Toimintamalli Parasta Lapsille ry:n eri kieli- ja kulttuuritaustaisten vapaaehtoisten rekrytointiin ja motivointiin
Laukkanen, Katri (2019)
Laukkanen, Katri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923430
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli tehdä Parasta Lapsille ry:lle toimintamalli, joka auttaa eri kieli- ja kulttuuritaustaisten vapaaehtoisten rekrytoinnissa ja motivoinnissa. Maahanmuutto Suomeen on kasvanut voimakkaasti. Tarkoituksena oli, että eri kieli- ja kulttuuritaustaisten vapaaehtoistoisten määrä lisääntyisi kohdeorganisaatiossa sekä yhteiskunnassa. Kehittämishanke toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena. Kehittämishankkeessa haastateltiin kahdeksaa eri kieli- ja kulttuuritaustaista vapaaehtoista teemahaastattelun menetelmällä ja analyysitapana oli sisällönanalyysi. Haastatteluaineistoa käytettiin lähtökohtana Parasta Lapsille ry:n tuumatalkoissa, jossa tehtiin toimintamalli eri kieli- ja kulttuuritaustaisten vapaaehtoisten rekrytoinnin ja motivoinnin tueksi.
Teemahaastattelun tuloksista nousi esiin, että eri kieli- ja kulttuuritaustaisilla vapaaehtoisilla on vahvoja motiiveita vapaaehtoistyön tekemiseen. Osa haastateltavista halusi tehdä vapaaehtoistyötä, sillä oli itse ollut samassa tilanteessa kuin asiakkaat, joten tiesi avun merkityksen ja näki avun tarpeen. Vapaaehtoistyön tekeminen toi yhteiskuntaan kuuluvuuden tunnetta ja paransi hyvinvointia. Haastattelujen perusteella vapaaehtoistyön tekeminen toi selkeitä kotoutumiseen liittyviä hyötyjä. Näitä hyötyjä olivat kielen oppiminen, kulttuuriin tutustuminen sekä hyödyt opintoihin ja palkkatyön hakemiseen. Vapaaehtoiset olivat saaneet vapaaehtoistyöstä myös uusia kontakteja ja ystäviä, sekä itsevarmuutta yhteiskunnassa ja työssä pärjäämiseen. Tärkeiksi markkinointitoimenpiteiksi koettiin verkkosivut ja sosiaalinen media, sekä toisen henkilön suositukset vapaaehtoistyön tekemiseen.
Haastatteluaineistoa käytettiin tuumatalkoiden perustana. Tuumatalkoissa oli mukana Parasta Lapsille ry:n järjestöpäällikkö, viestintävastaava, lasten ja nuorten toiminnan koordinaattori, vapaaehtoistoiminnan suunnittelija sekä perhetoiminnan koordinaattori. Tuumatalkoissa suunniteltiin toimintamalli, jossa kerrottiin toimenpiteet eri kieli- ja kulttuuritaustaisten vapaaehtoisten rekrytointiin ja motivointiin. Ensimmäinen toimenpide oli vapaaehtoisten rekrytoiminen työ- ja elinkeinotoimiston kautta, ja toinen nettisivujen muokkaaminen houkuttelevammaksi ja helpommaksi käyttää.
Teemahaastattelun tuloksista nousi esiin, että eri kieli- ja kulttuuritaustaisilla vapaaehtoisilla on vahvoja motiiveita vapaaehtoistyön tekemiseen. Osa haastateltavista halusi tehdä vapaaehtoistyötä, sillä oli itse ollut samassa tilanteessa kuin asiakkaat, joten tiesi avun merkityksen ja näki avun tarpeen. Vapaaehtoistyön tekeminen toi yhteiskuntaan kuuluvuuden tunnetta ja paransi hyvinvointia. Haastattelujen perusteella vapaaehtoistyön tekeminen toi selkeitä kotoutumiseen liittyviä hyötyjä. Näitä hyötyjä olivat kielen oppiminen, kulttuuriin tutustuminen sekä hyödyt opintoihin ja palkkatyön hakemiseen. Vapaaehtoiset olivat saaneet vapaaehtoistyöstä myös uusia kontakteja ja ystäviä, sekä itsevarmuutta yhteiskunnassa ja työssä pärjäämiseen. Tärkeiksi markkinointitoimenpiteiksi koettiin verkkosivut ja sosiaalinen media, sekä toisen henkilön suositukset vapaaehtoistyön tekemiseen.
Haastatteluaineistoa käytettiin tuumatalkoiden perustana. Tuumatalkoissa oli mukana Parasta Lapsille ry:n järjestöpäällikkö, viestintävastaava, lasten ja nuorten toiminnan koordinaattori, vapaaehtoistoiminnan suunnittelija sekä perhetoiminnan koordinaattori. Tuumatalkoissa suunniteltiin toimintamalli, jossa kerrottiin toimenpiteet eri kieli- ja kulttuuritaustaisten vapaaehtoisten rekrytointiin ja motivointiin. Ensimmäinen toimenpide oli vapaaehtoisten rekrytoiminen työ- ja elinkeinotoimiston kautta, ja toinen nettisivujen muokkaaminen houkuttelevammaksi ja helpommaksi käyttää.