Fysioterapeuttien käsityksiä fysioterapiaohjauksesta lasten ja nuorten kuntoutuksesta
Niang, Annika; Paukkunen, Vilma (2011)
Niang, Annika
Paukkunen, Vilma
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102212492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102212492
Tiivistelmä
Kuntoutuksen yksi tärkeä osa on potilaan ohjaus, jota tapahtuu suunnitelmallisesti niin erilaisissa fysioterapeuttisissa tilanteissa kuin osana asiakkaan muuta hoitoa ja toimenpiteitä (Koivikko & Sipari 2006, 77). Lasten ja nuorten kuntoutuksessa ohjauksen kohteena on lapsen tai nuoren itsensä lisäksi hänen perheensä lähi- ja toimintaympäristöineen (Koivikko & Sipari 2006, 77). Sairaan lapsen tai nuoren ohjauksessa tavoitteena on tukea lasta tai nuorta ja hänen perhettään selviämään vammaisuuden tai sairauden mukanaan tuomista vaikeuksista erilaisissa elämäntilanteissa (Koistinen ym. 2004, 43). Lasten ja nuorten kuntoutuksessa korostuu lapsen tai nuoren, tämän vanhempien sekä kuntoutustyötekijöiden yhteiskumppanuus (Lehto 2004, 27).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää fysioterapeuttien käsityksiä lasten ja nuorten fysioterapeuttisesta ohjauksesta akuuttisairaalassa. Fysioterapeuttisesta ohjauksesta yleisesti on vähän tutkittuja aiheita. Myöskään lasten ja nuorten fysioterapeuttista ohjausta ei ole Suomessa juurikaan tutkittu.
Opinnäyteyö tehtiin osana laajempaa etnograafista tutkimusta, jonka yhteistyökumppaneita ovat Laurea-ammattikorkeakoulu, Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (HUS) sekä Jyväskylän yliopisto. Tutkimuksen aiheena oli fysioterapeuttisen ohjauksen toteutuminen lasten ja nuorten kuntoutuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli yhden tutkimuskysymyksen avulla saada tietoa akuuttisairaalassa toimivien fysioterapeuttien käsityksistä lasten ja nuorten fysioterapeuttisesta ohjauksesta.
Tutkimukseen osallistui yhteensä kuusi lasten ja nuorten akuuttisairaalassa toimivaa fysioterapeuttia. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla tutkimukseen osallistuneita teemahaastattelun avulla sekä nauhoittamalla haastattelut. Tämän jälkeen aineistot analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tulokset voidaan jakaa neljään pääluokkaan: terapiasuhteen luominen, perheen ohjaaminen, vuorovaikutus eri ammattilaisten kanssa ja ohjauksen kehittäminen. Tulosten perustella lasten ja nuorten fysioterapeuttinen ohjaus on fysioterapeuttien kuvaamana varsin monipuolista. Akuuttisairaalassa työskentelevien fysioterapeuttien näkökulmasta ohjaus lähtee terapiasuhteen luomisesta lapseen tai nuoreen ja tämän perheeseen. Tämän luottamuksellisen suhteen ylläpito terapiasuhteen jatkuessa on yksi työn kohde. Fysioterapiaohjaus lasten ja nuorten kuntoutuksessa on lisäksi lapsen koko perheen ohjausta, johon kuuluu lapsen lisäksi tämän vanhemmat tai muut holhoojat. Kolmanneksi lasten ja nuorten ohjaus fysioterapiassa on vuorovaikutusta muiden perheen kanssa työskentelevien ammattilaisten kanssa, mikä sisältää niin ohjausta kuin yhteistyötä lapsen hoitajien, terapeuttien ja lääkärien kanssa. Viimeiseksi ohjaus lasten ja nuorten fysioterapiassa on oman ohjauksen jatkuvaa kehittämistä. Oman ohjauksen kehittäminen sisältää terapeutin ohjaukselle olennaiset ominaisuudet, muutokseen ajavat tekijät sekä omien ohjaustapojen muuttamisen.
Asiasanat: ohjaus, fysioterapiaohjaus, perheen ohjaus, lasten ja nuorten kuntoutus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää fysioterapeuttien käsityksiä lasten ja nuorten fysioterapeuttisesta ohjauksesta akuuttisairaalassa. Fysioterapeuttisesta ohjauksesta yleisesti on vähän tutkittuja aiheita. Myöskään lasten ja nuorten fysioterapeuttista ohjausta ei ole Suomessa juurikaan tutkittu.
Opinnäyteyö tehtiin osana laajempaa etnograafista tutkimusta, jonka yhteistyökumppaneita ovat Laurea-ammattikorkeakoulu, Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (HUS) sekä Jyväskylän yliopisto. Tutkimuksen aiheena oli fysioterapeuttisen ohjauksen toteutuminen lasten ja nuorten kuntoutuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli yhden tutkimuskysymyksen avulla saada tietoa akuuttisairaalassa toimivien fysioterapeuttien käsityksistä lasten ja nuorten fysioterapeuttisesta ohjauksesta.
Tutkimukseen osallistui yhteensä kuusi lasten ja nuorten akuuttisairaalassa toimivaa fysioterapeuttia. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla tutkimukseen osallistuneita teemahaastattelun avulla sekä nauhoittamalla haastattelut. Tämän jälkeen aineistot analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tulokset voidaan jakaa neljään pääluokkaan: terapiasuhteen luominen, perheen ohjaaminen, vuorovaikutus eri ammattilaisten kanssa ja ohjauksen kehittäminen. Tulosten perustella lasten ja nuorten fysioterapeuttinen ohjaus on fysioterapeuttien kuvaamana varsin monipuolista. Akuuttisairaalassa työskentelevien fysioterapeuttien näkökulmasta ohjaus lähtee terapiasuhteen luomisesta lapseen tai nuoreen ja tämän perheeseen. Tämän luottamuksellisen suhteen ylläpito terapiasuhteen jatkuessa on yksi työn kohde. Fysioterapiaohjaus lasten ja nuorten kuntoutuksessa on lisäksi lapsen koko perheen ohjausta, johon kuuluu lapsen lisäksi tämän vanhemmat tai muut holhoojat. Kolmanneksi lasten ja nuorten ohjaus fysioterapiassa on vuorovaikutusta muiden perheen kanssa työskentelevien ammattilaisten kanssa, mikä sisältää niin ohjausta kuin yhteistyötä lapsen hoitajien, terapeuttien ja lääkärien kanssa. Viimeiseksi ohjaus lasten ja nuorten fysioterapiassa on oman ohjauksen jatkuvaa kehittämistä. Oman ohjauksen kehittäminen sisältää terapeutin ohjaukselle olennaiset ominaisuudet, muutokseen ajavat tekijät sekä omien ohjaustapojen muuttamisen.
Asiasanat: ohjaus, fysioterapiaohjaus, perheen ohjaus, lasten ja nuorten kuntoutus.