Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Private Label -tietokannan hyödyntäminen logistiikkapalveluyrityksessä

Tani, Antti (2011)

 
Avaa tiedosto
Tani_Antti.pdf (1005.Kt)
Lataukset: 


Tani, Antti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103233488
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kehittää tuotetiedon hallintaa logistiikkapalveluyrityksessä kaupan oma merkki -tietokannan avulla. Tarkoituksena oli rakentaa tietokanta, joka toimisi aputyökaluna pääasiassa Yritys X:n omat merkit -osaston ostopäälliköille heidän tehdessään markkina-analyysia ja lanseeratessaan uusia tuotteita. Yritys X:n toimialana on päivittäistavarakauppa.

Tutkimuksen ja hankkeen pohjana on käytetty kvalitatiivista menetelmää. Tietokannan suunnittelu ja kehitys tapahtui Yritys X:n tuontijohtajan, ICT-projektipäällikön ja tämän opinnäyte-työn tekijän toimesta. Tietokannan sisältö koostuu julkisista lähteistä kerätystä tuotetiedoista ja Yritys X:n omien tuotteiden tiedoista, jotka oli muokattu tarvittavaan muotoon Microsoft Excelin avulla. Tutkimuksen aikana suoritettiin kysely sähköpostin välityksellä Yritys X:n kol-melle ostopäällikölle ja tuontijohtajalle. Kyselyllä he toivat esiin omia näkemyksiään tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen osa-alueilta ja kommentoivat tietokannan toimintaa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittää kotimaisen kaupan alaan vaikuttavia voimia.

Tutkimuksen tuloksena rakennettiin Yritys X:n intranetissä toimiva Private Label -tietokanta. Se sisältää Yritys X:n tuotetietojen lisäksi kotimaisten markkinoiden kilpailijoiden Private Label -tuotteet ja myös muut brändituotteet. Tietokannassa on ryhmitelty samanlaiset tuotteet ja näin käyttäjä pystyy näkemään, millaisia tuotteita kilpailijoilla on. Nimittäjänä ryhmissä toimii Yritys X:n tuote, jos sellainen on olemassa. Tietokannan avulla voidaan tarkkailla Yritys X:n tuotteiden myyntilukuja ja niiden kehityksiä. Tietokannassa on mahdollista suorittaa monenlaisia tuotehakuja ja hallinnoida tuotteita.

Private Label -tietokanta on innovaatio, jollaista kilpailevilla kauppaketjuilla on tuskin käytössään. Haasteita tutkimukselle aiheutti Yritys X:n asiakkaiden heikko tämänhetkinen tahtotila luoda uusia tuotteita markkinoille. Iso haaste on myös tietokannan ylläpito ja tietomassan päi-vittäminen. Private Label -tietokanta on olemassa tulevaisuuden tarpeiden varalle ja merkkejä sen tarpeellisuudesta on jo saatu.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste