Jos olisi mahdollisuus, kävisin sen uudestaan : Joustavaa perusopetusta Vehkojan mallin mukaan
Alajoki, Ari (2019)
Alajoki, Ari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722791
Tiivistelmä
Laadullisen opinnäytetyön tarkoituksena oli ehkäistä nuorten koulutuksellista syrjäytymistä. Opinnäytetyössä tuotiin näkyväksi koulutuksellisen syrjäytymisen ehkäisemiseksi tehtävää työtä Hyvinkäällä. Opinnäytetyön tavoite oli selvittää Vehkojan mallin vaikutusta sen läpikäyneiden oppilaiden elämään.
Opinnäytetyön laadullinen tutkimus toteutettiin teemahaastattelun muodossa avoimen haastattelun periaatteita noudattaen. Haastattelukysymyksillä pyrittiin selvittämään jo koulunsa päättäneiden ja juuri päättävien oppilaiden omakohtaisia kokemuksia Vehkojan mallin joustavan perusopetuksen sisällöstä, opetusmenetelmistä ja opetuksen kokonaisvaikutuksesta heidän koulunkäyntiinsä ja elämäänsä.
Haastateltavien vastausten mukaan kaikki olivat kokeneet osallistumisen joustavan perusopetuksen opiskeluun itselleen hyödylliseksi ja auttaneen heitä pääsemään läpi peruskoulusta ja saamaan peruskoulun päästötodistuksen. Suuri osa vastanneista oli myös sitä mieltä, että Vehkojan mallin läpikäyminen auttoi heitä jatkamaan opintojaan toiselle asteelle ja pääsemään haluamalleen toisen asteen opintolinjalle.
Opinnäytetyön tulosten perusteella oppilaat, jotka kärsivät keskittymisvaikeuksista tai muista oppimisvaikeuksista suuressa ryhmässä opiskelleessa saivat itselleen parasta apua ja tukea joustavan perusopetuksen tapaisessa pienluokassa, jossa oli vähän oppilaita ja kahden aikuisen tuki ja apu koko ajan läsnä ja helposti saatavilla. Tulosten perusteella oppimisympäristön muokkaus on tärkeä pedagogisen suunnittelun välinen, kun halutaan luoda tarvittavat puitteet kaikenlaisten oppijoiden parhaiksi mahdollisuuksiksi saada peruskoulun päästötodistus.
Opinnäytetyön laadullinen tutkimus toteutettiin teemahaastattelun muodossa avoimen haastattelun periaatteita noudattaen. Haastattelukysymyksillä pyrittiin selvittämään jo koulunsa päättäneiden ja juuri päättävien oppilaiden omakohtaisia kokemuksia Vehkojan mallin joustavan perusopetuksen sisällöstä, opetusmenetelmistä ja opetuksen kokonaisvaikutuksesta heidän koulunkäyntiinsä ja elämäänsä.
Haastateltavien vastausten mukaan kaikki olivat kokeneet osallistumisen joustavan perusopetuksen opiskeluun itselleen hyödylliseksi ja auttaneen heitä pääsemään läpi peruskoulusta ja saamaan peruskoulun päästötodistuksen. Suuri osa vastanneista oli myös sitä mieltä, että Vehkojan mallin läpikäyminen auttoi heitä jatkamaan opintojaan toiselle asteelle ja pääsemään haluamalleen toisen asteen opintolinjalle.
Opinnäytetyön tulosten perusteella oppilaat, jotka kärsivät keskittymisvaikeuksista tai muista oppimisvaikeuksista suuressa ryhmässä opiskelleessa saivat itselleen parasta apua ja tukea joustavan perusopetuksen tapaisessa pienluokassa, jossa oli vähän oppilaita ja kahden aikuisen tuki ja apu koko ajan läsnä ja helposti saatavilla. Tulosten perusteella oppimisympäristön muokkaus on tärkeä pedagogisen suunnittelun välinen, kun halutaan luoda tarvittavat puitteet kaikenlaisten oppijoiden parhaiksi mahdollisuuksiksi saada peruskoulun päästötodistus.