen avulla tai kanssa tapahtuvan ammatillisen kuntoutuksen ja toiminnan.
Tutkimustuloksena oli, että nuorten tarinoista tuli esiin EASEL® -toiminnan tavoitteena olevia asioita, kuten omien ja muiden tunteiden huomioonottamista. Kaikilla nuorilla oli myös jäänyt positiivinen kuva toiminnasta kokonaisuudessaan. Kuitenkaan tarkoitus ei ollut tutkia EASEL® -toiminnan tehokkuutta ja hyödyllisyyttä, vaan antaa nuorten kertoa siitä ajatuksiaan ja tarinoita.
Opinnäytetyöni aineisto on koottu haastattelemalla. Toteutin haastattelut yksilöhaastatteluina ja tallensin ne nauhurilla. Tämän jälkeen analysoin teksteistä asioita, jotka koin tärkeäksi tutkimuksen kannalta. Lopuksi kokosin nuorten kertomuksista yhden tarinan, jossa jokaisen nuoren kertomukset pääsivät esiin.
Teoriaosuus koostui kuntouttavasta hevostoiminnasta, EASEL® -koulutuksesta ja narratiivisuudesta. Kuntouttava hevostoiminta käsitteenä kattaa hevosen avulla tai kanssa tapahtuvan ammatillisen kuntoutuksen ja toiminnan.
Tutkimustuloksena oli, että nuorten tarinoista tuli esiin EASEL® -toiminnan tavoitteena olevia asioita, kuten omien ja muiden tunteiden huomioonottamista. Kaikilla nuorilla oli myös jäänyt positiivinen kuva toiminnasta kokonaisuudessaan. Kuitenkaan tarkoitus ei ollut tutkia EASEL® -toiminnan tehokkuutta ja hyödyllisyyttä, vaan antaa nuorten kertoa siitä ajatuksiaan ja tarinoita.