Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Uimaopetuksen laadun ja sisällön kehittäminen: vaihtelevia opetustyylejä, oppilaiden aktiivisuutta ja leikkiä korostava uimaopettajan opas

Vartila, Anni (2019)

 
Avaa tiedosto
Vartila_Anni.pdf (4.239Mt)
Lataukset: 


Vartila, Anni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324160
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Kajaanin vesiliikuntakeskus Kaukaveden uimaopetuksen laatua ja sisältöä tuottamalla vaihtelevia opetustyylejä, oppilaiden aktiivisuutta ja leikkiä korostava uimaopettajan opas. Tavoitteena oli kehittää toimeksiantajan, eli Kaukaveden uimaopetustoimintaa, monipuolistaa uimaopetuksia, helpottaa ja yhdenmukaistaa uimaopettajien työtä sekä lisätä oppilaiden aktiivista aikaa uimaopetuksen aikana.

Työ oli toiminnallinen opinnäytetyö, joka toteutettiin kehittämistoiminnan konstruktivistisen mallin mukaisesti. Opinnäytetyön kehittämismenetelmä oli Kaukaveden uimaopettajia osallistava työpaja. Työpajan osallistujista kaikki olivat Kaukaveden uimaopettajia. Työpaja sisälsi kaksi osiota: ideakävely ja TPS-menetelmä. Ideakävelyn aikana keskusteltiin opetustyyleistä ja niiden soveltumisesta Kaukaveden uimaopetukseen. Toisessa osiossa pohdittiin yksin ja yhdessä uimaopetuksen kehittämisen tarpeita sekä kehiteltiin uusia konkreettisia ideoita ja leikkejä uimaopetuksen toteuttamiseen. Työpajan materiaalit yhdistettiin kirjallisuudesta kerättyyn materiaaliin.

Opinnäytetyön tuotoksena oli 31-sivuinen uimaopettajan opas. Oppaan sisältö koostuu uimaopetuksen opetussuunnitelmasta, soveltuvista opetustyyleistä ja niiden käyttämisestä opetuksessa sekä leikki- ja harjoituspankista. Opas toimitettiin toimeksiantajalle sähköisessä muodossa. Oppaan lisäksi opinnäytetyöprosessin aikana tuotettiin uimaopetuksen arvioinnin vuosikello, jonka tarkoituksena on ohjata uimaopetuksen arviointia sekä taata kehityksen jatkuminen.

Tuotettu opas oli toimeksiantajan toiveiden ja odotusten mukainen ja toimeksiantaja oli lopputulokseen tyytyväinen. Opas otetaan käyttöön asteittain. Opinnäytetyöprosessin aikana uimaopettajat omaksuivat oppilaiden aktiivisuuden tärkeäksi tavoitteeksi opetuksessa.

Opinnäytetyöprosessi oli kokonaisuudessaan onnistunut ja työn tarkoitus toteutettiin onnistuneesti. Opinnäytetyön tavoitteet olivat pitkän tähtäimen tavoitteita, joten niiden saavuttamisen luotettava arviointi ei ollut opinnäytetyöprosessin aikataulun puitteissa mahdollista. Tavoitteiden saavuttamisen arvioinnin ja jatkokehityksen tueksi laadittu arvioinnin vuosikello ohjaa toiminnan tulevaa kehitystä.

Kaukaveden uimaopetus on kansallisesti verrattuna hyvälaatuista. Kajaanin kuudesluokkalaisten uimataito on koko Suomen keskiarvon tasolla tai sen yläpuolella. Uimaan oppimista pidetään Kaukavedessä tärkeänä. Sitä halutaan kehittää jatkossakin ja siihen käytetyistä resursseista ei olla valmiita säästämään. Tulevaisuuden kehittämiskohteita ovat uimaopetuksen arvioinnissa esille nousevat huomiot. Jatkotutkimusaiheita ovat aktiivisen ajan eroavaisuudet heikon ja taitavan uimarin välillä sekä uimaopetuksen käytännön toteutuksen menetelmät Suomessa.
 
The purpose of this bachelor’s thesis was to improve the contents and quality of swimming education provided by Kaukavesi Water Sports Center by creating a swimming teacher’s handbook for versatile swimming education. The objectives of the thesis were to develop swimming education in Kaukavesi, to facilitate swimming teachers’ work and to increase students’ active time during swimming lessons.

The method used in this functional thesis was a workshop. All the participants were swimming teachers at Kaukavesi. The workshop consisted of two parts: a walking meeting and the Think-Pair-Share -method (TPS). The purpose of the workshop was to define suitable teaching methods for swimming education and to create new ideas for teaching. During the walking meeting teaching methods were discussed and the suitable methods for swimming education were chosen. The purpose of the TPS-method was to discuss areas of development in swimming education and to create new teaching ideas and games.

The 31-paged handbook for swimming teachers was compiled after the workshop using the information and materials gathered from the workshop. The handbook includes a swimming education curriculum, suitable teaching methods and how to use them and a collection of games and drills that support the objective of the thesis. Besides the handbook, a plan for annual swimming education evaluation was created.

The produced handbook met the needs and expectations of the client and they were satisfied with the product. The methods and games of the handbook will be gradually integrated into Kaukavesi’s swimming education. During the thesis process there was a modest change of action towards varied and more active swimming education. The objectives of the thesis are long-term objectives so they can only be reliably evaluated after a longer period. The annual evaluation plan will guarantee continuous development in the future.

In conclusion, Kaukavesi’s swimming education is high-quality and each student has the opportunity to learn to swim. The client can use the thesis and the results of evaluation to further develop swimming education. The main focus of the future studies at Kaukavesi should be the amount of student’s active time during swimming education and the differences in active time between skilled and weaker swimmers.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste