Apuvälineet ikääntyneen kotona asumisen tukena
Lindahl, Terhi; Nurmi-Eriksson, Katja (2019)
Lindahl, Terhi
Nurmi-Eriksson, Katja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224077
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kotihoidon työntekijöiden kokemuksia apuvälineiden käytöstä ja hankinnasta kotona asumisen tukena. Tarkoituksena oli myös osallistaa apuvälineiden ohjaukseen ja hankintaan osallistuvia toimijoita Lohjan kaupungin organisaatiossa sekä tuottaa organisaatiolle toimintaohje/työkalu. Tavoitteena oli kehittää apuvälinetietämystä ja apuvälineiden saatavuutta niin, että asiakas saa tarvitsemansa apuvälineet viivytyksettä kotiin niin kotiutuessa osastolta kuin jo kotona ollessaan ilman, että hoito viivästyy. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Lohjan kaupunki.
Opinnäytetyön teoreettinen tieto perustui eri tietokannoista löytyneisiin lähteisiin. Tietokantoina käytettiin Mediciä, Cinahlia sekä Finnaa ja Laurean Finnaa. Tietokantahaut rajattiin vuosiin 2010-2019 sekä asiasanoihin kotihoito, apuvälineet, kotihoidon asiakkaat, kotona asumisen tuki. Kotihoidon asiakkaat rajattiin sanaan ikääntyneet, jota myös käytettiin asiasanana tietokantahaussa. Asiasanoille haettiin synonyymeja Yleisestä suomalaisesta asiasanastosta (YSA). Tämä ei tuottanut lisää käytettäviä asiasanoja.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen, jossa nykytilaa kartoitettiin laadullisin menetelmin. Aineiston pohjana oli ryhmähaastattelut nykytilanteesta, jotka tehtiin kolmella eri Lohjan kaupungin kotihoidon alueella. Haastatteluista esiin nousseiden apuvälineiden ohjaukseen ja hankintaan osallistuvien toimijoiden kanssa järjestettiin workshop.
Workshop-työskentelyn pohjalta luotiin toimintaohje Lohjan kaupungin työntekijöille, jossa ilmeni toimijoiden roolit, tehtävät ja vastuu. Toimintaohjeen lähtökohtana oli selkeyttää Lohjan kaupungin apuvälinepalveluprosessia. Jokaiseen apuvälinepalveluprosessin vaiheeseen haettiin tekijä tai tekijät sekä rooli ja vastuu. Lisäksi apuvälinepalveluprosessin eri vaiheet aikataulutettiin, eli minkä ajan kuluessa kukin vaihe tulisi toteutua.
Kehittämisideaksi kotihoidossa nousi esiin huoltomiehen saaminen kotihoitoon, jolloin huoltomies kävisi asiakkaiden kotona huoltamassa ja korjaamassa apuvälineitä. Tällä saavutettaisiin taloudellista hyötyä muun muassa kuljetuskustannusten ja ajan säästössä. Toisena kehitysideana voisi olla se, että ohjeet ja ohjeistukset löytyisivät helposti ja loogisesti yhdestä paikasta.
Asiasanat: kotihoito, apuvälineet, kotihoidon asiakas, ikääntynyt, kotona asumisen tuki.
Opinnäytetyön teoreettinen tieto perustui eri tietokannoista löytyneisiin lähteisiin. Tietokantoina käytettiin Mediciä, Cinahlia sekä Finnaa ja Laurean Finnaa. Tietokantahaut rajattiin vuosiin 2010-2019 sekä asiasanoihin kotihoito, apuvälineet, kotihoidon asiakkaat, kotona asumisen tuki. Kotihoidon asiakkaat rajattiin sanaan ikääntyneet, jota myös käytettiin asiasanana tietokantahaussa. Asiasanoille haettiin synonyymeja Yleisestä suomalaisesta asiasanastosta (YSA). Tämä ei tuottanut lisää käytettäviä asiasanoja.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen, jossa nykytilaa kartoitettiin laadullisin menetelmin. Aineiston pohjana oli ryhmähaastattelut nykytilanteesta, jotka tehtiin kolmella eri Lohjan kaupungin kotihoidon alueella. Haastatteluista esiin nousseiden apuvälineiden ohjaukseen ja hankintaan osallistuvien toimijoiden kanssa järjestettiin workshop.
Workshop-työskentelyn pohjalta luotiin toimintaohje Lohjan kaupungin työntekijöille, jossa ilmeni toimijoiden roolit, tehtävät ja vastuu. Toimintaohjeen lähtökohtana oli selkeyttää Lohjan kaupungin apuvälinepalveluprosessia. Jokaiseen apuvälinepalveluprosessin vaiheeseen haettiin tekijä tai tekijät sekä rooli ja vastuu. Lisäksi apuvälinepalveluprosessin eri vaiheet aikataulutettiin, eli minkä ajan kuluessa kukin vaihe tulisi toteutua.
Kehittämisideaksi kotihoidossa nousi esiin huoltomiehen saaminen kotihoitoon, jolloin huoltomies kävisi asiakkaiden kotona huoltamassa ja korjaamassa apuvälineitä. Tällä saavutettaisiin taloudellista hyötyä muun muassa kuljetuskustannusten ja ajan säästössä. Toisena kehitysideana voisi olla se, että ohjeet ja ohjeistukset löytyisivät helposti ja loogisesti yhdestä paikasta.
Asiasanat: kotihoito, apuvälineet, kotihoidon asiakas, ikääntynyt, kotona asumisen tuki.