Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työharjoitteluissa saadun ohjauksen merkitys sairaanhoitajaopiskelijan ammatilliselle kasvulle

Lepistö, Johanna; Karismo, Heli (2019)

 
Avaa tiedosto
Työharjoitteluissa saadun ohjauksen merkitys sairaanhoitajan ammatilliselle kasvulle.pdf (354.4Kt)
Lataukset: 


Lepistö, Johanna
Karismo, Heli
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923485
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten ammattitaitoa edistävien harjoitteluiden ohjaus vaikuttaa Laurea-ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijan ammatilliseen kasvuun. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa opiskelijaohjauksen kehittämiseen sekä opiskelijan ammatillisen kasvun tukemiseen harjoitteluiden aikana. Teoreettisessa viitekehyksessä kuvattiin ohjattujen harjoitteluiden ja sairaanhoitajan ammatillisen osaamisen vaatimukset, harjoitteluiden ohjauksen tarkoitukset ja tavoitteet, ohjauskäytäntöjä Suomessa ja Englannissa sekä mitä sairaanhoitajaopiskelijan ammatillinen kasvu pitää sisällään. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa. Se toteutettiin sähköisessä muodossa olevana kvantitatiivisena lomakekyselynä, jonka kohderyhmänä olivat Laurea- ammattikorkeakoulun Porvoon kampuksen toisen ja kolmannen vuoden sairaanhoitajaopiskelijat. Lomakekyselyn vastausaika oli kolme viikkoa syys-lokakuussa 2019. Kutsu lähetettiin 154:lle sairaanhoitajaopiskelijalle ja vastausprosentti oli 19%. Vastaukset analysoitiin käyttäen SurveyMonkey- järjestelmää ja tulokset esitettiin frekvenssi- ja prosenttijakaumina sekä sanallisesti avattuina.

Opinnäytetyömme tulosten perusteella sairaanhoitajaopiskelijoiden tulisi opiskeluiden aikana opiskella enemmän teoriatietoa sekä näyttöön perustuvia tutkimustuloksia. Reflektio-osaaminen sisältyy Laureassa sairaanhoitajaopintoihin, eikä reflektion merkitystä opiskelijan oppimisen ja ammatillisen kasvun keskeisenä tekijänä voi liikaa korostaa. Opiskelijoita ohjaavilla sairaanhoitajilla on merkittävä rooli tulevien sairaanhoitajien oppimisprosessissa ja ammatillisessa kehittymisessä opiskeluaikana. Opiskelijan ohjauksen harjoitteluissa tulisi pohjautua paitsi opiskelijan omiin harjoittelulle asettamiin tavoitteisiin, myös ammatin asettamiin vaatimuksiin sekä EU-direktiiveihin.

Tämän opinnäytetyön keskeisinä kehittämisehdotuksina olivat opiskelijan ohjaamisen sisällyttäminen sairaanhoitajaopintoihin, tavoitteiden laatimisen opettaminen koulussa ammattivaatimuksia vastaaviksi ja sairaanhoitajaopiskelijan reflektio-osaamisen vahvistaminen koulutuksen alusta lähtien.
 
The purpose of this thesis was to find out how the mentoring of clinical practice influences the professional growth of a nurse student at Laurea University of Applied Sciences. The aim of this thesis was to produce information for developing student mentoring and supporting the student’s professional growth during the practicing. The theoretical framework describes the requirements for supervised clinical practice and the professional competence requirements for nurses. It also details the purpose and objectives of supervised practice, mentoring clinical practices in Finland and England and what the professional growth of a nursing student entails.
The thesis was carried out in cooperation with Laurea University of Applied Sciences. The thesis was based on quantitative methods and the data was gathered by a structured electronic questionnaire and it was sent to 154 second and third year nursing students of Laurea University of Applied Sciences at Porvoo campus. The response rate was 19 per cent and the response time for the questionnaire was three weeks in September-October 2019. Responses were analyzed using the SurveyMonkey system and the results were presented as bar charts. According to our thesis, nursing students should invest more in reading theoretical knowledge and evidence-based research during their studies. Reflection competence is included in Laurea's nursing education, but the importance of reflection as a student's learning and as a key factor in professional growth cannot be overemphasized. Nurses who mentor students in clinical practice play an important role in the future nurses' learning process and professional development during their studies. The recommendations for improvement of this thesis were to include student mentoring in nursing studies, teach goal setting in the school to meet professional requirements and strengthen the nursing student's reflection skills from the beginning of their education.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste