Miten Yritys X:n henkilökunta suhtautuu ja sopeutuu muutoksiin?
Lupunen, Marika; Toivonen, Sini (2019)
Lupunen, Marika
Toivonen, Sini
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112723011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112723011
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Yritys X:n henkilökunnan suhtautuminen ja sopeutuminen muutoksiin. Tarkastelun kohteena ovat muutosten vaikutus työntekijöiden työhyvinvointiin ja työmotivaatioon sekä miten työntekijät suhtautuisivat yrityksen mahdolliseen myyntiin isommalle yritykselle.
Opinnäytetyön teoriaosan ensimmäisessä osuudessa käsitellään muutoksen teoriaa monesta eri näkökulmasta. Teoriaosuudessa on otettu huomioon myös johtajuuden näkökulma. Toisessa osuudessa muutosta käsitellään työhyvinvoinnin ja työmotivaation näkökulmista. Teoriaosuudessa perehdytään myös työntekijöiden kohtaamaan epävarmuuteen muutosprosessin aikana.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelu tehtiin Yritys X:n henkilökunnalle lomaketutkimuksena. Haastattelussa oli viisi muutokseen liittyvää teemaa. Tavoitteena oli selvittää henkilökunnan suhtautuminen ja sopeutuminen muutoksiin.
Tutkimuksen perusteella Yritys X:n henkilökunta kokee kiireen ja stressin vaikuttavan hieman negatiivisesti työhyvinvointiin. Työmotivaatio koettiin pääasiallisesti hyväksi. Henkilökunta suhtautui yrityskauppoihin positiivisesti. Heidän mielestään isomman yrityksen paremmat resurssit olisivat positiivinen asia esimerkiksi sairauspoissaolojen aiheuttamien lisätöiden takia. Epävarmuutta aiheuttivat epävarmuus työpaikkojen säilymisen suhteen ja ostajayrityksen kauppojen tarkoitusperät.
Opinnäytetyön aiheena on Yritys X:n henkilökunnan suhtautuminen ja sopeutuminen muutoksiin. Tarkastelun kohteena ovat muutosten vaikutus työntekijöiden työhyvinvointiin ja työmotivaatioon sekä miten työntekijät suhtautuisivat yrityksen mahdolliseen myyntiin isommalle yritykselle.
Opinnäytetyön teoriaosan ensimmäisessä osuudessa käsitellään muutoksen teoriaa monesta eri näkökulmasta. Teoriaosuudessa on otettu huomioon myös johtajuuden näkökulma. Toisessa osuudessa muutosta käsitellään työhyvinvoinnin ja työmotivaation näkökulmista. Teoriaosuudessa perehdytään myös työntekijöiden kohtaamaan epävarmuuteen muutosprosessin aikana.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelu tehtiin Yritys X:n henkilökunnalle lomaketutkimuksena. Haastattelussa oli viisi muutokseen liittyvää teemaa. Tavoitteena oli selvittää henkilökunnan suhtautuminen ja sopeutuminen muutoksiin.
Tutkimuksen perusteella Yritys X:n henkilökunta kokee kiireen ja stressin vaikuttavan hieman negatiivisesti työhyvinvointiin. Työmotivaatio koettiin pääasiallisesti hyväksi. Henkilökunta suhtautui yrityskauppoihin positiivisesti. Heidän mielestään isomman yrityksen paremmat resurssit olisivat positiivinen asia esimerkiksi sairauspoissaolojen aiheuttamien lisätöiden takia. Epävarmuutta aiheuttivat epävarmuus työpaikkojen säilymisen suhteen ja ostajayrityksen kauppojen tarkoitusperät.