Lapsen tunnetaitojen tukeminen lautapelin avulla
Parviainen, Pauline (2019)
Parviainen, Pauline
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019113023626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019113023626
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda monipuolinen ja lapsen maailman huomioonottava lautapeli, jonka avulla lapset voivat pienryhmässä käsitellä ja nimetä tunteita. Tarkoituksena oli luoda peli, jota voidaan käyttää päiväkodeissa pienryhmässä 4-6 -vuotiaiden kanssa. Peliä voi pelata kerralla neljästä kuuteen lasta.
Tämä opinnäyte koostuu pelin luomisesta, toteuttamisesta, pelaamisesta lasten kanssa ja pelin käytettävyyden arvioinnista. Lopuksi käydään läpi kehittämiskohteet sekä johtopäätökset. Teoreettisena viitepohjana on käytetty alan aineistoa niin painettuna kuin verkkoversioina. Teorian avulla käydään läpi sosiaalista oppimista sekä pedagogista näkökulmaa pelaamiseen varhaiskasvatuksessa.
Toiminnallista opinnäytetyötä pelattiin Etelä-Suomen kaupungin päiväkodissa yhteensä kahdeksan kertaa kolmen eri opettajan johdolla. Lapsia oli mukana arjen tilanteesta riippuen satunnainen ryhmä. Lapsia oli pelikerroilla neljästä kuuteen ja iältään he olivat 4-6 -vuotiaita.
Jokaisen pelikerran jälkeen aikuiselta ja lapsilta kerättiin kirjallinen palaute pelistä. Peliä korjattiin jokaisen kerran jälkeen niiltä osin, kun palautetta oli annettu. Eniten palautetta tuli kahdella ensimmäisellä kerralla. Kahdeksannella kerralla kehittämisehdotuksia ei enää tullut ja peliä pystyttiin pelaamaan omatoimisesti ja sujuvasti.
Pelistä saatiin onnistuneesti muokattua paras mahdollinen versio päiväkodin arkeen. Myös positiivista palautetta saatiin paljon. Pelin avulla pystyttiin tunnistamaan ja nimeämään tunteita pienryhmässä. Tunnetaitoja harjoiteltiin onnistuneesti yhdessä ja peliä pystytään jatkossa pelaamaan omatoimisesti ja itsenäisesti.
Tämä opinnäyte koostuu pelin luomisesta, toteuttamisesta, pelaamisesta lasten kanssa ja pelin käytettävyyden arvioinnista. Lopuksi käydään läpi kehittämiskohteet sekä johtopäätökset. Teoreettisena viitepohjana on käytetty alan aineistoa niin painettuna kuin verkkoversioina. Teorian avulla käydään läpi sosiaalista oppimista sekä pedagogista näkökulmaa pelaamiseen varhaiskasvatuksessa.
Toiminnallista opinnäytetyötä pelattiin Etelä-Suomen kaupungin päiväkodissa yhteensä kahdeksan kertaa kolmen eri opettajan johdolla. Lapsia oli mukana arjen tilanteesta riippuen satunnainen ryhmä. Lapsia oli pelikerroilla neljästä kuuteen ja iältään he olivat 4-6 -vuotiaita.
Jokaisen pelikerran jälkeen aikuiselta ja lapsilta kerättiin kirjallinen palaute pelistä. Peliä korjattiin jokaisen kerran jälkeen niiltä osin, kun palautetta oli annettu. Eniten palautetta tuli kahdella ensimmäisellä kerralla. Kahdeksannella kerralla kehittämisehdotuksia ei enää tullut ja peliä pystyttiin pelaamaan omatoimisesti ja sujuvasti.
Pelistä saatiin onnistuneesti muokattua paras mahdollinen versio päiväkodin arkeen. Myös positiivista palautetta saatiin paljon. Pelin avulla pystyttiin tunnistamaan ja nimeämään tunteita pienryhmässä. Tunnetaitoja harjoiteltiin onnistuneesti yhdessä ja peliä pystytään jatkossa pelaamaan omatoimisesti ja itsenäisesti.