Keppijumppaa ikäihmisille: Virtuaaliohjauksen tuottaminen Kempele Akatemian liikuntapalveluille
Kukkonen, Tiia (2019)
Kukkonen, Tiia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224071
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa selkeä ja helposti seurattava tasapainoa ja lihaskuntoa kehittävä virtuaaliohjaus Kempele Akatemian liikuntapalveluille. Virtuaaliohjaus on suunnattu ikäihmisille ja etenkin sellaisille iäkkäille henkilöille, jotka poistuvat kotoaan vain harvoin tai eivät ollenkaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli siis tarjota matalan kynnyksen liikuntaa myös ikääntyneille, jotka eivät esimerkiksi heikentyneen toimintakyvyn tai pitkien välimatkojen takia pääse edes halutessaan hyödyntämään muita Kempeleessä tarjolla olevia liikuntamahdollisuuksia. Tavoitteena oli myös digitaalisten muotojen pilotointi Kempele Akatemian liikuntapalveluille.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka eteni yksinkertaistetun tuotteistamisprosessin kaavalla. Tuotoksena syntyi virtuaaliohjaus, jonka aiheena oli keppijumppa. Tuotteistamisprosessin aluksi perehdyin kohderyhmään, eli ikäihmisiin. Syvensin omaa ymmärrystäni ikääntymisen mukana tulevista muutoksista niin fyysisillä kuin toimintakykyyn liittyvillä osa-alueilla etenkin kirjallisuuteen perehtymisen avulla. Näiden tietojen pohjalta tuotetta, eli virtuaaliohjausta lähdettiin tuotteistamaan. Tuotteistamiseen liittyi ohjauksen suunnittelu ja kehittely, joka pohjautui kerättyyn teoriaan ja liikevalintojen perusteluun. Suunnitteluvaiheen jälkeen virtuaaliohjaus tuotettiin, eli kuvattiin ja editoitiin ennen valmistumista lopulliseen muotoonsa.
Ikäihmisten tasapainoa ja lihaskuntoa harjoittava virtuaaliohjaus on valmis tuote, jonka toimeksiantaja sai vapaasti käyttöönsä. Opinnäytetyössä siis pilotoitiin samalla digitaalisia liikuntamuotoja Kempele Akatemialle ja virtuaaliohjauksen avulla näitä voidaan alkaa kehittämään ja jalostamaan. Parhaimmillaan virtuaaliohjaukset jäävät pysyväksi liikuntapalvelun muodoksi toimeksiantajalle.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka eteni yksinkertaistetun tuotteistamisprosessin kaavalla. Tuotoksena syntyi virtuaaliohjaus, jonka aiheena oli keppijumppa. Tuotteistamisprosessin aluksi perehdyin kohderyhmään, eli ikäihmisiin. Syvensin omaa ymmärrystäni ikääntymisen mukana tulevista muutoksista niin fyysisillä kuin toimintakykyyn liittyvillä osa-alueilla etenkin kirjallisuuteen perehtymisen avulla. Näiden tietojen pohjalta tuotetta, eli virtuaaliohjausta lähdettiin tuotteistamaan. Tuotteistamiseen liittyi ohjauksen suunnittelu ja kehittely, joka pohjautui kerättyyn teoriaan ja liikevalintojen perusteluun. Suunnitteluvaiheen jälkeen virtuaaliohjaus tuotettiin, eli kuvattiin ja editoitiin ennen valmistumista lopulliseen muotoonsa.
Ikäihmisten tasapainoa ja lihaskuntoa harjoittava virtuaaliohjaus on valmis tuote, jonka toimeksiantaja sai vapaasti käyttöönsä. Opinnäytetyössä siis pilotoitiin samalla digitaalisia liikuntamuotoja Kempele Akatemialle ja virtuaaliohjauksen avulla näitä voidaan alkaa kehittämään ja jalostamaan. Parhaimmillaan virtuaaliohjaukset jäävät pysyväksi liikuntapalvelun muodoksi toimeksiantajalle.